Skrevet af: Line Mathiesen, 23. februar 2008 kl. 15.53
Jeg har kig på et AGL luxus drivhus (fra Bilka).
Er der nogen som kender noget til mærket, og som vil dele sine erfaringer med mig?
Jeg synes det ser ok ud og det er relativt billigt, men jeg vil gerne købe noget ordentligt første igang.
På forhånd tak for svar!
Skrevet af: Dorte, 23. februar 2008 kl. 17.33
Bor du et sted i landet med kraftig blæst, er det klogt at købe et med solide profiler.
Juliane har et sådant.
Skrevet af: Bjarne Højlund, 24. februar 2008 kl. 23.43
Det er et ok drivhus men gør dig selv en tjeneste og læg ruderne i med silicone, da de der klips der er med ikke holder i blæsevejr :o)
Skrevet af: Arne Nielsen, 25. februar 2008 kl. 17.58
Hej Bjarne.
Hvis jeg må råde dig, så køb aldrig AGL. den har en for svag konstruktion til de tunge glas(har prøvet det).
Juliane Tja. sådan en har vi nu det er heller ikke det det var engang men dog meget at foretrække. Konstruktionen er rigtig god, men vi har haft nogle problemer med polykabonat pladerne, her drejer det sig om de lister som man klipser pladerne fast med, men det har Juliane klaret så pøj pøj med dit projekt.
Skrevet af: Line Mathiesen, 26. februar 2008 kl. 9.16
Hej alle jer der har svaret.
Jeg kan forstå at det måske ikke er det bedste valg. Der blæser også temmelig meget, hvor jeg bor, så jeg må nok op med læderet.
Men nu vi er ved det... En kollega anbefaler på det kraftigste at jeg køber et drivhus fra Halls. Han siger at det er noget nær samme kraftige kvalitet som Juliana, og prisen er noget lavere. Jeg har luret lidt på nettet, og jeg kan se at der er flere netbutikker som sælger dette mærke til en lavere pris end den vejledende. Hvorimod Juliana kun sælges til vejledende priser.
Men har han ret, den gode mand?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. februar 2008 kl. 11.00
Jeg købte sidste år et Diamant drivhus fra Juliana, og jeg er rigtig rigtig glad for mit valg. Det koster noget mere, men jeg ved at de penge er givet godt ud. Et kantet istedet for et alm. firkantet gør at der er masser af plads til planter hele vejen rundt. Jeg kan stå oprejst derinde over det hele, ingen steder jeg skal bukke mig og da der er det poly (plastic) i toppen, betyder det at planterne ikke får det for varmt og bliver sveden, da det giver skygge for den bagende sol, ingen skyggegardiner eller kalkning. Jeg kan ikke se nogen ulemper ved mit drivhus og jeg glæder mig til at skal igang med at arbejde derinde igen.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Helle M., 1. marts 2008 kl. 17.14
Jeg har med stort held købt et drivhus fra firmaet www.hobbydrivhuse.dk det ligner Juliana i kvalitet, men er en del billigere. Det har holdt fint til storm, sne blæst m.m.
Jeg har valgt at have glas i stedet for polykarbonat, da jeg synes at det er meget pænere med glas.
Skrevet af: Søren, 6. marts 2008 kl. 9.31
AGL = HALLS, ifølge importøren. Køb du bare AGL hvis du vil være glad for HALLS. Du får nemlig det samme produkt.
Skrevet af: Charlotte P, 6. marts 2008 kl. 16.25
For et par år siden købte jeg et mindre drivhus fra AGL i Bilka. Min erfaring er, at det fungerer fint. Jeg oplever ikke, at det er for spinkelt. Ruderne i mit drivhus sidder, hvor de blev sat uden silikone. Hvis jeg skal påpege en svaghed, er det døren, idet der kan komme jord i den rille som døren kører i for neden. Det er nu nok mest, fordi mine høns elsker at støvbade på denne tid af året, hvor dirvhuset er stort set det eneste sted, hvor der er tørt
Skrevet af: Karsten Lemming, 13. marts 2008 kl. 20.55
Hej jeg har et agl. fra bilka Det er 4 år gammelt. det er sat op efter de foreskrifter der følger med. der er ingen ruder der er fløjet nogen steder, jo et men det var et spark fra et barn.
Du kan roligt købe et.
Skrevet af: Poul Nielsen, 15. marts 2008 kl. 20.24
Nyt indlæg
Hej Jeg har købt et drivhus hobby agl fra bilka.
jeg er ikke færdig med opsætningen idet døren volder problemer. der der nogen der har haft samme problem?
Skrevet af: Inge-Lise Frost, 20. marts 2008 kl. 13.30
Jeg har haft et sådan drivhus i 5 år og er meget tilfreds. Ingen Problemer. Skiftet en rude 2 gange. Købt nye glas i Bilka uden problemer.
Skrevet af: Gorm Eskelund, 21. marts 2008 kl. 11.11
Jeg kigger på et AGL drivhus luksus 6,7m2. Jeg er temmelig høj og synes at drivhushøjden passer mig bedst. Er der alternative modeller på omkring 7m2 som er lige så høj?
Skrevet af: René Krautz, 22. marts 2008 kl. 18.03
Hej Har også købt et AGL fra Bilka, 9,9 m2. Kvaliteten er super i forhold til prisen. Har gravet et hul ca. 60 cm ned x drivhusets bredde og længde. Der bliver så bygget et fundament af Lecra sten, som bliver pudset. Fundamentet kommer også ca 40 cm over normal "jordhøjde" således at den samlede højde inde i drivhuset bliver ca. 3.45 m uden at det virker for voldsomt set udefra. Drivhuset skal primært fungere som overvintring for mine palmer/bananplanter og der bliver installeret et cirkulationsvarme anlæg med thermostat.
Skrevet af: Winnie, 23. marts 2008 kl. 10.34
Hej
Jeg har også haft et AGL drivhus med glas fra Bilka. Købt pga. de skrev, at det var markedet stærkeste kontruktion. Men i Januarstormen (2005) lagde hele huset sig ned... de fleste ruder var nærmest intakte (undtagen i gavlene) men skelletet bukkede simpelhen sammen. Æv.
Det var nummer 2 drivhus, jeg har mistet.
Jeg går nu og overvejer, om jeg skal købe et nyt drivhus, denne gang med 6 mm polycarbonatplader. Har ikke lige besluttet mig for producenten, men sandsynligvis Halls eller Juliane. Har også kigget lidt hos hobbydrivhuse Er der nogen der har erfaringer fra dem?
mvh Winnie
Skrevet af: Rikke Høyer, 24. marts 2008 kl. 20.05
Hej især til Rene.
Jeg er igang med næsten samme projekt og er igang med udgravningen til fundament. Har dog tænkt mig et Halls magnum 9,9 m2. Hvordan har du tænkt dig at fastgøre selve drivhuset til dit leca-fundament? og har du lavet punktfundament v. feks. hjørner og midt på langsiden, og vil du bare løfte benene over ved døren eller sætter du en dør i med øget højde?
God arb. lyst.
Rikke
Skrevet af: Arnold Pedersen, 26. marts 2008 kl. 18.03
Hej Bjarne.
Du kan roligt købe et AGL drivhus. Jeg har haft et i 11 år og det står, som da det blev sat op. det er da rigtigt at der kan blæse et par ruder ud når det stormer meget. Jeg har støbt et fundament i beton som det det er boltet på. Hvis du får lavet fundament som er helt ret, får du ingen problemer når drivhuset skal samles
mvh
AAP
Skrevet af: Sus, 29. marts 2008 kl. 12.15
Hej Winnie.
Jeg købte sidste år et drivhus fra agl i bilka på 11,5 m2. Da det stormede en fredag for godt 1 månede siden lagde det sig også ned og blev totalt smadret. Og de skriver at det er ekstra kraftige profiler osv. Det passer ikke en skid.
Nu skal jeg jo så have købt et nyt men hvilket?Vil ikke risikere det samme igen da det var nr 3 drivhus på 4 år jeg har haft.
Men har tænkt mig at klage til agl.
Hilsen Sus
Skrevet af: Svend Høst, 29. marts 2008 kl. 13.09
Du har sandelig været uheldig, jeg har haft drivhus i 30+år og det har overlevet flere orkaner uden nogen skader. Det var ikke nogen storm den omtalte fredag, men stormende kulling som alle drivhuse burde kunne holde til.
Køb et drivhus med glas i, vend det så gavlene står øst-vest og lad være med at gøre det fast på fundamentet, drivhuset må hellere flytte sig lidt og give efter for de kraftige vindstød end at blive smadret. Du skulle måske flytte det til et sted med mindre turbulens.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Niels W., 31. marts 2008 kl. 16.24
AGL er et glimrende drivhus, der sælges af Bilka. Kvaliteten er præcis den samme som Halls. AGL Luksus udmærker sig ved samme store sidehøjde som Magnum serien fra Halls.
Bor man i et område, hvor tage blæser af huse, når det stormer, eller træer rives op med rod, så kan man heller ikke forvente, at et drivhus kan holde. Men hvis man sørger for at lukke alle vinduer og døre, så kan de fleste drivhuse holse til meget.
Vil man have et ekstra stærkt hus med ekstra stor sidehøjde, så kig på de nye Vitavia modeller (Merkur og Uranus-serierne) fra OPJ. De kan ses på www.opj.dk
Der kan man også se Hera, der er en stor drivhuspavillon på 9,0 m2 med god plads til både planter samt bord og stole.
Mvh
Niels
Skrevet af: Ann Thind, 20. april 2008 kl. 11.22
Hej Niels
Jeg blev meget glad da jeg læste dit sidste indlæg. Bor på Østfyn og har lige igår købt mit første drivhus fra Bilka AGL luxus 11,5, og blev helt nervøs da jeg læste de forskellige indlæg om væltede drivhuse. Jeg har købt stålsokkel til, er det ikke et bedste?.
MVH Ann
Skrevet af: Niels W., 22. april 2008 kl. 10.41
Hej Ann,
en stålsokkel er en glimrende løsning:
Den giver ekstra højde 12,0 cm (Juliana) -12,5 cm (Halls, AGL, Vitavia).
En stålsokkel er let at samle, let at få i vater og det er forholdsvist let at få krydsmålene til at være ens, dette er vigtigt for at resten at samlingen af drivhuset forløber uden problemer.
Du bør punktstøbe i hver af de fire hjørner samt midt på langsiden.
En træsokkel er i princippet også OK, men du risikerer at træsoklen pga. fugt vrider sig så meget, at det faktisk kan få glasset i drivhuset til at gå i stykker. Endelig holder en træsokkel under normale forhold ikke så længe som resten af drivhuset.
Mvh
Niels
Skrevet af: Peter, 26. april 2008 kl. 9.45
Hej
Har købt et juliana 9,9m2 i grøn for 10 år siden med genemgående glas. Montage uden silikone kun et speciel klemsystem med plastiklister som skjuler det hele og står i dag stadig som ny.
Meget kraftig og stabilt. Har kostet ca 20.000
men alle penge er godt givet ud.
MvH
Tysker.Peter
Skrevet af: Lisbeth Eriksen, 29. april 2008 kl. 11.22
Hej
Vi har købt et AGL drivhus "hexagonal" luksus 9 m2.
Det har 4 mm glas på siderne og 6 mm polykarbonatplader i taget. Men vi har store problemer med at monter taget fordi pladerne er 6 mm og er meget svære at monter. Vi synes der er for lidt plads til at få polykarbonatplader ind i taglisten.
Vi er bange for at pladen slår revner og ikke kan bruges igen.
Er der nogle der har haft samme problem og har en ide hvordan man kan gøre.
Vi har for sjovt prøvet med en 4 mm plade også er der ingen problemer.
MvH
Lisbeth Eriksen
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 2. maj 2008 kl. 16.49
Jeg har lige netop bestilt & betalt for det AGL 11,5 m2 drivhus som Bilka har på tilbud i næste uges avis, og selvfølgelig også en tilsvarende sokkel.
Er der nogen som ved hvor man kan downloade en samle-anvisning, så jeg kan forberede mig
På forhånd tak
Claus
Skrevet af: Peter Christensen, 3. maj 2008 kl. 10.32
Hej drivhusfolk
I kan også overveje at bygge et drivhus selv. Se og læs hvordan jeg har gjort på
www.traedrivhuset.dk
Skrevet af: Ann Thind, 4. maj 2008 kl. 17.51
Hej Claus
Hvis du går ind på opj hjemmeside og finder Halls Magnumserie og dawnloader den. Der står Double Door Greenhouse
Assembly Instruktions
Models 88,108,128 and 148
Det er den der passer til ALG 11,5 m har selv lige købt.
MVH Ann
Skrevet af: Claus, 5. maj 2008 kl. 9.07
Hej Ann
Tak for hjælpen.
Har du/I sat det op endnu.?
& I så fald, var det svært.?
Mvh, Claus
Skrevet af: Ann Thind, 5. maj 2008 kl. 19.36
Hej Claus
Vi har støbt soklen fast med nedstøbningsbeslag, min svigersøn mente, at de pløkker der var med ikke var nok. Og længere er vi ikke nået endnu. Mandag prøver vi så til med selve drivhuset, så må vi se.
God arbejdslyst
Mvh Ann
Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 12.56
Hej Ann og Claus,
de pløkker, der følger med til et AGL, er OK, hvis man bøjer dem lidt, så de danner modhold i betonen, men ellers synes jeg ikk, at de er så gode som de nedstøbningsbeslag, der følger med til Julianas fundamenter og til Vitavia-soklerne fra OPJ.
Som jeg har skrevet tidligere, så er det af forsikringsmæssige årsager vigtigt, at drivhuset bliver gjort solidt fast til undergrunden. Og det gør man bedst ved at støbe.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus, 7. maj 2008 kl. 13.13
Hej Niels,
Det kan være du kan råde eller vejlede mig lidt med hensyn til opsætning af min kommende sokkel. Jeg har fliser der hvor det skal placeres, og tænker at tage dem op, hele vejen rundt, grave lidt ned, så soklen (indgangen) ikke er mere end 12 cm over jorden. Det gør det jo meget nemme at komme ind og ud af drivehuset, også med trillebør mm. Jeg vel bruge pløkkerne, og eftefølgende lægge sten ned langs den udvendige kant. Mon ikke at det er en holdbar løsning.?
Claus
Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 13.44
Hej Claus,
det er OK at grave soklen ned, men du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du derved mister noget af den ekstra højde, som soklen giver. Alternativt kan du lave en lille rampe, så du kan komme ind med trillebøren.
Jeg ville punktstøbe i de 4 hjørner og midt på langsiden. Inden betonen er tør, stikker du pløkkerne gennem soklen og ned i betonen husk at bøje pløkkerne, så de danner modhold i betonen.
Derved har du også mulighed for at få forsikringsdækket dit hus.
Hvis du ikke er så meget for at støbe, kan du fastgøre soklen til dine fliser med rawlplugs og vinkelbeslag.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus, 7. maj 2008 kl. 13.47
Hej Niels.
Jeg er medie-konsulent, så nu spørger jeg dig. Hva pokker betyder punkstøbe.?
:-)
Mvh, Claus
Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 13.59
Hej igen Claus,
det er kun ved at spørge, at man bliver klogere, så spørg endelig, hvis jeg er for "indforstået".
Punktstøbe betyder, at man kun støbe i punkter (man bruger samme udtryk om punktsvejsning). Fuldstøbning vil i dette tilfælde sige, at man støber eb betonsokkelk hele vejen rundt under drivhusets bundprofil.
Når man punktstøber, så gør man det lettest således: Grav et smalt hul (brug et pælebor/en hulspade) i 8090 cm's dybde = frostfri dybde.
Stik et rør, det kan være et gammelt nedløbsrør eller et paprør, som du engang fik plakater i, ned i hullet. Fyld beton i røret og husk at løfte røret en lille smule, så dr kan løbe beton ud for neden.
Derved dannes der en krave/en betonklump, der danner modhold, så røret ikke kan løftes op af jorden, når det blæser kraftigt.
Dette gøres i alle 4 hjørner og ved større drivhuse også midt på langsiden.
Så placerer du din stålsokkel ovenpå disse betonrør og niveller soklen ud, så den er 100% i vater og sørg for, at krydsmålene = diagonalmålene er 100% ens, ellers kan du få problemer senere, når du skal samle profilerne.
Som tidligere skrevet, så stikker du nedstøbningsbeslagene eller pløkkerne ned i betonen, inden den er størknet.
Mvh
Niels
Skrevet af: Niels, 7. maj 2008 kl. 14.01
Beklager de mange tyrkfejl i ovenstående indlæg, men det gik lidt stærkt.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus, 7. maj 2008 kl. 14.04
Tak Niels
Det lyder som en holdbar løsning, og en, for mig nemmere løsning end jeg havde forventet.
Tro mig, du hører fra mig igen...
Claus
Skrevet af: Kamilla Kolding Bennedsen, 12. maj 2008 kl. 22.33
Hej Niels
Jeg forestiller mig at bruge nogle store tykke fliser som en slags fundament under soklen på mit drivhus. Men så bliver det lidt svært at punktstøbe eller hvad? Hvad kan jeg gøre for at sætte soklen ordentligt fast på flisen? Og et lille tillægsspørgsmål...er det egentlig ok med et væghængt drivhus op ad en carport af træ? Jeg tænker mere på den høje fugtighed og sådan.
VH Kamilla
Skrevet af: Niels, 13. maj 2008 kl. 9.02
Hej Kamilla,
Hvis du skal være helt sikker, så bør du støbe, men under normale omstændigheder, dvs. uden voldsomme storme eller så hård frost, at det giver ujævne fliser, når det tør, så er det helt forsvarligt at fastgøre soklen til dine store, tykke fliser.
Du kan enten bore huller igennem soklens underkant og ned i fliserne og så putte rawlplugs i fliserne og skrue soklen fast på den måde husk en skive mellem skruehovederne og soklens underkant.
Eller du kan montere vinkelbeslag på soklen og efterfølgende fastgøre disse til fliserne på samme måde som ovenfor beskrevet.
Jeg ville foretrække den første metode, fordi den ikke er så synlig.
Vedr. dit andet spørgsmål vedr. vægdrivhuset, så kan jeg ikke forestille mig de store problemer, hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.
Du bør sørge for, at der er så god ventilation i drivhuset, at trævæggen ikke tager skade. Det er du simpelthen nødt til, for hvis der skulle være så høj fugtighed i drivhuset, at denne risiko kan forekomme, så er der også alt for fugtigt for dine vækster i drivhuset.
Og hvis der er for fugtigt i drivhuset, så er der god basis for, at diverse skimmelsvampe mv. kan stortrives. og så mistrives dine planter.
God arbejdslyst.
Mvh
Niels
Skrevet af: Lis Larsen, 20. maj 2008 kl. 16.27
Hej Nielse!
Jeg er ved at opføre et AGL hexagonal drivhus og har bestilt et trægulv dertil. Hvor mange cm grus/sand skal jeg lægge under?
Mvh
Lis
Skrevet af: Niels, 20. maj 2008 kl. 16.30
Hej Lis,
du skal lægge ca. 810 cm grus (det som i dele af DK kaldes "rødt sand"). Husk der skal være luft mellem gruset og brædderne.
Mvh
Niels
Skrevet af: Kamilla Kolding Bennedsen, 20. maj 2008 kl. 20.10
Tak for dit fine svar!
/ Kamilla
Skrevet af: Bjarne Jakobsen, 21. maj 2008 kl. 19.47
Hej alle,
Jeg kan se af et par andre indlæg at jeg ikke er den eneste der bøvler med at lægge polykarbonatplader på taget af min nye Vitavia Hexagonal 9m2 pavillon.
Nu har jeg langt om længe gennemskuet den gnidrede tegning (V) mht. hvordan det forventes at listerne skal sidde. Har ellers snart forsøgt mange åndede måder at sætte dem på. (og har ømme fingre).
Hvordan dælen er det meningen at man skal få en 6mm plade til at sidde et sted hvor listerne i den forventede position kun levner 5mm luft?
Med vold?
Jeg bøvler og bander og sveder og kan den on... ikke regne det ud.
Er der nogen der har et helt konkret forslag til en løsning? Hvad gør jeg (galt)?
/Bjarne
PS: Gad vide hvordan Lisbeth fra indlæg nr. 23 fik løst problemet?
Skrevet af: Niels, 23. maj 2008 kl. 13.49
Hej Bjarne,
Polypladerne til Vitavias Hera 9000 er lidt for lange, så der er plads til at skære lidt af dem.
Du gør således: Læg pladen op i trekanten, så der er lige meget luft i begge sider af pladen. Pladen vil givetvis være lidt for lang ca. 461012 mm. Det kan godt være, at pladen er f.eks. 6 mm for lang i den ene side og 12 i den anden side. Dette markerer du på pladen i hver side med en tuschpen.
Så laver du en streg mellem de to tuschmarkeringer.
Dernæst skærer du det overflødige bortmed en skarp hobbykniv, og så kan pladen komme i.
Når du monterer pladen v.hj.a. listerne skal du helst køre listerne synkront, så du sikrer, at listerne kommer ned i mellemrummet mellem pladen og aluprofilen i begge sider. Hvis du starter med at montere den ene liste, så vil der sikkert ikke være plads nok i den anden side til den liste, der skal sidde der.
Det forholder sig desværre sådan, at alle materialer ændrer størrelse ved forskellige temperaturer. De fleste ting udvider sig, når det bliver varmt og andre gør det, når det bliver koldt (vand fylder f.eks. ca 10% mere som is end som vand).
Pladerne til taget i Hera 9000 kan faktisk variere med op til 1012 mm i længden pga. temperaturforskelle. Det er derfor en god ide at montere pladerne eller rettere sagt at lave markeringerne med tuschpennen på en dag, hvor temperaturen er gennemsnitlig, f.eks. 2023 gr. Hvis man gør det en tidlig morgen her i maj, hvor temperaturen kun ligger på ganske få grader, så risikerer man at skære for lidt af. Så kan man godt få pladerne i, når det er køligt, men når det bliver varmt, bliver pladerne for store. Omvendt, hvis man tilpasser pladerne, når det virkelig er varmt, så kan man risikere, at pladerne er for små, når det er køligt.
Jeg håber, at det gav mening.
Mvh
Niels
Skrevet af: Bjarne Jakobsen, 23. maj 2008 kl. 14.14
Hej Niels,
Rigtig mange tak.
Så tror da pokker at det har været så bøvlet.
Din beskrivelse giver fint mening.
Jeg kaster mig snarest ud i forsøget.
Go' weekend.
/bjarne
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 24. maj 2008 kl. 23.00
Hej Nielse,
Så er jeg rigtigt godt igang med at samle mit store 11,5 m2 AGL drivhus med 3 mm. glas. Soklen er samlet, og jeg har nogle få, men vigtige spørgsmål, i hvert fald for en ikke så meget handy mand som jeg.
1. Hvordan sættes selve drivhuset fast på soklen.?
Soklen står på et plan underlag og er skruet fast ned i stenene.
2. Er det ikke bedst, hvis man bruger silikone-fuge når glasset sættes i.?
3. Samlemanualen er ikke verdensklasse, og jeg har fundet flere graverende fejl, og inden jeg begynder at sætte glas i, vil jeg høre om der er en regel for hvor jeg bør starte, og slutte.
4, Kan man eftermontere disse automatiske vinduesåbnere.
Det vat lidt herfra
Ser frem til dine svar
Claus
Skrevet af: Svend Høst, 25. maj 2008 kl. 8.26
Pkt. 3 starter nedefra og slutter oppe.
Pkt. 4 ja
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Tommy, 25. maj 2008 kl. 9.19
HJÆLP til køb af
Hobbydrivhus
Hej er der nogen der har erfaring med Drivhuse fra hobbydrivhuse.dk
vi overvejer at anskaffe et model Delux 71210
m/polycarbodal glas 10mm.inc sokkel 12,5m2
er dette et godt valg.?til familie på 7 personer
er det et ok produkt til ca.17.000,dkr inc lev.
mvh Tommy& ilona
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 25. maj 2008 kl. 16.04
Tak Svend
Jeg har nu samlet det hele, og skal til at sætte glas i. Starter selvfølgelig nedefra og går op, hele vejen rundt...?
Mine 2 døre kører usansynlig dårligt.
Er der en som kan oplyse hvorledes de kommer til at køre gnidningsfrit.?
(Der er dobbeltdøre.)
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. maj 2008 kl. 6.37
Lidt flere spørgsmål herfra.
1. sættes listerne i, i hele drivhuset før montering af glas.?
2. Fuges der med silikone ved hver isætning af glas.?
3. Er der er speciel grund til at samleanvisningen foreskriver at de 4 loftsvinduer monteres før alt andet.?
4. Da jeg vil sætte automatiske vinduesåbnere på alle 4 loftsvinduer, er der så noget jeg ikke skal montere.?
(Udover manuel "stang")
5. Nedefra og op monteres glas.
Hvor skal jeg starte.?
Gavle eller sider.?
6. Kan nogen henvise til en hjemmeside med store billeder af samleforløbet/færdigt resultat.
Overvejer stærkt at tage mange billeder af konstruktionen, der hvor der kan være "issues", så jeg forhåbentligt kan hjælpe andre lidt på vej.
På forhånd tak
Claus
Skrevet af: Svend Høst, 26. maj 2008 kl. 8.15
Pkt 3 : Det er lettere at montere loftvinduerne når der ikke er isat glas i huset.
Pkt 4 nej
Pkt 5 gavle eller sider, det er ligemeget.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. maj 2008 kl. 8.29
Tak Svend.
Kan du også svare mig på punkt 1 & 2.?
Claus
Skrevet af: Niels, 26. maj 2008 kl. 9.04
Hej Claus,
her er lidt input til dit pkt. 1 og 2:
Ad 1) Du samler alle aluprofilerne, så der står et "skelet", inden du sætter glas i. Du kan selvfølgelig godt sætte glas i ventilationsvinduer og døre, men i selve huset, skal du først gøre det, når alle profiler er samlet.
Ad 2) Et AGL-drivhus leveres med gummisnore, der monteres på aluprofilerne. Når du så monterer glasclipsene (også kaldet "flueben") vil disse holde glasset i et let spænd ind mod gummilisten. Det er derfor ikke standard at fastgøre glassene med silicone. Men hvis du bor i et område, hvor det blæser meget, kan du godt anvende silikone også. Læg et par 24 cm striber silicone i hver side af hvert glas. Du behøver ikke helfuge med silicone.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. maj 2008 kl. 9.10
Tak Svend,
Det hjælper mig rigtigt meget.
Og så lige et sidste spørgsmål...indtil videre.
Er det ikke nemmest, hvis jeg sætter gummisnorerne op på hele skelettet, inden jeg sætter glas i.?
mvh, Claus
Skrevet af: Niels, 26. maj 2008 kl. 10.10
Hej igen,
det er i princippet ligegyldigt, men da gummisnoren kan være svær at sætte på, så ville jeg personligt gøre det etapevis, for ellers kan du godt få ømme fingre.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. maj 2008 kl. 13.05
Good point Niels.
Det vil jeg gøre.
Er det så nederst, hele vejen rundt, rækkke 2, række 3 osv.?
Mvh
Claus
Skrevet af: Niels, 26. maj 2008 kl. 13.58
Hej Claus,
det er helt op til dit humør, du skal bare nå hele vejen rundt.
Hvis gummisnoren er meget stiv, kan det hjælpe at smide den i en spand med lunkent (ikke kogende) vand, så bliver den lidt smidigere.
Mvh
Niels
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 26. maj 2008 kl. 16.30
OK tak,
Brugte lidt sulfo, da jeg satte listerne i dørene.
Det virkede
Claus
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 9. juni 2008 kl. 8.40
Hej
Så mangler jeg kun de sidste ca. 20 glas, og så står drivhuset flot på soklen.
Men...
Der er dobbeltdøre i, så åbningen er 120cm, og begge disse døre binder ufatteligt meget. Jeg kan dårligt åbne dem, og det er jo ikke holdbart. Det virker som om selv konstruktionen presser på dørene, ovenfra.
Hvordan pokker får jeg dørene til at køre korrekt.
Mvh
Claus
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 11. juni 2008 kl. 11.15
Hej
Alt er samlet, men jeg har problemer med dørene.
De vil ikke køre særlig godt, og det virker som om konstruktionen presser ned på metalet på dørene, så de nærmest låser.
Nogen med løsning, PLEASE.!
Og kan nogen anbefale automatiske vinduesåbnere som passer til AGL.?
Mvh
Claus
Skrevet af: Søren, 11. juni 2008 kl. 11.52
Alle vinduesåbnere passer til AGL.
Se efter i bunden af døren. Der er et stykke der passer ned i rillen under døren. Men pas på. Det er ikke det hele der skal i rillen. Den del af plast skal glide nede under rillen. Håber det er forståeligt. HAvde selv samme problem. Hvis det ikke hjælper kan dørens højde justeres ved glideskinnen øverst, der er nok 3 skruer som kan løsnes, og strammes igen når døren passer.
Skrevet af: Claus Lundsgaard, 30. juni 2008 kl. 8.55
Hej SH
Vinduesåbnere monteret, og virker perfekt. Jeg valgte dog at bore lidt i metalet indvendigt, så de sidder godt fast. Det skal selvfølgelig gøres forsigtigt, og jeg havde et lille 57 mm træstykke på modsatte side, så jeg ikke borede ud til glasset.
Mht, døren, så har jeg prøvet at løsne osv, men det spiller stadig ikke. Silikone, der hvor dørene kører har dog hjulpet meget, men altså ikke nok, efter min mening. Jeg overvejer meget at file lidt at "side-holderne" da det virker som om der presses ned på disse, og dermed kan de ikke køre optimalt.
Claus
Skrevet af: Lise D, 30. juni 2008 kl. 19.09
Nogle der har erfaring med vægdrivehuse? Jeg har en forholdsvis lille have men en god sydvestvendt mur...hvor der snilt kunne stå et drivhus.
Jeg har nu et lille drivhus på hjul, købt i bilka. Der kan lige netop være 1 plantedæk deri. og ja to planter, det har fungeret fint men vil gerne have et der er lidt større.
Jeg er meget i tvivl om man kan få vægdrivehuse hvori der kan være to alm. plantesække, jeg har kun set nogle hvor der kan ligge 1½...
Og hvor godt fungerer de vægdrivehuse de er jo ikke de kønneste.
Skrevet af: Niels, 30. juni 2008 kl. 20.04
Hej Lise,
vægdrivhuse kan fås i mange forskellige størrelser og en del af dem kan også fås med grønlakerede profiler.
Det gode ved de små vægdrivhuse, som man ikke går ind i, er, at der ikke er nogen spildplads, idet gangarealet jo befinder sig udenfor drivhuset, og dermed kan denne plads jo snildt anvendes på anden vis.
Hvis du vælger en model som f.eks. Ida 1300 fra OPJ's nye serie, der hedder Vitavia, så får du plads til 2 plantesække.
Du kan også få en lidt pænere model, den hedder Orion 1300 og leveres med diverse hylder etc.
Hvis du gerne vil kunne gå ind i drivhuset eller sidde inde i drivhuset, så skal d vælge en af de større modeller. Dem kan du finde på www.opj.dk eller www.juliana.dk
Med venlig hilsen
Niels
Skrevet af: Henrik Jensen, 24. august 2008 kl. 18.41
Hej
Jeg har overvejet at købe et AGL fra Bilka, og efter at have læst dette forum er jeg blevet end del klogere. Men er der nogen "regel" om (eller behov for) friplads rundt om drivhuset. Det er planen at det skal sættes op meget tæt til en stenforhøjning (plantekasse 1/2 m) samt tæt på hæk. Kan det lade sig gøre mht. samling og montering af glas?
Med venlig hilsen
Henrik
Skrevet af: Henrik Jensen, 24. august 2008 kl. 18.48
Hej igen
Må heller "rette" stenplantekassen er 1/2 meter høj, og den forventede afstand til drivhuset er 1015 cm
Med venlig hilsen
Henrik
Skrevet af: Niels, 25. august 2008 kl. 8.23
Hej Henrik,
med behændighed og lange arme kan det godt lade sig gøre, men det kan give lidt rifter på armene.
Start som sædvanligt med glasset i taget, derefter glasset i siderne. Her bliver du nødt til at stå inde i drivhuset for at montere de nederste glas. Du kan så sikkert sno dig ud af nabosektionen for at sætte de øverste glas i. Men måske bliver du nødt til at kravle gennem hækken for at få de sidste på plads.
God arbejdslyst.
P.S. Du skal være opmærksom på, at hækken sikkert afgiver smuds og blade til drivhuset, og du har selvfølgelig taget højde for, at det ikke kommer meget lys ind fra den side :-)
Mvh
Niels
Skrevet af: Henrik Jensen, 25. august 2008 kl. 13.10
Hej Niels
Mange tak for svaret. Så er det godt at hækken ikke er så tæt endnu :-)
Vi har tænkt over om der kommer nok sol, men har ikke mange andre steder at stille det.
Hækken er ikke så høj, og der ville komme sol ind via taget og den ene gavlside gennem det meste af dagen. Men om det er nok er ganske rigtig et godt spørgsmål. Det kan være at vi må se om vi kan lave lidt om i haven istedet.
Mvh.
Henrik
Skrevet af: Tim Bedsted, 28. august 2008 kl. 0.25
Hej
Jeg er midt i mine overvejelser imellem et Juliana drivhus versus et fra hobydrivhuse.dk
Arealet er ca 11 m2 i begge tilfælde.
Jeg kan se flere har spurgt til hobbydrivhuse, men uden at få svar. er der ingen som har erfaringer med dette firma? Jeg har besøgt deres udstilling i Thisted og det virker som en lille virksomhed, hvilket jo ikke behæver at være slemt
mvh.
Yim
Skrevet af: Ole Nielsen, 30. august 2008 kl. 19.09
Hej til alle og tak for de gode råd!
til Hr.Niels Weber
ang. silicone istedet for gummisnoren, som er OG bliver en rigtig temperamenttest!
Jeg vil gerne bruge silicone her. kan glasset
sidde direkte på alu prolfilen? altså med undtagelse af de 2 x 24 cm silicone. tænkte glas mod metal osv...
Og er det akvarie silicone, byggesilicone etc man bruger?
På forhånd tak til alle
Ole Nielsen
Skrevet af: Niels, 1. september 2008 kl. 0.46
Hej Ole,
du kan købe Julianas egen silicone i bl.a. Bauhaus, XL-Byg, Silvan m.fl.
Hvis du køber et andet fabrikat, så køb en akvarie silicone, eller en silicone indeholdende et fungicid, hvilket betyder, at der ikke dannes skimmelsvamp i siliconen det ser nemlig grimt ud. Hvis du vælger at bruge silicone, behøver du kun at lægge nogle striber af 34 cm længde med 2530 cm mellemrum.
Husk at rense profilerne af med acetone elller lign. Så er du sikker på, at siliconen hæfter.
Mvh
Niels
Skrevet af: Newbie., 2. september 2008 kl. 23.01
Hejsa
Jeg også lige købt en AGL 11,5 fra Bilka inkl. en stål sokkel. Er det nødvendigt med punktstøbning? I bilka siger de at det er ikke nødvendigt hvis man køber en stål sokkel. Nu bor jeg på et område hvor det ikke blæser meget og drivhuset er i læ.
Hvis det er nødvendigt med punktstøbning, hvordan gør man det?
På forhånd tak.
Skrevet af: Wina Fiona, 3. september 2008 kl. 7.32
Kan man bruge et drivhus som et rum.? Jeg mener, kan det f.eks. bruges som atelier.? Eller er der bare alt for varmt til at andet end planter kan trivedes derinde, og hvor koldt bliver der i drivhuset forår og efterår.?
Jeg har kigget meget på de runde/kantede med spids tag, og tænkt om det ville være egnet til at løse mine pladsproblemer.
Skrevet af: Thorkil Birk, 16. september 2008 kl. 9.37
Hej til alle med vin-(plante)-forstand!
Jeg ønsker en vin i mit nyopførte AGL-drivhus.
Mit ønske er en blå, kerneløs, sund spisedrue.
Hvor køber jeg en sådan? Og kan f. eks. VENUS skaffes?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Thorkil
Skrevet af: Niels, 16. september 2008 kl. 9.56
Hej forfatter til indlæg 72!
Uanset om du bor et sted, hvor det blæser meget eller ej, så anbefaler jeg, at du punktstøber.
For det første, så er du sikret langt bedre, hvis der nu alligevel skulle komme en storm :-)
For det andet, så er en eventuel stormskade dækket af din forsikring, hvis du har støbt.
For det tredie, så er arbejdet stort, men ikke uoverkommeligt.
Prøv at læse indlæg 33 i denne streng. Hvis forklaringen ikke er tydelig nok, så skriv igen.
God arbejdslyst.
Mvh
Niels
Skrevet af: Niels, 16. september 2008 kl. 10.02
Hej Wina Fiona (indlæg 71),
det er svært at besvare dit spørgsmål præcist, for det er jo individuelt, hvad man forstår ved "alt for varmt".
Netop forår og efterår er der som regel en rigtig behagelig temperatur i en pavillon/hexagonal. Jo større den er, jo mindre temperaturudsving og jo bedre luft.
Men der vil altid være en relativ høj luftfugtighed pga. fugt fra jorden. Alt efter hvad du skal have i dit atelier, så skal du tage højde for dette.
Af hensyn til lyset skal du vælge en model med glas i taget, da polycarbonat kun tillader en mindre del af lyset at komme igennem.
Håber, det gav lidt hjælp ellers må du konkretisere dine ønsker/krav.
Mvh
Niels
Skrevet af: Søren S Duun, 16. september 2008 kl. 22.44
Hej Thorkil.
Jeg er bestemt ikke vin ekspert, men jeg kan dog anbefale en hjemmeside ved navn
vinmager.dk han er meget billig og har mange sorter, som både er velegnet til spise og vinfremstilling. Sorterne er sunde og robuste
Skrevet af: Leif Hansen, 18. september 2008 kl. 13.15
Jeg er indehaver af et lille 5kvm AGL alu drivhus helt alm. unden nogle nogle ekstras. Og dog der er monteret en viduesåbner. Jeg har støbt sokkel af en omgang sokkelsten og derefter en omgang lecablokke. Jeg har derved fået alletiders lille fine hus m. god ståhøjde. Nu ville ge gerne vide om jeg med en drivhusvarmer kan forlænge fx tomat og agurketiden., da den vel skal være tændt i døgndrift i så fald.
Skrevet af: Niels, 18. september 2008 kl. 14.10
Hej Leif,
det er en af de svære, og måske er jeg ikke den, der kan give det bedste svar for mine fingre er ikke så grønne.
Men du skal i hvert fald sørge for, at der er lys nok til fotosyntesen. Vi har jo p.t. relativt fint vejr med en del sol, så den side af sagen er vel OK.
Dernæst skal du sørge for at jordtemperaturen er OK, tomater kræver min. 16 grader og agurker 18 grader.
Jeg foreslår dig, at du inden næste sæson starter, graver jorden væk inde i drivhuset og graver enten en masse hestemøg eller halm ned. Halmen skal gøres så våd, at den begynder at bræmme, derved dannes der varme, så jorden holdes lun. Så kan du forlænge sæsonen (påde forår og eftetrår) til næste år.
Jeg er bange for, at opvarmning med drivhusvarmere er skønne, spildte og meget dyre kræfter. Drivhusvarmere er ikke beregnet til opvarmning, de er beregnet til at holde drivhuset frostfrit.
Dette emne er der sikkert mange andre, der kan give gode råd til?
Held & lykke
Niels
Skrevet af: Leif Hansen, 18. september 2008 kl. 14.26
Hovsa
Jeg glemte vist at fotælle at jeg har flisegulv i drivhuset og at planterne står i plantesæk med en kapilarkasser under
Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2008 kl. 14.29
Hej Leif og Knud.
Jeg vil give Niels ret i at det gælder om at have så meget sol som muligt. Med hensyn til varme, så kan det ikke betale sig. En kammerat til mig prøvede det for år tilbage og det kostede ham ca 125, (i gas) pr uge at opvarme et 10 kvm. stort drivhus op. Det var mest i foråret at han gjorde det. Men han fik ikke for 500 kr grøntsager ud af Det var meget lidt han opnået ved det. Skulle han tilmed at kunstlys på viller det sikkert have kostede ham et sted imellem 510 i timen. Derfor er det rigt at skaffe sig varmen på en mere naturlig måde.
Skrevet af: Bent, 27. september 2008 kl. 21.32
Vedr. forankring
Som andre i trådan har påpeget sørg endelig for at punktstøbe dit drivhus fast, for ellers dækker forsikringen ikke i tilfælde af stormskader.
Det kan næste ikke svare sig andet og til dem der overvejer et nyt hus der er flere gode steder på nettet synes jeg købte for 4 år siden et Juliana basic drivhus. Jeg har været superglad for huset, men ville dog idag ønske jeg havde købt en større model som Premium modellen fra Juliana.
Har surfet efter det og på www.drivhuscenterdanmark.dk har de i øjeblikket et godt tilbud på en Premium det bliver først næste år for mit vedkommende (skal lige have spret op), men det bliver helt sikkert mit næste drivhus.
vh. Bent
Skrevet af: Jesper, 11. december 2008 kl. 1.38
Hobbydrivhuse.dk bliver nævnt flere gange og som svar på en mail til dem, fik jeg at vide at sidehøjden på deres sekskantede model, 600 10,6m2 er 166cm. Kigger man tegning er side og dørhøjde det samme, så enten er det gevaldig produktionsfejl, eller fejl på tegning eller også vil de ikke sælge drivhuse. Spurgte nemlig om dørhøjde i samme mail, men det var der intet svar på. Så umiddelbart gider jeg ikke spørge dem om mere, men hellere finde noget andet.
vh. en der er træt af at firmaer ikke læser ens spørgsmål ordentligt og iøvrigt er på jagt efter et drivhus til julegave
Skrevet af: Jimmi Nielsen, 23. december 2008 kl. 0.34
Hej Jesper,
Hvis jeg var i dine sko ville jeg overveje Juliana Diamant, mener den er omkring 8,5 m2. Jeg kender en der arbejder i et byggetmarked og den skulle bl.a. komme næste år i en flot antracitgrå som standardfarve. Fås vist også i grøn.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig men jeg ved den kan købes hos Henry eller Thorkild her: www.drivhusexperten.dk/group.asp?group=186
Ellers jf. Bents link ovenfor kan jeg se at de også sælger den på drivhuscentersiden: drivhuscenterdanmark.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=93&category_id=133&option=com_virtuemart&Itemid=2
Skrevet af: Peter Schwabe-Hansen, 12. juni 2009 kl. 18.47
Hej. jeg har også en AGL som jeg er meget glad for. den er på 10 m3. jeg har haft store problemer med at døren ikke vil glide særligt villigt frem og tilbage. Det har resulteret i at de små sorte plastik glidere under dørene desværre er gået til. Men nu fandt jeg ud af hvad der skal til. SILIKONE FEDT. Eller som VVS folk kalder det HANEFEDT. Så kører det.
Held og lykke
P.S-H
Skrevet af: Niels Weber, 12. juni 2009 kl. 19.04
Hej Peter,
silikone spray lyder som en god ide. Men du kan også udskifte de gamle slidte hjul i døren. Ring til OPJ på 66 15 10 30, så kan de sikkert hjælpe dig med nye hjullejer. De koster ca. en halvtredser. Og de har sikkert også nogle dørglidere, der passer til dine døre.
Mvh
Niels
Skrevet af: René Wutborg, 22. juli 2009 kl. 11.56
Ang. silikone spray, hvad er dét helt præcist? Har været en tur i byggemarkedet uden at få opklaret, hvad det er. Det ville jo være fantastisk, hvis det kunne hjælpe på problemet.
Vh
René
Skrevet af: J. H., 22. juli 2009 kl. 12.46
T.Hansen forhandler sprayen, medsender et link. Nederst på hjemmesiden er der mere info om produktet:
www.thansen.dk/product.asp?c=2950829772&n=-1514325796&pn=-1514325783
Hos nogle autoforhandlere, dem der sælger reservedele, kan du købe den som stift, hvor der er en svamp for enden til at smøre med. Anvendes til gummilister, så de ikke bliver hårde og tørre ud.
Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2009 kl. 22.35
Silicone spray og hanefedt er smøremidler som ikke er velegnet til en dør som kører i jord højde. Jord og gruspartikler bliver hurtigt klistret fast i fedtet og så stopper døren. Prøv at spule skidtet væk op under døren med en kraftig vandstråle, når døren ikke vil glide.
Skrevet af: Kirsten, 25. juli 2009 kl. 19.05
Hej, vi har købt et Hera 9000, som skal bruges som pavillion. Der skulle gerne et trægulv i. Er der nogen, der ved om man kan købe sådan et færdigt og hvor?
Venlig hilsen
Kirsten Hansen
Skrevet af: Niels Weber, 6. august 2009 kl. 8.11
Hej Kirsten,
du kan prøve at kontakte OPJ A/S på 66 15 10 30.
De har en skabelon, som du kan anvende til at få lavet et trægulv til Hera 9000.
Mvh
Niels
Skrevet af: Kirsten, 6. august 2009 kl. 8.20
Hej Niels
Tak for det. Det vil jeg prøve.
Med venlig hilsen
Kirsten
Skrevet af: Vera Jensen, 7. august 2009 kl. 15.56
Jeg har et AGl drivhus (sekskantet) med Polykarbonatplader i taget, men problemet med dem er alt småskidt ryger ned i rillerne, og det ser ikke godt ud. Er der nogen der har et godt råd til hvordan man fjerner det.
Venlig Hilsen
Vera Jensen
Skrevet af: Anonym bruger, 30. september 2009 kl. 13.38
Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.
Skrevet af: René Wutborg, 2. november 2009 kl. 15.23
Pyh, under nattens hæftige blæst røg den ene dør ud af falserne på "Diana"-drivhuset. De har lige siden drivhuset blev rejst i foråret kørt enten alt for løst eller alt for stramt (har allerede brugt 5 "reservehjul", kan de iøvrigt ikke fåes i en mere holdbar udgave af metal?, den inderste plasticring med metalkuglerne presses jo ud for et godt ord!) og har skullet bruges med stor forsigtighed. Hvordan søren gør I andre? Bør måske tilføje, at jeg var meget omhyggelig med at få drivhuset i vater, men de døre er godtnok en sag for viderekomne.
Skrevet af: René Wutborg, 2. november 2009 kl. 15.23
Pyh, under nattens hæftige blæst røg den ene dør ud af falserne på "Diana"-drivhuset. De har lige siden drivhuset blev rejst i foråret kørt enten alt for løst eller alt for stramt (har allerede brugt 5 "reservehjul", kan de iøvrigt ikke fåes i en mere holdbar udgave af metal?, den inderste plasticring med metalkuglerne presses jo ud for et godt ord!) og har skullet bruges med stor forsigtighed. Hvordan søren gør I andre? Bør måske tilføje, at jeg var meget omhyggelig med at få drivhuset i vater, men de døre er godtnok en sag for viderekomne.
Skrevet af: Martin Sonn, 16. april 2011 kl. 16.16
Hej René Krautz...........
jeg skal til at købe et drivhus til mine palmer og yucca,er.
et på 9,9 kvt.
kan du råde mig til hvordan jeg kan isolere det i bunden af drivhuset ?
jeg er ik den store expert i det.!!!
for jeg ved ingeting om sement og lecca og at der der bygge ting !!!
et på 9,9 kvt.
et på 9,9 kvt.
et på 9,9 kvt.
Skrevet af: Martin Sonn, 16. april 2011 kl. 16.17
et på 9,9 kvt.
Skrevet af: Ole Lassen, 17. april 2011 kl. 7.55
www.hobbydrivhuse.dk
Hamrende gode og stabile drivhuse, til fair priser.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.