Forum

Små snegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 20. maj 2008 kl. 9.59

Har opdaget små lysebrune snegle i mit drivhus. Er det noget jeg skal gøre noget ved, eller er de fredelige, og gør ingen skade?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. maj 2008 kl. 9.13

"Fredelige"? – ja på den måde at de jo ikke gør dig noget.

"Fredelige"? – nej, de "spiser" og "gnasker" på alt grønt de nu holder af, også i drivhuset.

Jeg ville samle dem systematisk ind, lægge dem i en spand og hælde kogende vand over.

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2008 kl. 9.34

Hej Søren

Har de lysebrune snegle hus?

Det er vigtig at vide, at hus-bærende snegle først og fremmest lever af lav og døde plantedele.

De husbærende snegle har altså en fin plads i økosystemerne og skader ikke dine levende planter.

Hvis det derimod er iberiske skovsnegle, der er i dit drivhus, er jeg enig med Jeanet: Saml dem ind.

En let måde at få samling på de husløse snegle er at give dem "et lille bekvemt hotel" i form af en lille bunke af nogle få friske salatblade direkte på jorden og dække dem til med et par rabarberblade / en våd avis. Her vil sneglene søge ly om dagen – og du kan let samle dem ind. Byt salatbladene med tomme skaller af grape eller æbleskræller, så der hver dag er lidt fristende føde...

Kig efter under spande og potter – der er også gode fugtige steder, hvor sneglene opholder sig i varmt og tørt vejr.

Venlig hilsen
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Isak Jensen, 3. maj 2009 kl. 9.59

Hej Lone.

Det er ikke helt rigtigt at husbærende snegle ikke æder urterne i haven.

Vi har mange plettet voldsnegl (tror jeg det er) det er sku en grådig fætter, æder alt og breder sig voldsomt uha.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2009 kl. 13.53

Hej Per Isak Jensen

Den kendte jeg ikke – så tak for rettelsen!

Det viser sig ved lidt "googling" at den ikke (endnu?) findes på ret mange lokaliteter i Danmark – men derfor kan den jo godt gnaske i sig, der hvor den findes...

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. maj 2009 kl. 16.41

Hej Lone,

Jeg mener heller ikke du har ret i at husbærende snegle ikke spiser friske urteagtige planter.

Måske spiser de ikke alle, men jeg har konstateret at de alle godt kan lide liljer. Her er vinbjergsneglene dog de helt største syndere, de kan holde liljeplanter studsede så der kommer med en lang bladløs stilk, hvis jeg er heldig med blomster i toppen. Vinbjergsneglene er værre mod mine liljer end de små husløse agersnegle og dræbersneglene. Desværre hjælper det ikke at fodre den nær ved liljerne, så jeg går og flytter dem og de andre hussnegle ned i nærkheden af den åbne kompostbeholder,

I dag har jeg haft travlt, men det var dejligt med noget regn.

Med venlig hilsen
Jytte H.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Isak Jensen, 3. maj 2009 kl. 18.26

Hej Lone.

Det var da et dejligt hurtigt svar...

Jeg har også set at den ikke er mange steder, og tak for det for hos os her i Valby i Kbh lige omkring grøntorvet er den et problem.

Jeg har læst at det er en fin spisesnegl... Velbekomme...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2009 kl. 22.23

Vinbjergsneglen er også en fin delikatesse, hos frøspiserne i Frankrig. Der har været opdræt af sneglene i DK. til eksport.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Tidemann, 24. maj 2009 kl. 12.41

Hej Mogens

De små snegle spiser også dine grøntsager, men jeg har udviklet et effektivt produkt, som også kan holde små snegle væk, se mit seneste indlæg m/ billede på min blog: slugvision.blogspot.com/ og læs mere om produktet her: www.slugvision.dk

Mvh Ole Tidemann, Slugvision

Nyt svar til emnet »Små snegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Små snegle

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider