Forum

»Kartoffelsyge« – dårlige tomater?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 13. juli 2007 kl. 16.33

Jeg har haft et par spande til at stå udenfor drivhuset, hvor jeg har sat kartofler. Det har været rigtigt fugtigt i drivhuset, så selv om der ikke har været varmt derinde, har jeg været nødt til at lufte kraftigt ud. Jeg har nogle venner, som siger, at deres kartofler er angrebet af kartoffelsyge og de har været nødt til at klippe alle bladene af tomatplanterne. Tomaterne får noget mærkelige mørke store eller små pletter omkring fæstningen til planten. Da jeg kom hjem deroppe fra, kiggede jeg fluks på mine egne tomater, og der er lige så befængte.

Så spørgsmålet er, hvad fejler tomaterne, og hvad gør jeg?

Kommer det igen til næste år? Og hvad kan jeg gøre for at forebygge problemet?

Håber I har gode råd.

Kærlig hilsen
Winni Simonsen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 16. juli 2007 kl. 8.44

Det lyder, som om dine tomater har fået kartoffelskimmel. Man kan prøve at klippe angrebne blade af, lufte ud osv, men jeg synes nu ikke, at det hjælper – mod kartoffelskimmel kæmper selv guderne forgæves. Hvis jeg var dig, ville jeg smide tomatplanterne væk, og håbe på bedre held og en tør sommer til næste år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 16. juli 2007 kl. 13.52

Jeg har klippet alle bladene af planterne, og jeg har luftet ud dagligt, netop fordi det har været så fugtigt. Også i de kolde dage har døren til drivhuset stået åbent i flere timer. Så det hjælper nok ikke.

Kommer det fra kartoflerne, jeg havde spande til at stå lige uden for de små vinduer?

Tak for svaret.

kærlig hilsen
Winni

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. juli 2007 kl. 17.27

Jeg -kartoffelskimmel, men også almindelig gråskimmel er en svøbe for væksterne i år.

Det er at betegne som en dårlig sæson.

Eneste mulighed er at lufte godt ud-fjerne angrebne blade -lade være med at vande om aftenen og for enhver pris ikke overbruse planterne.

Angrebne tomater bliver grå og bør straks fjernes!

Håber på bedre sommer vejr snarest.!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winni Simonsen, 16. juli 2007 kl. 20.25

Tak for dit svar, så må jeg i gang med at fjerne de dårlige tomater. De bliver ikke grå men mærkelige på en måde.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger, 12. juni 2009 kl. 1.16

Mine kartofler kroller i bladene,og jeg har prøvet at grave en blok op og kartoflerne er små og syge hvad er det.

Nyt svar til emnet »»Kartoffelsyge« – dårlige tomater?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > »Kartoffelsyge« – dårlige tomater?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider