Skrevet af: Mikkel Christensen, 20. august 2008 kl. 22.36
Inden for 3 uger mistede jeg mine 3 ellers rigtig flotte agurke planter således: kun på enkelte steder på stænglerne dannes der noget gråligt mug lign. belægning. (angreb. område er ca. blot 3cm langt) der meget hurtig, ligesom opløser det berørte sted på stammen. hvorved væske-tilførlsen til resten af planten stopper. som derefter visner og går ud...?
Skrevet af: Lise D, 23. august 2008 kl. 10.06
Det samme skete for mine to planter for ca. 2 uger siden... jeg har overvejet om det kan være meldug? Mine planter, de eneste to jeg havde i mit lille drivhus er nu afgået ved døden, desværre. Men har dog givet en pæn mængde agurker...
Skrevet af: Lilium, 23. august 2008 kl. 13.46
Tror det drejer sig om denne
plante-doktor.dk/knoldbaegersvamp.htm
Skrevet af: Mikkel Christensen, 25. august 2008 kl. 22.58
Hej igen.
Muggen der 'var på mine agurkeplanter lign. desvære ikke det fra de fine billeder med gulerødderne! det lignede mere det mug der kommer på brød (gråligt og virkede næsten som om det var støvet på overfladen). og det angrebne sted var ca. en 20- 30 cm over jorden på alle 3 planter.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. august 2008 kl. 23.14
Hej.
Prøv at søge på "gråskimmel" her på siden, så har du nok diagnosen.
Mvh. Hans.
Skrevet af: Mikkel Christensen, 27. august 2008 kl. 11.39
Tror det er det... der er synderen i mine planter...! må prøve at være mere opmærksom til næste år...
men der skal da lyde en stor tak for hjælpen.
Skrevet af: Jakob, 28. august 2008 kl. 12.23
Hej,
Jeg har flere gange haft samme problem – og det er en hurtig dræber.
Jeg har i år fundet ud af at en padderok pga af indholdet af kisel er effektivt.
Du skal koge ca 40–50 gram padderokke i en gryde vand i ca en halv time (for svag varme dog). og blande den blanding op med ca 4–5 gange vand.
Blandingen kan du sprøjte på agurk og melon planterne ca en gang om ugen fra tja jeg begyndte da det blev fugtigt i vejret sidst i juni.
Når der har været tendens til skimmel på agurkerne har jeg sprøjtet en gang mere, og har fundet at det virker ganske godt.
mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.