Forum

Nedsænket drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Koch Borchmann, 6. april 2007 kl. 17.44

Er der mon nogen, som har erfaringer med at dyrke planter i nedsænkede drivhuse? Jeg vil gerne have råd om og henvisninger til materialer/hjemmesider, hvor jeg kan blive lidt klogere på emnet.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. april 2007 kl. 9.56

Det var meget brugt i ældre tid med forsænkede drivhuse, da det kunne holdes frostfrit på gr.af jordvarmen. Det kaldes oftest mistbænke og er beskrevet i gamle havebøger før internettes tid, så du må lede på biblioteket eller på loppemarkeder.

Du kan måske også finde nogle her på siden,der ligger inde med noget fra dengang. Haveselskabet har en Markedsplads hvor du kan kigge uden at være medlem.

Hilsen Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 20. april 2007 kl. 14.18

Hej Lene
Jeg må desværre korigere Anne Marie lidt, et forsænket drivhus hedder ikke mistbænk/drivbænk, som er noget helt andet. Det kaldes en "bakke", spørg mig ikke hvorfor, selv om jeg er opvokset i gartnermiljøet har jeg aldrig tænkt over det. Der blev dog som regel brugt gammeldags mistbænkvinduer til at lave bakkernes tag af.

Hvis du vil finde vejledning til bygning af sådan en skøn gammel bakke skal du nok søge i antikvariske håndbøger for gartnere. Jeg har fundet en meget kort beskrivelse af hvordan de laves i en af min farfars gamle bøger. Hvis du ikke finder anden løsning kan du få en fotokopi.

Man kan bl.a. se en rigtig heltagsbakke i gartneriet i Den Gamle By i Århus.

Hilsen Jytte Hansen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Koch Borchmann, 20. april 2007 kl. 14.29

Hej Jytte

Mange tak for dit indlæg. Jeg vil besøge den gamle by i Århus og se heltagsbakken.

Venlig hilsen
Lene

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lorentzen, 30. april 2007 kl. 11.28

Hej lene, jeg har netop lavet et forsænket drivhus-dog ikke så dybt, ca 50 cm under jordniveau og så normalt resten af vejen, det ser ud til at både mine oregano og timian for een gangs skyld er kommet sig og sørme om ikke der er små selvsåede tomatplanter fra sidste år på vej :-)
med venlig hilsen lasse.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 23. juni 2007 kl. 19.03

Hej

jeg vil til næste år flytte mit nuværende drivhus til en ny plads og så på den "gamle" plads bygge et nyt drivhus, det jeg har nu er på 5 m" og jeg vil gerne have et på 12–15 m2. Min tanke er at jeg til begge et højt fundament på en 50–60 cm højt. isolere dette min tanke er at der skal være et varmt flisegulv med isolering under og siderne er stopper med isolering og beklædning i lærketræ, Derved fårjeg et godt højde på drivhuset og får større "vokserum mv.

er der her også andre som har gjort sig erfaringer med dette og hvilke ting bør jeg overveje for at få en god løsning, er der nogle faldgrupper?

Jeg er opmærksom på problemet med døren, men forventer at en lokal smed kan forandre og tilpasse dette

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Olsen, 30. juli 2009 kl. 23.02

Jeg er igang med at undersøge hvordan man bygger et nedsænket væksthus og jeg er nået frem til at de kaldes melonhuse. Svenskerne har noget litteratur om det måske fordi Sofiero har et Melonhus. Men jeg mener at tanken er at du også er i niveau med haven. Så et svensk haveprogram hvor en lille byhave havde et sådan hus. Noget helt særligt at stå i nogle planters øjehøjde. Har dog ikke fundet et dansk eller engelsk ord for melonhus. Er der en der har det? Det kunne måske hjælpe på søgningerne

Nyt svar til emnet »Nedsænket drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nedsænket drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider