Skrevet af: Michael, 26. september 2007 kl. 20.35
Hej
Jeg har købt mig et nyt drivhus, og vil derfor lave mig et tegl gulv(murstensgulv) Det som jeg gerne vil opnå er at gulvet bliver opvarmet i dagtimerne og så afgiver varmen stille og roligt natten over. På samme måde som når man har et Drivhus opsat på en murstensvæg eksvis på huset. Jeg har en ide om at lave en eller anden form for gulvvarme anlæg med en eller anden form for at kunne gemme varmen fra om dagen til om natten, Er der nogle herinde som har nogle gode ideer og erfaringer?
Skrevet af: Svend Høst, 27. september 2007 kl. 9.14
Jeg bruger store vandbeholdere som er malet matsort til at holde drivhuset frostfrit i det tidlige forår/sene efterår.Vand er god til at akkumulere varme og senere at afgive det.Jeg tvivler på at din ide med "gulvvarme" vil virke da solen står alt for lavt på himlen forår og efterår til at kunne opvarme mursten eller betonfliser selvom de er malet sorte.Du må også regne med at halvdelen af en mulig varme i teglgulvet vil "sive" med i jorden.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Gunhild Lorentzen, 27. september 2007 kl. 14.07
Hej allesammen
Jeg har et drivhus, som jeg desværre ikke kan vande regelmæssigt i, da der er tale om en kolonihave. Jeg opholder mig i haven i perioder og har stor glæde af vindrue og krydderurter i drivhuset.
Kan I anbefale mig andre planter, hvor jeg ikke behøver at vande hver uge?Jeg kan ikke bruge automatisk vandingsanlæg, da vandet ikke må stå åbent i haven, når man ikke er der.
Skrevet af: Michael, 27. september 2007 kl. 22.42
Jeg læste engang om en, der havde taget et par gamle radiatorer ud i sit drivhus. Dem havde han malet sorte og fyldt med kølervæske eller olie, det kan jeg ikke lige huske, men i hvert fald noget, der kan holde på varmen.
Sænker du gulvet i dit drivhus, kan du isolere sóklen, og evt. male den sort, det giver helt sikkert rigtigt meget, det gør i hos mig, og mit andet drivhus skal med sikkerhed laves på samme måde.
se evt. ham hers artikkel, han har fokuseret en del på isolering, mda han opvarmer med el om vinteren.
www.faculty.sbc.edu/simpson/Greenhouse/Index.html
Gundhil – brug kapilærkasser, de kan holde sig i mange dage, men løber de helt tør, så går det galt. Chili er også temmelig hårdfør.
Skrevet af: Gunhild Lorentzen, 14. juli 2009 kl. 23.09
Kapillærkasserne er fine og jeg høster mange tomater, men agurkerne har jeg ikke haft held med. De tåler den lejlighedsvise udtørring dårligere. Jeg vil prøve med chili nu.
Jeg har lavet en havegang med kasserede teglsten, som jeg formoder kan holde lidt på varmen. Hvilket materiale skal jeg bruge til at isolere soklen med?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.