Forum

Halve grønne tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Wandel, 25. juli 2006 kl. 17.29

Min nabo har overtaget en del af mit overskud af tomatplanter – men hendes tomater modner kun halvt: den yderste halvdel af hver tomat forbliver grøn medens den inderste halvdel modner. Er der nogen der kender en forklaring?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Nielsen, 4. august 2006 kl. 13.40

Jeg har fået drivhus, og selvfølgelig skulle det prøves af i år,(men desværre ikke med den helt store succes) jeg har fået fine cherrytomater, men mine agurker ligner en blanding af squash og pyntegræskar og der er stikkende pigge på, og de ligner bestemt ikke dem på frø pakningen som hedder salat agurker, som de skulle være blevet til. Tomaterne er store og faste men forbliver grønne, når de begynder at blive en lille smule gule kommer der en stor brun indtørret plet i bunden af dem. Peberfrugt planterne er blevet flotte med blomst men ingen frugter. Fælles for alle planterne er at de er blevet kæmpe store og flotte og alle har stået i kapillærkasser og fået gødning, Tomaterne er blevet nippet, så hvad søren har jeg gjort galt :0) det er så ærgerligt når man har brugt meget tid på at pleje og passe dem efter alle kunstens regler, og man så ikke får lov at høste noget af det.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 7. august 2006 kl. 19.58

Hej Tina
Du kan evt sætte et godt modnet æble ind ved de grønne tomater, da enzymerne vil medvirke til at dine tomater bliver røde noget hurtigere. Mhs til din peber har du så husket at nippe de første 5–6 blomster(gør der kommer flere frugter) Jeg har osse indimellem den brune plet på enkelte tomater, pluk den og smid den ud, så tar den ikke kraft fra de brugbare. Hilsen Lars

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Nielsen, 7. august 2006 kl. 20.13

Hej Lars
Tusind tak for dit svar, du har fuldstændig ret jeg har ikke nippet de første blomster af peberplanterne, det husker jeg til næste år. Med hensyn til tomaterne vil jeg prøve at ligge et æble derud.

Mvh. Tina

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 14. august 2006 kl. 21.25

Hej Tina!

Ang. dine "pikkede" slangeagurker: Se mit spørgsmål samt svar herpå fra Merete under overskriften "tornede slangeagurker". Merete's råd er rigtig godt.

Mvh
Bodil E.K.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 17. august 2006 kl. 7.43

De gule/grønne/ brune pletter ved stilkenden af tomater skyldes for meget direkte sol.

Dette kan forebygges ved afskærmning, når solen står direkte på.

Hilsen Lene

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Nielsen, 17. august 2006 kl. 8.29

Hej Bodil og Lene
Tak for jeres gode svar, jeg tror mit drivhus bliver rigtig godt til næste år :0)
Mvh. Tina

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 17. august 2006 kl. 11.32

Hej Tina.

Glemte at skrive, at en nem måde at afskærme på er at bruge disse "skyggemåtter" (eller hvad de nu hedder?) med sugekopper, som bruges i bilruder.

De er nemme at flytte rundt med.

Er spændt på at høre mere om dine drivhuserfaringer, til næste år;-)

Lene

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dgfrdgdr, 10. april 2009 kl. 17.40

Pik

Nyt svar til emnet »Halve grønne tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Halve grønne tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider