Forum

Kakao- og kaneltræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 19.11

Der er vel ikke tilfældigvis nogen som ved hvor man kan få fat i henholdvis et kaneltræ og et kakaotræ?

jeg ved godt man nok ikke får så meget ud af det herhjemme i dk men jeg holder meget af planter og synes de specielle er sjove at eksperimentere med :)

mvh
annie jensen

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. december 2007 kl. 17.27

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 14. december 2007 kl. 17.50

Tusind tak for dit svar :)

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 14. december 2007 kl. 18.19

Forresten...har du prøvet at bestille og modtage noget derfra? hvordan går det med at få det til dk ved du det?

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. december 2007 kl. 18.40

Nix-ingen anelse.

Det er en risiko man må løbe med enhvert internetfirma, men det lyder solidt. Ellers søg på Google med deres navn. Hvis de har problemer skal det nok fremgå.

Hvad angår import er det ikke helt billigt i fragt-det koster ca. 200 kr. per kilo-men som alle ved er det jo kun jul en gang om året-så det er et velvalgt tidspunkt til en julegave. 50 $ for et træ er ingen herregård, også selv om det er lille.

Om det så kan gro hos dig er en helt anden historie...

5 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 15. december 2007 kl. 22.41

De sender desværre kun udenfor USA hvis man bestiller for mere end 10.000 $ og det har jeg ikke lige råd til, så mit spørgsmål står stadig åbent...

tradewinds sælger frø til kaneltræ men ikke til kakaotræ, så hvis nogen ved hvor jeg kan købe frø til denne eller evt. en lille plante ville jeg blive meget glad :)

mvh annie

6 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 16. december 2007 kl. 0.29

Hej!

Har du de latinske navne, så skal jeg gerne se om jeg kan skaffe frø eller planter :o)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 16. december 2007 kl. 0.48

Jeps.

kakaotræet hedder "Theobroma cacao"

som sagt har jeg fundet et sted der sælger frø til kanelplanter :)

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 19. december 2007 kl. 11.26

Hej Igen!

Jeg har fundet nogen frø af Cacaotræet (og bestilt disse selv om de er ret dyre *snøft*) – er du evt. interesseret i at bytte for nogen kanel frø?

Bjarne

9 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 27. december 2007 kl. 21.21

Hey

ja det er jeg men er først hjemme i dk igen i uge 8 da jeg skal et smut til henholdsvis island og beijing

mvh annie

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 2. januar 2008 kl. 12.40

Hejsa

er der nogen chance for at du kan fortælle hvor du har fundet frø til kakaoplanten?

mvh helle

11 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 3. januar 2008 kl. 8.42

Hej Helle!

;) Det er nogen en god bekendt har fundet til mig.

Han har lovet at se om han kan finde flere, så lykkes det, vil jeg sætte dem på min hjemmeside ;o)

Der går desværre nok lidt tid, da de er lidt sarte mht. kulde. men jeg skal nok lige give wet praj hvis/når det lykkes.

www.barney.dk

Mange Hilsner
Bjarne

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 3. august 2008 kl. 10.42

Hejsa

hvor var det man kunne købe frø til kaneltræ?

og også meget gerne til kakaotrø?

mvh
julia

13 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 3. august 2008 kl. 11.10

Hej julia...

du skal nok søge på google...og du havner sikkert i USA...herhjemme tror jeg ikk at du vil finde det du søger...det nærmeste du kan komme kanel er en busk/træ som hedder calycanthus floridus...kanel busk...den har brune blomster og dufter af kanel når man kradser i barken...held og lykke med din søgning.

mvh erik esbjerg ø

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fej, 17. december 2008 kl. 14.44

Jeg har nogle frø fra bla. theobroma cacao. 4 -5 stk.

nogle jackaranda, ect. primært tropisk. alle fra aug 2008. Hvis det kunne være at interresse.

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2008 kl. 15.09

Hej Fej.

Jeg tror ikke at du får held med at så cacaotræet, da frøet skulle leve i symbiose med en svamp. Får ca 20 år siden havde botanisk have i københavn en spændende teme omkring dette emne. Du skal nok spørge om ikke du kan få lidt jord fra Botanisk have i enten københavn eller Århus, hvor de har træet. Mange af de finere chokoladebutikker som er dukket op og sælger frø (cacaobønner fra cacaotræet). Selvom de skulle være sunde at spise, er det lige noget man skal vende sig til og smagen af god chokolade lader sig noget tilbage at ønske...som man siger, men held og lykke med projektet.

16 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2008 kl. 15.21

Der ligger en kæde, som hedder Peter Beier og har til huse bl.a. på Frederiksberg, men også i Odense samt Århus og ellers er der en,der hedder Summerbirds (bl.a. i Lyngby)

Men søger man under fin chokolade på google, skal der nok dukke noget op...De kakaobønner jeg købte i Sverige kostede ca 50 svenske for 100 gram. Derimod kostede chokoladen den dobbelte

17 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fej, 17. december 2008 kl. 15.36

Jeg plukkede selv frugten og har ristet en del men det er skrab kost. Først prøvede jeg rå men det smager bittert og ikke chokoladeagtigt.

Jeg har ganske god succes med dyrkning af omtalte mm. og som du ganske rigtigt nævner kræver den en...pod for at spire, den er dog meget PH tolerant. Kræver vandvittigt meget vand, og varme.

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2008 kl. 16.19

Jeg har som sagt ingen erfaringer med dyrkning af den, da jeg fik det indtryk at det var umuligt. Jeg tror også at den ville være sat i produktion, hvis den var nemmere at holde. Men jeg skal ikke benægte at det kan lade sig gøre. Bare det med at give den varme er næsten umuligt, hvis ikke den også får en masse lys. Jeg tror at den manglende varme kan være en årsag til at de efterfølgende får en masse svampeangreb.

Men d.v.s at man godt kan benytte de kakaobønner, der fås forskellige steder. Selvfølgeligt ved man ikke,hvor gamle de er, hvilket også har betydning for spireevnen.

Men uden at være grov så tror jeg hellere ikke at botanisk haves medarbejder ved så meget omkring de forskellige planters trivsel, ud over det at passe dem eller sagt på en anden måde, at har man de optimale betingelser i form af et opvarmet drivhus er det svært at vide om det kan lade sig gøre hjemme i dagligstuen. Det er jo hellere ikke deres primær opgave, at finde ud af det.

F.eks undre det mig at man ikke har flere af de planter som har vist sig at kunne trives ude i vores haver, for eksempel stuearalia, hampebanan (Musa Basjoo) Eucalyptus osv.

Københavs botaniske have har dog en lavet en særudstilling med planter fra bl.a tasmanien, hvor Eucalyptusserne også er med.

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. december 2008 kl. 16.36

Hej søren...

lige en rettelse...hamp banan er ikke musa basjoo...men hedder musa textilis...eller på dk manilla hamp...ha ha ha.

20 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2008 kl. 20.14

Ok, men det lød da meget godt...

21 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 17. december 2008 kl. 21.29

Hejsa!

Det lykkedes mig at få nogle frø til at spire – jeg købte en hel cacaonød iog såede 26 kerner.

De 6 spirede, men kun 2 er overlevet :)

Jeg såede i en jord der var varmebehandlet, og placerede dem i min biogreen jumbo ved 33 grader.

Så det kan altså godt lade sig gøre :O)

Hilsen
Bjarne

PS: selve kødet i "nødden" smager faktisk formidabelt henad sød melon :O)

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. december 2008 kl. 23.10

Hej Bjarne

Hvor i alverden får man fingre i sådan en, med mindre man bor et sted i de varme lande.

Mon ikke det er rigtigt nok at de skal have en svamp at trives med?

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. oktober 2009 kl. 13.03

Det kunne være interessant at høre fra Bjarne, hvordan det sidenhen gik med hans kakao-planter...

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. november 2009 kl. 16.53

Jeg har netop idag modtaget 5 kakaobønner fra England, frøene sås i kokosjord eller kompost iblandet sand og perlite, og det hele skal selvfølgelig være sterilt, frøene ligges i varmt vand ca 3 timer for at få rester af kødet af, derefter sås de ved 28–30 grader, de må ikke tørre ud men heller ikke soppe i vand, men holdes jævnt fugtige, samt at de skal have konstant lys.

Nu skal det prøves man kan iøvrigt købe frø flere steder både i Tyskland og som jeg har gjort i England, men de skal bestilles i god tid, jeg har venetet i ca et ½ år.

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 18.08

Jeg har fået at vide,at cacaofrø skal have en svamp for at kunne vokse. Det ligger mange år tilbage og jeg er ikke 100% sikker, men prøv og skriv til botanisk have i enten københavn eller Århus og få det bekræftet. Den kan være at de vil sende eller forære dig lidt jord med svampen heri.

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. november 2009 kl. 18.39

Hej Søren der er spirre på mine bønner, så de skal i jorden med det samme, og kun halvdelen af bønnen skal i jord jeg har fået vejledning med fra England, det derfra jeg har denne viden.

De kom i en slags mos.

27 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 21.54

Jeg ville også mene at frøfirmaet burde nævne det over for dig. Bjarne (barney.dk) har vist også sået dem. Ved du hvordan det er gået med hans frø?

28 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. november 2009 kl. 7.24

Nej det ved jeg ikke Søren, men det kunne da være sjovt at høre.

De er plantet har fået lys og varme, jeg har special spirrekasser da jeg gør en del i tropeplanter, og de ska jo alle sås lidt anderledes end det vi normalt sår.

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. november 2009 kl. 10.35

Chokolade kæden Peter Beier, der ligger i både malmø og københavn sælger også chokolade bønner. Jeg købte ca 200 gram for jeg havde fået at vide at det både var sund og smagte af den fineste chokolade. Men ak. Lidt kakao smag kunne jeg godt antyde, men så hellere ikke mere. Det var bestemt ikke nogen "gastronomisk oplevelse".

Jeg tror at de er blevet smidt ud efterfølgende. Men det kunne have været sjovt og prøve og se om ikke de kunne spire. Men mon ikke de er ristet først? Jeg ved hellere ikke hvor gamle de var.

30 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. november 2009 kl. 9.34

Hej med jer!

Det med at de skulle have en svamp at "leve" med ved jeg ikke. Jeg såede mine i steril jord, frøene dyppede jeg i clonex (det eneste "svampemiddel" jeg lige havde ved hånden – men det var mere for at undgå mug) og som sagt spirede de 6.

Begge planter stortrives stadig og er idag ca 50 cm høje. Jeg skal se om ikke jeg kan få lagt et billede ud af den jeg selv har :O)

Derudover har jeg også fået held af at få frø af Cinnamomum zeylanicum (kanel) og fået dem til at spire :)

Jeg håber på at få flere friske cacaofrø her i løbet af ganske kort tid :)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

31 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. november 2009 kl. 15.04

Det kan være at det er ligesom med bøgen, at den har det bedst hvis svampen er til stede,men det er ikke streng nødvendig at den er der. Kløveren kan også vokse selvom den ikke er podet, men kan ikke opsamle ekstra kvælstof.

Der er også den mulig af ham der fortalte mig det, bare har taget fejl.

Men kakao skal de ikke have meget varme?

32 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. november 2009 kl. 21.48

Så kom frøene :)

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=1300&zenid=88c78d4be5621fc4d1eff3bae677cc37

Jo, de ksla have det ret lunt i starten, men når de er etablerede kan de sagtens klare sig ved almindelig stuetemperatur :)

33 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. december 2009 kl. 11.38

Så er der rigtig kommet gang i mine cacaoplanter af de 5 frø jeg er der kommet 5 fine planter.
Så alt det med svampesporrer og hvad ved jeg det har åben´bart ikke noget at sige bare de får den rette jord og varme.
Lis

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. december 2009 kl. 20.32

Jeg fandt de kakaofrø som jeg tidligere skrev om . Så nu vil jeg se om ikke jeg kan få held med dem . Hvis det lykkedes har jeg gratis frø på lager , men lad os nu se ....Som sagt er de fra sidste år

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. december 2009 kl. 7.21

Søren det er ikke sikkert at der er nogen groevne tilbage da Kakaofrø skal sås så friske som muligt, men det er helt sikkert et forsøg værd.
Friske frø skal normalt gøres rene i lunkent vand for at få frugtkødet af, måske skulle du prøve at bølde dem en lille smule op.

36 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. december 2009 kl. 11.36

Jeg tror det heller ikke, da de sagtens kan være fler år gammel og har sikkert fået en varmebehandling, så der ikke går svampe i dem . Det er sikkert også derfor de ikke smager af så meget .

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 16. december 2009 kl. 23.42

Lis Pedersen: Hvor købte du dine kakaofrø?
100% spiring må siges at være ret godt :)

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. december 2009 kl. 8.36

Søren de er købt hos Jungleseeds i England. her er linket www.jungleseeds.co.uk
Jeg handler rigtig meget hos dem, det skal siges at kakaofrø ikke er på lager men bestilles og leveres så når de har dem.
Ja det må siges at der er ret god spirreevne.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. januar 2010 kl. 9.41

Lidt nyt fra cacaofronten, der er stadig liv i alle 5 planter selvom det så lidt skidt ud her først på året, men de fik lidt økologisk farmergødning som topdressing, det hjalp,
nu er der nye blade på vej igen.

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christopher B., 26. januar 2010 kl. 16.39

Jeg har netop søgt rundt omkring på nettet omkring kakaoplanter, og jeg synes det lyder enormt spændene med nogle af de projekter der er blevet nævnt her.

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at få en kakoplante selv. Jeg har været inde på den hjemmeside du nævnte Lis, men desværre leverer de ikke kakaobønner på dette tidspunkt, pga. kulden.

Men Lis, det havde skrevet omkring nogle råd du havde fået ang plantning af kakaobønner etc. Dem havde du fået fra England ikke sandt? Jeg tænkte på om du ville uddybe det en smule, tænkte specielt angående blandingsforholdene i jorden...

Hilsen
Christopher

41 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. januar 2010 kl. 18.46

Nå-hvis man har et par hundrede kroner og VIRKELIG ønsker sig et kakaotræ-så kan det såmænd få`s her til en favorabel pris:
www.flora-toskana.de/onlineshop2/product_info.php?products_id=2719&osCsid=57f7891a65bfbe09aea16fe1bfabc933
Hvorfor spendere ligeså mange penge og energi på at få frø -og års venten på at det skal blive til noget brugbart er mig en gåde.
Om man så nogensinde vil få Kakaobønner på sit træ er en helt anden historie.

42 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. januar 2010 kl. 18.58

Det samme gælder kaneltræ:
www.flora-toskana.de/onlineshop2/product_info.php?products_id=2046&osCsid=57f7891a65bfbe09aea16fe1bfabc933

Jeg har købt et par træer fra ovennævnte firma og kvaliteten er helt i top -ligesom deres forsendelse er enhver en George Georløs værdig !
De gør virkelig noget for at forsendelsen skal nå helskindet vej til forbrugeren.

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christopher B., 26. januar 2010 kl. 19.07

Det lyder ret spændene at få den derfra. Nu er 24 euro jo svarende til ca 180, men hvad ekstra kommer der oveni hvis at man får det sendt her til Danmark?

Derudover ligger jeg mærke til at der står at den ikke skal ligge under 70% luftfugtighed - hvordan opfyldes disse krav dog?

44 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 26. januar 2010 kl. 19.53

Lilium J., nu synes jeg altså det er sjovere selv at lave planter end at købe dem fiks og færdig, det er der da ingen udfordring i, hvis vi alle købte alting fiks og færdig ville verden altså se kedelig ud.
Jeg vil så sige i samme åndedrag at det er nemmere at holde liv i planter man selv laver da man hærder dem på en anden måde, de er vant til de temperaturer som man har hvor de har stået i hele deres vækstperiode.
Jeg har gjort mig mange erfaringer med planter som folk har sagt det kan ikke lade sig gøre at holde liv i dem ved de temperaturer, jo det kan man hvis planten langsom vendes til den, jeg har bl.a passifloraer som skal have vintertemp på min. 15 grader ja det er muligt, men mine gror og blomstrer altså i min udestue nu ved 8-10 grader, det har de gjort de sidste 5 år.

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christopher B., 26. januar 2010 kl. 20.22

Det tror jeg faktisk gerne på. Det lyder i hvert fald meget rigtigt at planterne vænner sig til omgivelserne når de vokser op. Tror du man skal have noget der sørger for luftfugtigheden hvad angår en kakaoplante, eller kan man også vænne den til dette hvis at det er?

46 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. januar 2010 kl. 16.46

Det er småplanter de sælger til den pris, det kan man se hvis man går ind og læser der 40/60 cm 24 euro, vil man have noget der er større så koster det 39 euro.
Så kan man ligeså godt selv lave dem de gror temmelig hurtigt.
Kanelfrø kan købes her
Se alle Cinnamum frøene her: www.sunshine-seeds.de/advanced_s ... 1&x=2&y=10

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Krautz, 25. maj 2010 kl. 16.36

Hej,

...så har jeg modtaget helt friske Theobroma Cacao frø direkte fra Mexiko idag. Byttes med andre spændende tropiske frø/planter. Skriv hvad du har...

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christopher B., 29. maj 2010 kl. 14.00

Hej Lis.
Jeg har forsøgt at bestille nogle frø hjem (her ibland kakaofrø). Jeg tænkte, at eftersom du skulle have ret godt styr på frø osv om du evt kunne henvise til nogle sider hvor der stod nogle fifs til forskellige typer af frø?
Eventuelt har du selv nogle basis fifs til frø?
Jeg bestilte fra siden du havde henvist til før: jungleseeds.
Mine frø jeg har bestilt inkluderer blandt andet også et par normale krydderurtefrø (basilikum, rosmarin timian), passionsfrugt, regnskovsmix (med forskellige træer) og rødbede for at nævnte nogle stykker.

MVH Christopher

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Leerbeck, 30. november 2011 kl. 20.34

Hey.. Man kan også købe Kakaofrø her.
Det har jeg selv gjort.
www.tropilab.com
Mvh Jimmy

50 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. december 2011 kl. 15.29

Hej Jimmy har du prøvet at købe frø der, jeg kan se det er USA, så der kan godt være en del bøvl med at få dem.

Nyt svar til emnet »Kakao- og kaneltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kakao- og kaneltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider