Forum

Temperatur i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 28. april 2008 kl. 19.18

Nu har vi fået sommerlige temperaturer i DK de seneste dage. Når jeg kommer fra arbejde 15.30 har temperaturen været ca 30 gr. Det er vel egentligt OK, men så tænker jeg på når den rigtige sommer kommer, vil mit drivhus så ikke blive en "varmebombe", med svedne planter til følge? Jeg har et drivhus på 10m2 og der er monteret 3 vinduer med autoopluk. Mit spørgsmål er vel om jeg skal stille vinduerne til at åbne mere (det kan de næsten ikke) eller er det OK, og skyggenet klarer ærterne når det rigtigt bliver varmt.

Den uerfarne drivhusejer.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 29. april 2008 kl. 11.48

Hej Søren!

Er i lidt samme sitaution som dig, og fik forleden det råd, at når tempetaturen nærmer sig 30 grader er det tid til at tænke på skygning. Det nemmeste (og grimmeste) er at smøre ruderne ind i skyggepasta. Det vil sænke temperaturen og tage toppen. Den lidt mere kostbare løsning er at opsætte skyggenet. Men skygges skal der, for ellers dør dine planter af hedeslag og solstik.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 29. april 2008 kl. 17.19

Lad en agurk vokse vildt, den kaster sig over lyset (maser sig mod glasset) og fordampningen fra bladene sænker temperaturen, nemt smukt og effektivt

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone S. Østergaard, 5. maj 2008 kl. 9.50

Da jeg er ny ejer af et drivhus, hvor der fulgte 2 autimatiske vinduesoplukkere med, af mærket "Univent". Jeg synes dog ikke de lukker særligt meget op, er der noget jeg har gjort forkert.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 13.13

Hej Lone,
Univent er den bedste vinduesoplukker, du kan købe. Den har to fjedre, så den lukker hurtigere end andre modeller, når det blive køligt om aftenen. Desuden har den den fordel, at den let kan "klikkes af", hvis der er udsigt til blæsevejr.

I den medfølgende brugsanvisning kan du se, at Univent kan indstilles, så den åbner/lukker ved forskellige starttemperaturer. Hvis du ikke har vækster, der altid skal have det lunt, så kan du stille den til at begynde at åbne allerede, når der er 15–17 grader i drivhuset. Hvis du drejer cylinderen maksimalt, venter Univent med begynde at åbne til der er 23–25 grader. Og du kan selvfølgelig også stille den til en mellemting.

Hvis det kniber med at få det tilstrækkeligt køligt, så er det en god hjælp at montere jalousivinduer – de skal monteres så lavt som muligt, så det er kølig luft, der kommer ind i drivhuset.

Desuden kan man til alle traditionelle drivhuse købe ekstra ventilationsvinduer til montering i taget.

Mvh
Niels

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 10. maj 2008 kl. 7.30

Kan man købe et jord termometer med min / max måler på? Det er ret træls at skulle ud midt om natten for at se den min temperaturen...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. maj 2008 kl. 7.49

I kan bruge et alm. digitalt inde/ude termometer med min/max function, placer udeføleren i den jorddybde som i ønsker at måle. De fås til ca 50- 75 kr.

Mvh. Svend Høst

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone S. Østergaard, 30. maj 2008 kl. 16.45

Hej Niels. 1000 tak for dit svar – jeg har fundet ud af at "klikke" dem af pga vinden.

Jeg vil anskaffe samme type til de sidste vinduer. Da mit drivhus er med 10mm polycarbonat, er jeg i tvivl om jeg kan montere jalousivinduer. Jeg har de sidste dage haft problemer med vinden (fra øst) – nu forsøger jeg med at åbne øverste del af stalddøren, selv om det giver lidt "blafrende" planter. Hvordan definerer man "træk" – må planterne slet ikke røre sig ved udluftning?

håber en venlig sjæl vil hjælpe en nybegynder :-)
pft

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Schandorph, 28. maj 2009 kl. 13.08

Hej Niels
Jeg har købt et Mini drivhus og også vinduesåbneren UNIVENT
den er monteret korrekt, men jeg har problemer med at indstille, den åbner ved 16 grader selv om jeg har drejet den så langt mod uret jeg kan før den falder ud af cylinderophænget, hvis jeg stiller den i midterstilling lukker vinduet ikke helt selv ved 15 grader, hvad kan der være galt?

Håber du kan hjælpe mig

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 2. juni 2009 kl. 11.41

Hej Søren,
Beklager, at jeg først svarer nu, men jeg har været på pinseferie :-)
Det kan være svært at foretage en helt præcis måling. Ofte sidder den sorte cylinder i direkte sol og derved påvirkes cylinderen mere af solens strålevarme end af temperaturen inde i drivhuset.

Jeg har talt med producenten af åbnerne og fået at vide, at man kan "snyde" vinduesåbneren ved at beklæde den sorte cylinder med stanniol, så den ikke rammes så hårdt af strålevarmen. Dette kan være en god hjælp i forsommeren, hvor forskellen på strålevarmen og indetemperaturen i drivhuset er særlig stor.

Mvh
Niels

Nyt svar til emnet »Temperatur i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Temperatur i drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider