Skrevet af: Bettina, 21. april 2008 kl. 9.31
Hej.
Jeg har lige et par spørgsmål,fordi jeg nu endelig har fået et drivhus (købte hus med drivhus sidste år) og jeg vil enormt gerne have agurker, tomater, måske cherry og pebre deri.
Jeg vil helst fjerne de fliser,der er i drivhuset nu,så der kun er en midtergang,og så jeg kan plante direkte i jorden. Her kommer så dumme spørgsmål nummer 1: hvad skal jeg gøre ved jorden? Skal jeg grave noget af det op og smide væk,så der er plads til at jeg kan blande det med spagnum? Eller skal jeg overhovedet ikke bruge det jord der er under fliserne? Jeg har selvfølgelig læst her på siderne og mange steder står der,at man skal huske at tilsætte flydende gødning når man planter i kapillærkasser,men det samme gør sig vel gældende når man planter i jorden ik? Der skal vel også noget gødning til?
Jeg regner med at plante agurker i den ene side og tomater i den anden og så pebre i nogle potter. Køber man ikke bare en agurkplante og en tomatplante og sætter dem i? Jeg kan jo ikke nå at dyrke tomater fra frø. Hvornår skal jeg plante agurker? Hvornår skal jeg plante tomater? Og pebre?
Jeg har læst herinde at agurkplanten ikke må få vand på rodhalsen. Det forstår jeg ikke rigtig. Vil det sige, at der ikke må komme vand nede i jorden hvor den er?
Ja puha det var en masse spørgsmål, håber at der er nogen der vil svare :-)
Dybest set er jeg bare i tvivl om det med jorden, hvad det skal være og hvordan man starter.
Mvh.
Bettina
Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. april 2008 kl. 11.02
Hej Bettina.
Du skulle overveje, at lade fliserne blive liggende og så dyrke dine planter i kapilærkasser med plantesække, som skiftes ud hvert år. Hvis du dyrker direkte i jorden skal en del jord alligevel skiftes ud hvert år. Jeg har cementbund i mit drivhus, og har brugt plantesække i flere år med, synes jeg selv, godt resultat. Det er nemt at holde rent, så smittetrykket af sygdomme og skadedyr begrænses væsentligt, men det er lidt et holdningsspørgsmål.
Vent mindst 14 dage/3 uger med at plante agurker og tomater. Især agurker kan ikke li' lave nattemperaturer. Jeg har 2 tomater eller agurker i hver sæk. Det giver passende lys og luft omkring planterne. Agurker skal helst stå på den mest solrige plads i huset, hvorimod tomater gerne må trækkes lidt tilbage eller skygges lidt. Agurker plantes med det medie de er sået i 1–2 cm højere end den omgivende jord så kan der vandes uden vand på rodhalsen.
Mvh Hans
Skrevet af: Martin Krogh, 22. april 2008 kl. 23.08
Hej Bettina.
Når du nu er igang, må du endelig ikke snyde dig selv for at dyrke et par chiliplanter også. De er relativt nemme at dyrke, og med lidt helt kan du få dem til at overvintre. De giver som regel mange frugter.
Ellers er det bare at eksperimentere.
Jeg mener godt du kan sætte tomatplanter allerede nu, men vent med agurkerne og skærm din tomatplanter af med lidt plastic om natten, ved udsigt til frost.
Held og lykke. Det kan virkelig gribe om sig med et drivhus.
Skrevet af: Mvh. Morten, 23. april 2008 kl. 14.34
Hej Bettina
Hvis du vælger at flytte fliserne kan du anvende jorden under dem, hvis det er almindelig jord eller sand. Det skal blandes med god kompost og du kan f.eks. hente det lige nu gratis på mange genbrugsstationer.
Det tager nogle år at oparbejde en god jord på den måde, men når så det er gjort, så har du en top fin gratis grobund for dine grøntsager.
Har selv gjort det og jeg har så mange tomater, at jeg sælger af dem.
Når du bruger jorden, så er det nemt at lægge kompost og haveaffald ud på jorden og give naturlig næring på den måde i løbet af året. Det kan du ikke i plastsække.
Ligeledes kan du nemt lægge en siveslange ud, så du kan vande automatisk. Godt når du er borte i nogle dage.
Samtidig behøver du ikke købe plastsække og flamingokasser og højden i væksthuset bliver de ca. 50 cm. mere end hvis du planter i kasser.
Jeg mener ikke, at man skal skifte noget jord hvert år. Jorden har bedst af at blive liggende. den skal bare graves og tilføres ny nærig i form af kompost.
Rodhalsen er der hvor roden og stænglen mødes og det er lige i jordskorpen. Prøv at læse den gode artikel om beskæring af agurk, som ligger under "køkkenhaven" på denne hjemmeside. Du skal alligevel vide det, som står i artiklen, når din agurk begynder at gro.
Man siger, at tomater og agurk ikke er særlig glade for at gro sammen, men jeg har nu ikke haft problemer med det.
Go' fornøjelse.
Mvh.
Morten Nielsen
Skrevet af: Hanne Wenzell, 30. april 2008 kl. 16.21
Skrevet af: Hanne Wenzell – 19. juli 2007 kl. 16:07
Hej – HJÆLP!
Jeg er absolut nybegynder med et drivhus og har forsøgt mig med lidt forskelligt, men det har været en noget nedslående oplevelse!
Både mine tomater og agurker af forskellig art, peber og chili og mine meloner har i starten set vældig flotte ud og er vokset godt, men lige da de havde blomstet – og vel at mærke blomstet meget og flot – var det som om at alle blomster bare "faldt af", og planternes blade "brændte af", og der er absolut INTET blevet ud af noget af det. Blot ganske få pebre og tomater, ingen chili eller meloner overhovedet... Det er nedslående (og dyrt!). En dyr vin-plante er også død.
Hvad har jeg gjort galt? Jeg har brugt plantesække i selvvanderkasser og har købt gode planter på planteskolen og jeg har vandet godt som anført på brugsanvisningen!
Håber nogle erfarne kan hjælpe mig så jeg kan få bedre held næste år!
Skriv nyt indlæg
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. maj 2008 kl. 16.18
Hej Hanne.
Jeg dyrker på samme måde med kapilærkasser og plantesække, og, synes jeg selv, med rigtig godt resultat. Jeg tror, du skal tænke på, hvor varmt der bliver i huset, og lysindstrålingen. Agurker kan lide meget lys, hvorimod tomater gerne vil skygges. Allerede om 14 dage-3 uger kan det være gavnligt at begynde at skygge, hvis vi får rigtig sommervejr. Om man bruger net eller pasta er en smagsag. Samtidig må huset ikke om dagen være en "bageovn", så sæt en dør på klem, hvis anden ventilation ikke kan klare at holde temperaturen passende nede. Hvis du selv synes der er rigtig rart at være i huset midt på dagen, er det ikke helt galt. Du må ikke opgive nu. Der er mange glæder at hente.
Mvh. hans
Skrevet af: Nicolas, 22. april 2009 kl. 19.02
Hej jeg har plantet agurker en gan før. Og vil bare spørge om man skal beskære toppen af når planten er blevet for høj?... For jeg oplevede at de sidste agurker visnede. og hvor høj må den som regl blive?
Skrevet af: Thomas Andersen, 23. april 2009 kl. 12.31
Nej lad vær med at fjerne fliserne. de gør da drivhuset mere indbydende. :)
Du kan evt. gøre som os...
Vi bruger plantesække, så har vi laver os nogle planteskjuler at fyrtræs brædder...der er ingen bund i. Det kostede os 250 kr. til 9 plantesække.
Så blive plantesækkene lage direkte på fliserne og "Kasserne" bliver sat hen over, derefter har vi lage et tyndt lag plantesække jord over for at skjule sækkene.
Det er utroligt smukt!
Skrevet af: Thomas Andersen, 23. april 2009 kl. 12.34
Arh...sikke da en masse skrivefejl
laver = lavet
Lage = lagt
:-) :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.