Skrevet af: Preben Nielsen, 2. august 2008 kl. 15.21
Mine tomater bliver røde men grønne ved stilken og et stykke op på tomaten.
Er der mon en der har en forklaring på dette,så vil jeg gerne høre hvad årsagen er.
Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2008 kl. 10.19
Hej Preben Nielsen
Dine tomater er det, man kalder "grønnakker".
Fænomenet skyldes for høj temperatur under tomaternes vækstperiode.
Har du skygge midt på dagen i dit drivhus / tomatbed?
Har du fjernet mange blade for at give lys til frugterne?
I svaret på de to spørgsmål (eller blot i det ene af dem) ligger en nærliggende forklaring på den manglende modning af den del af tomaten, der er tættest på stiklen. Cellerne der er blevet ødelagte af varmepåvirkning.
HVIS du dyrker tomater i drivhus og du næste år eventuelt vælger at lade planterne beholde flere blade, skal du måske være ekstra opmærksom på luftskiftet for ikke at skabe grobund for svampeangreb det vil jo være ligeså slemt eller værre end grønnakkede tomater.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tulle, 24. juni 2009 kl. 19.20
Hej gøder man sine tomat og agurkeplanter hver dag
venlig hilsen tulle
Skrevet af: Baden, 26. juni 2009 kl. 9.26
Mine tomatblade krøller, men tomater vokser som de skal, hvad er det?
Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2009 kl. 23.08
Til Tulle. Nej, sparsomt een gang om ugen.
Til Baden. Prøv at give dem skygge for solen et par dage, det kan hjælpe.
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juli 2009 kl. 23.57
Krøllede tomatblade kan også skyldes for meget kvælstof hvis det er tilfældet, så hold lidt igen med gødningen...
Men det skulle ikke betyde noget for udbyttet, har jeg læst.
Skrevet af: Britt Aastrup, 11. juli 2009 kl. 11.59
Vi har lige fået et nyt drivhus sat op i år. Indtil videre ser det fint ud for agurker og meloner, men tomaterne er begyndt at blive sorte i bunden og der er lus i en ananaspeberfrugt.
Lusene i peberfrugten har jeg fået at vide kan bekæmpes ved at sætte hvidløg ved.
Har du nogle gode råd og hvad det skyldes, for begge planter.
Endnu er der ikke noget at se på cherrytomaterne.
Jeg skal lige sige at planterne er dyrket helt fra frø købt på planteskole.
Mvh
Britt
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2009 kl. 12.19
Hej Britt -
det sorte på tomaterne er griffelråd søg på det her på havenyt.dk og se, hvad det går ud på...
Jeg tror ikke så meget på den med hvidløg mod bladlus, har selv købt nyttedyr hos nyttedyr.dk men jeg har også rigtig mange planter, da jeg har et stort drivhus.
Hvis du har mulighed for at bære peberplanterne ud, kan du skylle lusene af med vandslangen og gentage det en gang i mellem.
Hvis dine planter ikke lige kan flyttes med, kan du sprøjte dem dem enten med indkøbt insektsæbe eller selv lave en blanding, som siges at være lige så effektiv. Jeg kan ikke lige huske blandingsforholdet, men hvis du søger her på havenyt, kan du også finde det her.
Og god fornøjelse med drivhuset det er en herlig hobby, som man kan bruge rigtig mange timer på, hvis man bliver bidt af det...
Mvh
Anja
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. juli 2009 kl. 19.58
Vi kan få mange gode råd her i forummet, og vi får dem, nogle godt lidt opdragende/humoristiske (?).
Nå men jeg også haft lus i drivhuset indtil det fik Tagetes, det hjalp, også på friland. håp
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2009 kl. 21.14
Jeg har også tagetes i drivhuset og bladlus...
Skrevet af: Mogens; E., 11. juli 2009 kl. 21.41
Hejsa Anja.
Blandingen er: 1 spsk. brun sæbe + 1 spsk. sprit i 2 liter vand.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2009 kl. 22.03
Hej Mogens -
tak for det!
Det er nu Britt, der skal bruge det jeg gav planterne en tur, inden nyttedyrene flyttede ind. De blev sat ind i starten af juni måned og er godt i gang med at holde lusebestanden pænt nede. Det er faktisk lidt sjovt at følge med i!
Jeg har også inviteret et par mariehøns og nogle svirrefluer ind, og selv om lusene ikke er helt væk, så er der ikke mange tilbage at se på peberplanterne. Og så længe der er lidt lus, holder jeg også liv i nyttedyrene, så det kører fint af sig selv...
Skrevet af: Mogens; E., 11. juli 2009 kl. 22.25
Hvordan kan du holde nyttedyrene indendørs når vinduer og døre er åbne på varme dage. I øjeblikket passer jeg også naboens drivhus hvor det vrimler med bladlus.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2009 kl. 22.31
De flyver ikke så langt men nogle af dem flyver da nok ud, vil jeg tro. Og både tagvinduer, sidevindue og dør har stået åbne hele døgnet i de varmeste dage.
Men så længe der er mad nok, ser det ud til, at de fleste af dem bliver omkring planterne.
Jeg har faktisk haft en del af planterne stående udenfor i næsten 14 dage, mens jeg ventede på at få lagt fliser i drivhuset, og der var dyr på dem endnu, da jeg flyttede dem ind.
Skrevet af: Mogens; E., 11. juli 2009 kl. 22.39
De drivhus planter som kan flyttes udendørs, kan man også lægge ned på græsplænen et par dage, så søger lusene andre græsgange.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.