Skrevet af: Maria, 12. maj 2008 kl. 17.51
Jeg købte et nektarintræ sidste år som jeg satte i en potte i drivhuset. Det var lige ved at dø pga. for lidt vand men nåede lige at blive reddet. Jeg plantede den i jorden i drivhuset og den døde i det mindste ikke. Nu er der så kommet blade, men den begynder at blive gullig i kanterne og lidt krøllede. Er det pga. for meget lys, for lidt vand eller hvad? at de bliver gullige?
Hvor meget vand skal den have? Der er jo temmelig varmt i disse majdage.
Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2008 kl. 8.46
Hej Maria
Nektarintræet kræver samme vanding og jordbundsforhold som de andre citrusarter.
Vandindholdet jorden omkring planten må ikke blive så stort, at du kan klemme vanddråber ud at en håndfuld jord.
Og så er der noget særligt med citrusplanter: Ingen af dem tåler at få rodhalsen dækket med fugtig jord det er faktisk bedst for dem at de er plantet, så man lige helt inden ved stammen kan ane de første par cm af de øverste rødder i jordoverfladen.
Hvis du engang planter din nektarin tilbage i et potte skal du sørge for god dræning evt ved at lægge lerpotteskår eller leca i bunden af den potte, du planter i.
For at planterne kan optage magnesium og jern fra jorden er det vigtigt at lade være med at vande med kalkholdigt vand. Brug opsamlet regnvand i stedet for.
Citrusplanterne har et vokslag på bladene, som dæmper fordampningen fra planten så de må godt have lidt tør jord i korte perioder.
Jordundsforhold, som er gode for citrusplanter er godt omsat bladmuld med lidt godt omsat kompost samt lidt lersmulder, et par håndfulde grus er et fornuftigt udgangspunkt. Hvis du vil være sikker, kan du få fat i det, som kaldes lakmuspapir og kontrollere om ph holder sig på ca 6 (lidt sur).
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Vivi Pedersen, 31. maj 2009 kl. 18.00
Jeg har fået et stort nektarintræ i april mdr. nu får den mange gule blade og mange af dem er lukket sammen på midten den står i en stor udestue og er plantet i en stor potte hvad er der i vejen med den og hvad gødning skal den have og hvor til. MVH.
Skrevet af: S. Leth, 1. juni 2009 kl. 22.29
Hej Maria jeg har ikke svaret på dit spg men kan blot sige at jeg selv for to år siden plantede et nektarin træ i drivhuset det stor trives og om foråret kommer der masser af grønne blade og blomster som jeg selv bestøver med vatpind fra blomst til blomst. I år er der så gevinst og nektariner på vej men men men igen i år er bladene ved at blive gule som de blev sidste år men der er masser af liv så det er lidt irriterende at man ikke ved hvad problemet er...? hos mig sker det når der bliver rigtig varmt så min konklussion kan kun være at den ikke kan tåle det...
Skrevet af: Sabine, 26. juli 2009 kl. 14.30
Hvis man selv vil plante et nektarin træ, skal man så tørre stenen og tage frøene ud? eller kan man bare plante stenen? Ja hvordan gør man:-)
På forhånd tak:-)
Hvis man selv vil plante et nektarin træ, skal man så tørre stenen og tage frøene ud? eller kan man bare plante stenen? Ja hvordan gør man:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.