Skrevet af: Zederkof Zederkof, 6. juli 2008 kl. 12.22
Hej
Hvorfor bliver mine tomater brune i enden, de står i kappilær kasser og for det gødning der står på flasken. De står ikke i fuld sol da mine vindruer skygger en del. På forhånd tak for svar.
Mvh
Zederkof
Skrevet af: Lars Lyngsø, 6. juli 2008 kl. 17.16
De har giffelråd. Vander du med postevand eller regnvand. Regnvand giver forøget risiko for giffelråd som er en mangelsygdom hos tomaterne. Vistnok mangel på kalium eller Calcium – jeg kan ikke huske det.
Skrevet af: Lilium, 6. juli 2008 kl. 19.17
For nu at være helt korrekt skyldes griffelråd calciummangel som er forårsaget af manglende vand da planten satte blomsteranlæg. Jeg tror næppe at regnvand har noget med det at gøre-nok mere undervanding.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. juli 2008 kl. 21.24
Du kan læse lidt om griffelråd/sorte kerner her: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
Skrevet af: Bernd Meissner, 21. august 2009 kl. 10.55
Hej jeg har samme problem. vander både med regnvand og hanevand, sågar flod og kanal vand. Det er ikke alene tomaterne der først bliver brune for derefter at blive mere mørke til sort. Det er ligeledes på stenglerne.
Jeg har prøvet at tage tomaterne af medens de så godt ud, men selv her sker det at de bruner og må smides væk.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.