Forum

Hvad gør man nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Christensen, 19. april 2008 kl. 8.44

Mine peber, chili og tomat planter er ved at overtage stuevinduerne. De er allerede 20–50 cm høje, og i rigtig robust stand. Men er det for tidligt at sætte dem i drivhuset? Der er ikke varme på om natten.

Mvh Peter

www.Traedrivhuset.dk

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Larsen, 19. april 2008 kl. 9.09

Hej Peter

Sidste år plantede jeg også mine tomater, peber og agurk i april måned. Om natten klarede jeg det ved at sætte 4–5 tændte bloklys ud i drivhuset om natten, jeg havde den finesste høst om sommeren. Prøv hvis du tør!

Dorthe

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 19. april 2008 kl. 13.41

Men pas på – du risikerer at sode det hele til så du skal i gang med en ordentlig rengøring bagefter ;-)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. april 2008 kl. 19.48

De skal afhærdes, som det hedder, ud om dagen og ind om natten. Til de vender sig sig til nye liv – et stykke tid. Og bemærk, at med lukket dør om natten er der koldere i drivhuset, end udendørs, tit med frostgrader – indendørs håp

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: GreenPepper, 19. april 2008 kl. 21.23

HÅP, hvad er forklaringen på dette?, altså at det er koldere i drivhuset end udenfor om natten?

Jeg har læst et eller andet sted at man kan pladsere en masse dunke med vand, som bliver varmet op om dagen og som afgiver varmen om natten.

– GreenPepper

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. april 2008 kl. 22.02

En gang til Hans Åge, det er IKKE koldere inde i et drivhus om natten end det er udenfor.

Det er rigtigt at man kan holde sit drivhus frostfrit her i foråret ved at sætte store vandfyldte beholdere i drivhuset, som optager varme om dagen og afgiver varmen om natten, det bruger jeg selv med stor succes, det virker ned til 5–6 minus grader.

Mvh. Svend Høst

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. april 2008 kl. 22.59

Undskyld,
det virker fuldstændig ulogisk, men med et thermometer kan i nemt erfare at, hvis vi lukker af for drivhuset om natten og kotrollere det tidligt morgen er der nemt 4–5 grader koldere i drivhuset end udenfor.

Har I end anden opfattelse, og sandsynliggøre det får I en flødekaramel til jul. Den er nok ikke hel gangbar nu. Men den skranter der hen ad. Kom med jeres rettelser derom. håp

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. april 2008 kl. 23.16

Den med vand som opvarmes om dagen tror jeg stadig på. Når tiden er inde fylder jeg min 100. l. blå tønde og 3. vandkander med vand og forlader mig på det. Og dog, de virker ikke rigtig, og hvorfor, hvilket skuffer mine læste drømme. Men hvofor?

Men jeg har stadigvæk thermometre her og der, hvilke jeg er nødt til at forholde mig til. Men rigtigt skidt ser det ud med mine barndomsteorier. Hjælp mig dog. Har I også frustraktioner. håp

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2008 kl. 22.31

Til håp. Hvis dit udendørs termometer sidder lige udenfor drivhuset er der misvisning på et af dem. Eller prøv at bytte om på dem. De skulle gerne vise samme temperatur ude og inde. Eller sidder det udendørs bare 2 meter højere oppe kan der nemt være et par graders forskel. Kontrol af termometer: Bland sne + koldt vand = nul grader. (nåja så til jul)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 20. april 2008 kl. 22.37

Det kan aldrig blive koldere end udendørstemperaturen tilsiger, derfor kan drivhuset aldrig blive koldere end som så.

Måske måles der er i morgentimerne, hvor drivhuset er "bagud" m.h.t. til temperaturen?

Vedr. vand: En 100L tønde er evigheder om at optage og afgive varmen. Der skal tænkes i stor overflade... ala en radiator.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2008 kl. 8.49

Det er der fidusen ligger, vandtønderne bruger hele dagen til at optage varme, og afgiver den langtsomt igen i løbet af natten. En radiator vil hurtigt optage varme og lynhurtigt afgive den igen. Vandet i mine vandtønder når op på 25 Gr. i løbet af en solskinsdag og det er rigeligt til at holde drivhuset frostfrit her i foråret.

Ps. Det er en fordel at male tønderne matsort det suger mere varme til sig via solstrålingen.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Hvad gør man nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad gør man nu?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider