Skrevet af: Lars Hansen, 13. oktober 2008 kl. 9.29
Jeg har hjembrage fersken kerner og neriestiklinger fra Malta. Frugterne var FANTASTISKE.
Skal fersken kernerne bare plantes i en potte eller skal der gøres noget specielt?
Nerien, skal disse stiklinger have fjenet nogle af de plade inde de stikkes i jorden?
Bor i lejlighed, der har store vinduspartier mod syd, så drivhusligende tilstande kan skaffes hvis nogle af planterne kræver det.
Mvh
L. Hansen, Kbh.
Skrevet af: Merete Vinje, 14. oktober 2008 kl. 9.43
Jeg har selv haft hvid nerie med hjem fra Grækenland for nogle år siden – jeg satte stiklingene i vand, og den ene slog fint rod, mens den anden ikke gjorde. Nu gør jeg dog det, at jeg sætter stiklinge i jorden i en potte, og sætter hele potten i en klar plasticpose. Det plejer at gå fint, og posen kan fjernes efter ca. 3 uger. Og ja, de nederste blade skal fjernes, så det kun er stilken, der sættes i jorden.
Skrevet af: Bjarne Højlund, 2. januar 2009 kl. 14.07
Jeg har også hjembragt nerie stiklinger fra malta. Jeg klippede dem i ca 15 cm stykker, fjernede det nederste bladpar og stak dem i ren vermiculite. Potterne anbragte jeg i drivhuset – de slog rødder efter ca 1 md. hvorefter jeg blot pottede dem :O)
Hilsen
Bjarne
Skrevet af: Lars Hansen, 2. januar 2009 kl. 15.12
Tak for tippet.
Alle mine stiklinger afgik desværre ved døden inden de slog rod.
Hilsen
Lars
Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2009 kl. 15.57
Hej L. Hansen
Jeg er ked af, at tage lidt af glæden fra dig, for jeg tror ikke at du skal gøre dig de store forhåbninger omkring det at få de samme lækre ferskner ud af nogle kerner, ligesom jeg hellere ikke tror at du kan få dem til at trives i længden. Ferskerner skal bl.a. have en kold periode. Men dog er der den anden mulighed at købe et fersken-dværgtræ, som vil kunne stå ude på altanen hele sommeren og vinteren. Disse smager nu også udemærket. Nogle vil mene at de smager bedre end dem man køber rundt omkring.
Dine neriestiklinger har du større held med, er jeg sikker på. Husk at de drikker meget vand...
Skrevet af: Bjarne Højlund, 4. januar 2009 kl. 0.14
Hej Lars!
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du må gerne få en af mine hvis du kommer forbi Holstebro?
Ellers kan jeg sende den senere på foråret?
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.