Skrevet af: Casper, 22. april 2008 kl. 18.04
Jeg havde fået noget Roundup 3000 og noget Speedup man skal blandes med hinanden, mit spørgsmål er så, kan det dræbe hækken hvis det er kommet lidt på den, min søn gik nemlig og sprøjtede ude i vores kolonihavehus, fordi han ville fjerne ukrudt, og det var også ukrudt inden i hækken, og den fik også en lille tur, men han sagde at det ikke var særlig meget.
Er det noget der kan ske noget ved?
Hvis ja:
Hvad kan man så gøre?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. april 2008 kl. 19.04
Hej Casper.
Hvis der er den mindste smule grønt er hækken kaput. Det er yderst sjældent, at der bliver underdoseret, når der bruges håndsprøjte, snarere overdoseret, så det har nok fået så hatten passer. Der er intet at gøre ud over at rydde hækken og plante en ny. Det eneste positive er, at der ikke er nogen jordvirkning så der kan nyplantes med det samme.
Mvh. Hans
Skrevet af: Casper, 22. april 2008 kl. 19.23
Sikke noget pis, det er nemlig ude i vores kolonihavehus, som vi lige har købt for 8 dage siden, og hækken er 3 meter høj!
Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. april 2008 kl. 19.50
Hej Casper.
Nu skriver du ikke, hvad det er for en hæk. Du kan jo tage chancen og se tiden an sommeren over. Hvis planterne har optaget noget, skal det nok vise sig. Hvis der kommer små deforme blade, er det kun et spørgsmål om tid. Min erfaring er, at de så ikke kommer over det.
Mvh. Hans
Skrevet af: Casper, 22. april 2008 kl. 20.10
Ved ikke hvad hækken hedder, men bare sådan en normal hæk som man nu har sådan nogen steder hvor man har havehuse.
Skrevet af: Lone Schneider, 22. april 2008 kl. 22.17
Jeg har en hortensia hvor der er en stor græstot lige i midten. Kan den på nogen måde klares med lidt roundup. Ikke at jeg er meget for det, men har I et råd til hvordan jeg fjerner græsset. det kan på ingen måde rykkes op.
Lone
Skrevet af: Mogens; E., 22. april 2008 kl. 22.55
Selvom du smører roundup på lidt af græsset med en lille pensel, kan det trænge ind i rodsystemet på din hortensia, da de står så tæt. Jeg ville grave hele planten op og fjerne græsset. Da skudene ikke er ret store nu, kan hortensiaen klare det. Forhåbentlig er planten ikke enorm.
Skrevet af: Lone Schneider, 23. april 2008 kl. 7.22
Tak skal du ha'! Planten er ikke så stor, nej, så det går sikkert nok.
venlig hilsen lone
Skrevet af: S.G.J, 23. april 2008 kl. 10.45
Hej Casper,
Prøv lige at slå koldt vand i blodet angående den hæk. Da Roundup stadig var tilladt i vores have fik hækken også en tur fordi den var fyldt med skvalderkål. Den kunne ikke lide det, men den står der stadig. Dog kom der nogle skud op som direkte havde misvækst, og så blev Roundup forbudt her!
Med venlig hilsen
Solveig
PS. Skvalderkålen står der stadig, naboen dyrker den nemlig.
Skrevet af: Henriette, Gartner, 31. oktober 2008 kl. 12.33
Hej Lone.
Vedkommende som har givet dig Roundup 3000 har overtrådt loven om brug af pesticider? Det er kun tilladt at bruge for landmænd! Undlad hellere at bruge det og tag ukrudtet med håndkraft i stedet. Ja jeg ved godt at det er surt og hårdt arbejde, men roundup og andre giftmidler hører slet ikke hjemme i en have.
kh. Henriette, gartnerelev
Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. november 2008 kl. 15.13
Det hæk er færdig! Det er nu min erfaring. Der er ikke andet at gøre end at grave hele skidtet op med rødder og hele pibetøjet. Har selv set hække der har fået med roundup.
Eivin Knidsen
Skrevet af: Kurt, 23. marts 2009 kl. 12.29
Mig bekendt., er Roundupbrug forbudt i Statens regie'
hvorledes forholder det sig i kommunerne?
Skrevet af: Henriette, Gartner, 24. marts 2009 kl. 21.22
Roundup 3000 må kun købes af folk som har sprøjtecertifikat og må således kun anvendes i virksomheder som dyrker jorden. det roundup som kan købes i havecentre er ikke nær så stærkt, men hører efter min mening alligevel ikke hjemme en have.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.