Skrevet af: Brian Madsen, 25. marts 2006 kl. 21.45
Jeg vil gerne prøve at dyrke ananaskirsebær i mit drivhus, men har hverken kunne finde planter eller frø til denne plante. Nogen der ved hvor man kan skaffe denne plante.
Skrevet af: Carina Juul, 26. marts 2006 kl. 7.47
Der hænger frø af ananaskirsebær på de fleste stativer. Jeg så dem i Føtex i går.
Det lile bitte frø bliver en kæmpeplante, der fylder godt i drivhuset
Skrevet af: Karsten Petersen, 26. marts 2006 kl. 13.49
Tør frøene fra en frugt, og så den, men det er ved at være for sent i år, og det er rigtigt de fylder godt i drivhuset
Skrevet af: Bjarne, 28. marts 2006 kl. 9.31
Hejsa!
Jeg har masser af frø, så send mig en mail hvis du vil have nogen ebhk@ringkom.dk
Skrevet af: Alice E., 29. marts 2006 kl. 10.54
Hej Brian!
Jeg har gennem flere år dyrket ananaskirsebær. Det er ikke for sent at så, hvis du senere giver dem gode betingelser og overvintrer dem, som jeg gør.
Begynd ved 2025 C, sæt dem i drivhus i store potter helst med selvvanding, så de kan flyttes ud. Jeg har dem i et solvendt stenbed, hvor de klarer sig, til ca. 30.sept, godt nok af og til med plastic over, hvis en kold nat melder sig. Så i drivhuset igen, selvom det kan være vanskeligt p.gr.af størrelsen, og efter den første frostskade plukkes alle bærrene og lægges til eftermodning ligesom tomater. Der skæres tilbage til friskt ved og stilles frostfrit vinteren over.
Igen som med tomatplanter er det meget nemt at få stiklinger til at slå rod.
Thompson & Morgan i England havde i år to kompakte sorter, som dog hurtigt var udsolgt.
Skrevet af: Mig, 7. april 2006 kl. 11.43
Kan man ikke bare så friske kerner fra frugten?
hvad hvis man nu lader den stå i et varmt og lyst rum kan det lade sig gøre i stedet for i et drivhus?
og hvor kræftigt må man beskære den i løbet af sommeren?
Skrevet af: Alice E., 7. april 2006 kl. 20.15
Hej Mette,
hvis jeg skulle så med friskt frø fra et ananaskirsebær, ville jeg så på overfladen af fugtig såjord, trykke frøene ned på ikke i jorden, sætte hvid- ikke klar- plastichat på og i køleskabet med potten en uges tid, så de tror, det har været vinter. Så ud i stuevinduet med 2025 C, så skal de nok komme.
du behøver ikke at beskære planterne, hvis du har plads nok.
M v h Alice.
Skrevet af: Mig, 7. april 2006 kl. 21.22
Jamen hvor meget breder den sig og ligger det langs jorden eller hvordan?
Skrevet af: Bjarne, 7. april 2006 kl. 22.49
Den vokser op og ud den breder sig ret meget hvis den får lov
Skrevet af: Vinnie, 3. marts 2007 kl. 8.33
Skrevet af: Brian, 3. marts 2007 kl. 20.28
Hejza jeg havde nogle sidste år som ike kom med bær men så fik de frost og så kom de bare igen men bare op med dem
Skrevet af: Maria, 11. marts 2007 kl. 16.09
Hej
Kan man overvintrer ananas kirsebær planten? Jeg har selv sået nogen i vindueskarmen nu, og de kommer fint op.
Hvornår begynder der at komme frugter man kan høste?
Hilsen Maria
Skrevet af: Dorte, 11. marts 2007 kl. 17.10
Har tidligere haft dem i drivhuset.Høstede mange ananaskirsebær fra slutningen af august og september. Har ikke prøvet at overvintre.
Skrevet af: L. Munk, 7. april 2007 kl. 22.00
Hejsa jeg prøvede også ananaskirsebær sidste år og jo de fylder meget men mine stod meget tæt (12 planter i en trækasse på 35 x 60 cm og tog derfor ikke meget plads og jeg fik masser af frugter...såede dem først i april...
Skrevet af: Alice E., 7. april 2007 kl. 23.13
Så er jeg her igen med erfaringer med ananaskirsebær:
I vinter har jeg næsten ikke væet hjemme, så min kæmpestore plante i 12 l potte med selvvanding har sammen med 8 store afkom i 4 l potter erobret ca. 1/4 af stuen ved det store sydvindue. ingen opvarmning.
I løbet af denne så milde vinter er de ansatte bær modnet, men smager nu ikke helt så godt som om sommeren. I de korte fyringsperioder har der været lidt vækst, og nu siden 20 marts med alm, men lav stuetemperatur osse påny blomstring. Får se, om de som tomater blot skal rystes lidt for bestøvning.
Skrevet af: Rikke, 9. juli 2007 kl. 23.35
Hej
Jeg har tre fine store planter i en kapilærkasse. Jeg har koebt froene i Foetex, men paa posen staar der ikke meget. Saa jeg mangler noget viden om planterne, findes der et sted hvor de er nærmere beskrevet?
Ellers er mine vigtigste spm. foelgende:
Hvornaar er de klar til at blive plukket/spist (har hidtil kun koebt dem som orange bær med visne hylstre)?
Flere beskriver overvintringsmuligheder. Hvordan goer man mht. ananaskirsebær?
Hvordan/hvornaar beskæres de?
Skal de knibes som tomater? det har jeg gjort paa to af planterne, men der er ikke den store forskel paa dem.
jeg saaede sidst i april og de er pænt store nu, med mange bær, men jeg er spændt paa om de naar at modne.
Skrevet af: Mette Bergstrøm, 15. juli 2007 kl. 13.37
Jeg har købt mine på nyrup planteskole nyrupvej 17 4500 nykøbing sjælland
Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. juli 2007 kl. 19.10
Til Rikke ;o)
Mht beskæring er min erfaring at det kan man gøre som man vil de vokser så meget de får lov :o)
Det kan ikke betale sig at overvintre dem, men nemmere at så nye næste år.
de skal nok nå at modne hvilket de er når hylstrene er "visne/tørre" og bærrene gule ;o)
Det er barte mine erfaringer :o)
Skrevet af: Suzanne Krogsnæs, 16. juli 2007 kl. 8.14
Det er muligt i nogle store planteskoler at købe ananaskirsebær som en plante bare spørg efter dem. Måske gøre din planteskole opmærksom på, at der er et marked for disse planter.
Jeg har da købt mine i Ølstykke planteskole i 2 år nu. Og de vokser godt, ja men de smager altså også bedre end dem man køber.
GODT RÅD:
Plant kun 2 i en kasse, aldrig sammen med andre planter jeg satte en sammen med peberplanter sidste år og de var ved at kvæle peberplanterne.
Skrevet af: Susanna, 22. september 2007 kl. 13.59
Bestillingsseddel til ananaskirsebær findes på
www.abelo.dk/default.asp?ID=10
Skrevet af: Mig, 25. september 2007 kl. 18.27
Hmm må lige have lidt hjælp her... var hjemme hos min kærestes forældre her i weekenden og undrede mig lidt de havde en busk der havde sået sig selv hvorpå der sad nogen bælge der lignede annanaskirsebær men busken bar blå blomster... kan godt være at det er mig der husker forkert men er annanaskirsebærs blomster ikke gule?
jeg åbnede en af bælgene og der sad et bær der var gul-grøndt med et par mørke striber (tror ikke at det var helt modent men skulle jo se) min kæreste siger at de ikke lige ved hvad det er for bår men at det kan spises og smager ret godt... nogen der lige kan hjælpe mig med hvad det kan være for nogen?
Skrevet af: Jørn Emil, 15. november 2007 kl. 16.39
Ananaskirsebær?
Har denne frugt et andet navn?
Skrevet af: Lilium, 15. november 2007 kl. 17.16
Physalis-og der er forskellige arter.
Skrevet af: Stefan Jensen, 24. januar 2008 kl. 19.21
Jeg har haft annanaskirsebær i drivhuset gennem 34 år, og høster omkring 2000 frugter om året fra sept. til efter jul. Den bliver meget voldelig, og problemet er at holde den i ave, men der må man være hård med saksen i jan. feb. Frugten er moden, når "skærmen" er som papir og går i stykker, når man klemmer på den. Den ser kedelig ud i vinter-månederne, men bare rolig den kommer igen.
Det er alle tiders sjove plante og højst besynderligt, at man ikke læser mere om den i div. blade. Prøv den i en mixet salat.
Mvh Stefan
Skrevet af: Lone, 16. juni 2008 kl. 10.06
Hej
Jeg købte en plante i et plantecenter (ananaskirsebær), har plantet den i drivhuset, hvor den har sat mange frugter. Men I skrive alle at den skal bindes op; men min har ikke en hovedstamme, men flere forgreninger. Den er ret bred, skal jeg binde sidegrenene op eller vil den vokse i højden?
Skrevet af: Lilium J., 16. juni 2008 kl. 11.26
Den vokser som en blæksprutte og kan fylde ca. 1 m2 i udvokset tilstand. Hvis man synes kan man godt binde sidegrenene op, men det er ikke nødvendigt hvis man har plads nok.
Skrevet af: Lise D, 29. juni 2008 kl. 15.16
Hvordan går det med jeres planter? Mine var noget sløve og jeg havde mit hyr med dem, da jeg forspirede i marts!
Men efter de er kommet i drivhuset skal jeg love for de fik fart på. de har nu begge 3 frugter på hver, planterne er vel 4050 cm høje. de er nu plantet over i krukker og står nu i læ op af en sydvestvendt mur...
Er spændt på projektete :-)
Skrevet af: Lilium, 29. juni 2008 kl. 20.54
Ja, men så kan du da glæde dig over at projektet formentlig vil ende i en overmåde stor høst.
Marmelade af ananaskirsebær -hvis du får for mange-er noget der ikke er alle forundt!
Så vidt jeg husker, er ananaskirsebær en af de eneste frugter der indeholder B12 vitamin.
Skrevet af: Lise D, 30. juni 2008 kl. 7.57
Kommer planten igen år efter år? En herinde skriver at den skal beskæres voldsomt i jan-fabruar. jeg troede det var som tomat, der skulle sået nye hvert år?
Skrevet af: Jonatan, 18. september 2008 kl. 15.00
Jeg købte en plante på en planteskole omkring april og såede den lige efter, og nu er den vel 1 meter høj og har omkring 25 frugter. Ikke så meget men fint for en nybegynder :)
Er der nogle der ved hvor tit man skal vande den?(den står i drivhus)
Skrevet af: Alexandra, 13. juni 2009 kl. 14.29
Er der nogen der har en god opskrift på ananaskirsebærmarmelade?
Skrevet af: Mogens; E., 13. juni 2009 kl. 22.21
Her er lidt om ananaskirsebær.
eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/ananaskirsebaer.html
Skrevet af: Katja Broch, 13. juli 2009 kl. 15.14
Jeg har en rigtig stor ananaskirsebær i drivhuset, med rigtig mange frugter. Men nu har den får hvide knupper på grenene og bladene, er der nogen der ved hvad det er og hvad man kan gøre ved det?
Håber nogen kan hjælpe hilsen Katja
Skrevet af: Katja Broch, 13. juli 2009 kl. 20.36
Jeg har skrevet lige overfor, omkring mit problem, med hvide knupper/svamp? Jeg har nu forsøgt at tage et par billeder af det, i håb om at en kan hjælpe mig, men jeg kan ikke finde ud af at ligge dem ind, men jeg kan maile et par billeder, hvis der er nogen der er interesseret.
Skrevet af: Tina, 10. august 2009 kl. 18.18
Det er næsten med sikkerhed spindelmider. Du kan finde en opskrift på insektsæbe på gourmethaven.dk. Hvis der er rigtig mange kan man behandle med rovmider som man kan købe i de store frø handler.
Har lige et spørgsmål til jer "flergangs" dyrkere. Jeg har masser af blomster men de bliver ikke til frugter er det helt normalt eller?
Skrevet af: Vandhund, 16. august 2009 kl. 8.33
Ananaskirsebærmarmelade:
denne er sukkerfri, men ellers kan man jo bare følge en almindelig marmeladeopskrift med denne frugtkombination.
én del ananaskirsebær uden hylstre/kapper
én del appelsin
grøn melatin (se dosering bag på pakken)
appelsinen deles i både, der halveres og frigøres for deres hinde (hvis man ikke gider fjerne hinden skal man finthakke appelsinbådene i stedet).
Appelsin og ananaskirsebær blandes i en gryde med en lille smule vand og koges møre ca 15 minutter. Når strukturen er som man ønsker, kommes melatinen i og det koger videre i 2 minutter. Fyldes på atamonskyllede varme sylteglas, mens det endnu er varmt. Glassene lukkes straks.
Skrevet af: Lone R., 23. januar 2010 kl. 10.59
Jeg er helt sikker på at der må være minium to sorter eftersom vi for ca 3 år siden såede Ananas Kirsebær fra to forskellige firmaer på samme tid.
På 2 af planterne kom der tidligt mange små frugter 1-1,5 cm i diameter.
På de to andre planter kom der sene, men store frugter ca. 2cm i diameter.
Vi havde allerede smidt frøposerne ud, så vi fandt andrig ud af hvilkel en der var den tidlige.
Er der nogle der kan hjælpe mig ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.