Skrevet af: Lise, 10. februar 2006 kl. 9.34
Hejsa.
Jeg har et lille citron træ med frugter på. En af frugterne er rigtig fin og har været moden et stykke tid nu.
Jeg synes det ser rigtig flot ud, så jeg kan næsten ikke nænne at plukke frugten. Men tager træet skade af at jeg lader den hænge, eller vil den evt. falde af af sig selv?
Skrevet af: Lise, 10. februar 2006 kl. 9.44
Lige et spørgsmål mere:
Er der noget med at man skal bestøve blomsterne eller hvordan foregår dette?
Jeg har lige fundet ud af, at nogle planter kommer både i han og hun, det har jeg aldrig vidst, hvor er det sjovt...
Fra en nybegynder...
Skrevet af: Katrine M, 14. marts 2006 kl. 14.02
Vi er på en skole hvor vi har et forsøg med en citron-frugt og en til videre er der kun kommet ukrudt
Skrevet af: Jette Bræstrup, 6. april 2006 kl. 18.27
Vi har fået drivhus sidste sommer, men synes ordet "orangeri" lød pænere ;-) Gik derfor ud og investerede i et citrontræ. Vi overvintrede det i orangeriet i en rund flamingokasse der burde yde beskyttelse, mente vi. Træet ser nu ret dødt ud og har ikke et blad. Går der lang tid før det går i vækst, eller må vi gå tilbage til at kalde orangeriet for "drivhus"?
mvh
Jette Bræstrup
Skrevet af: Lassetoto, 4. september 2007 kl. 14.01
Skal man selv bestøve sådan en?
Skrevet af: Lilium, 6. september 2007 kl. 0.27
Ja, man skal selv bestøve blomsterne-man kan gøre det ved at tage lidt pollen på fingeren og gnide det af på støvfanget eller man kan bruge en pensel.
Af og til bestøver de dog sig selv.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. september 2007 kl. 9.03
Jette Bræstrup, hvor varmt var der i dit drivhus? Cirus skal opbevares ved ca 815 grader omvinteren, ellers er der chance for at det visner.
Mvh Eivin
Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. september 2007 kl. 9.05
Lise, mon ikke du blot kan lade den hænge så længe du vil? I naturen ville der jo heller ikke komme nogen og plukke det (^_^)
Mvh Eivin
Skrevet af: Gerda Jensen, 17. december 2007 kl. 18.45
Jeg har også et citron træ der har stået inde fra i foråret hvor jeg fik det. Der er 7 citroner deri og de er ved at blive store. Mit problem er bare at bladene er lidt "triste" at se på lidt grålig i det. Gad vide skal det have meget vand? det får ca 1 l om ugen.
MVH
Gerda
Skrevet af: Lilium, 17. december 2007 kl. 20.26
Ok hvis dit træ er 2 m højt er det måske i underkanten.
Spøg til side-træerne skal kun have vand så de er meget lidt fugtige.
Den tørre luft kombineret med høje temperaturer indenfor og for lidt lys giver ofte bladfald. Dette er helt normalt på denne årstid og bør ikke vække bekymring.
Som sagt tidligere skal de opbevares så lyst og køligt (over 5 C) som muligt-så har de det bedst.
Citroner modner iøvrigt først når temperaturen falder under ca. 13 C.
Skrevet af: Torsten, 29. december 2007 kl. 17.53
Til Jette Bræstrup
Jeg har et citrontræ som jeg selv lavede fra en citron kerne. Første år voksede det rigtig godt og da det blev efterår, blev det sat i vores udstue hvor der ca. er 10 gr. om vinteren. Af vi glemte imidlertid at vande træet, det meste af vinteren og da det blev forår var træet dødt... troede vi. Det fik lidt vand og blev beskåret en smule, og efter kort tid begyndte det at skyde helt vildt.
Skrevet af: Ole-Chr. Olsen, 10. marts 2008 kl. 10.53
Er citrontræet selvbestøvendene og hvordan er det med oliventræer samme spørgsmål
Ole-Chr.
Skrevet af: Lilium, 10. marts 2008 kl. 12.28
Dobbelt ja!
For at være sikker på at få frugter på citron bestøver jeg dem dog selv, da der ikke er insekter i udestuen.
Pollenet fra Oliven er så fint, at den smule luftskifte der er omkring træet er nok, da det er en vindbestøver.
Skrevet af: Lena, 10. marts 2008 kl. 17.52
Skal cironer opbevares i køleskab eller i grøntsagsskuffen
Skrevet af: Inge Voigt, 7. juni 2008 kl. 10.16
Vores citrontræ har nu fået en dejlig plads ude i vores nye have og det ser sørme ud som om citronerne nu modner. Herligt.
Når det bliver koldt i vejret igen skal træet naturligvis indenfor igen.
Jeg plejer at lege bi omkring mit træ. Tager en pensel og summer lidt og bestøver blomsterne en efter en.
Desværre har jeg spindemider i mit træ, men kolde "bade" virker i kort tid, og så er det jo eminent at have træet udenfor.
Hvis vi stadig har problemet til vinter så køber vi rovmider så bladene ikke bliver så triste.
Til Gerda : kig efter små prikker på bladene og hvis de løber er det levende mider. Men du kan også kigge i grenenes "samlinger". Dér spinder miderne oftest.
Spindemider spiser saften fra bladene, men er ikke farlige for mennesker.
Skrevet af: Anna Grethe, 16. juni 2008 kl. 0.22
Lena Citrusfrugter (og tomater) kan sagtens opbevares i køleskabet, men begge afgiver syre og bør derfor være emballeret ekstra omhyggeligt, da syren angriber termostatføleren, som i værste fald tæres og bliver utæt.
Skrevet af: Sarah, 15. august 2008 kl. 19.52
Jeg har et citrontræ der står inde for i min lejlighed. Der er kommet nogle hvide pletter på citronerne og nogle af grenene. Det må være mider... Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved det?
Skrevet af: Inge Voigt, 16. august 2008 kl. 16.00
Vi satte vores udenfor og spulede det. Nu har det stået udenfor i 2 måneder og trives og har ingen mider... det kan anbefales!
Skrevet af: Tessq, 9. november 2008 kl. 15.38
Hej! Jeg har et citron træ, der har stået indenfor siden vi fik det)ca. 2 mdr siden). Det taber en helt masse blade, men når man fjerner de gule, ser det raskt nok ud. Hvor meget skal det vandes, og hvor er det bedst at stå? Det er svært at sætte i haven da vi bor i lejlighed.
Skrevet af: Lilium, 9. november 2008 kl. 16.57
Bladfald er helt normalt på denne årstid!
Opbevar det så køligt og lyst som muligt med sparsom vanding (en -to gange om ugen)
Skrevet af: Inge Voigt, 10. november 2008 kl. 21.15
Nu har vi så taget vores indenfor... for ca 1 måned siden og allerede nu er træet FYLDT med mider. Hvad kan I anbefale? vi er desperate. træet vrimler med mider og vi er nervøse for at de finder frem til de andre planter vi har... det er jo set før.
Inge
Skrevet af: Inge Voigt, 10. november 2008 kl. 21.17
Skal lige nævne at vi overvejer rovmider... men så er træet jo fyldt med dem... de pynter jo ikke!
Vel?
Skrevet af: Tessq, 20. november 2008 kl. 16.45
Men er det normalt at ALLE blade falder af om vinteren...? når den er indenfor?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. november 2008 kl. 22.25
Nej. Det er det ikke. Det kan skyldes mange ting: For meget varme, for meget vand, for lidt lys. Husk: I vinterhalvåret temperatur mellem 5 og 15 grader (cirka), lidt vand, meget lys.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Kjeld Einersen, 20. november 2008 kl. 22.26
Og undgå også gødning i vinterhalvåret.
Eivin
Skrevet af: Tessq, 21. november 2008 kl. 10.43
Det kan jo ikke være så koldt, når planten skal stå indendøre. så dør menneskerne jo af kulde...
Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. november 2008 kl. 13.20
Nej, men planterne har altså andre krav end mennesker og kan man ikke give dem det, kan man heller ikke have citrus. Man kan have dem stående i uopvarmede havestuer, udhuse, drivhuse og ligende. Folk tror at man bare kan dyrke citrus i stuen. Det er ikke så let, planterne kræver mere end en almindelig stue kan give.
Mvh Eivin
Skrevet af: Tessq, 21. november 2008 kl. 14.07
Øv for os og stakkels Mogens, som er ved at dø. :(
Skrevet af: Mogens; E., 21. november 2008 kl. 20.11
Til tessa.
Jeg lever altså i bedste velgående.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. november 2008 kl. 6.20
Sikke da en besked at få, hva Mogens. Det kan man kalde dårlig humor.
Mvh Eivin
Skrevet af: Mogens; E., 22. november 2008 kl. 17.42
Ja, jeg skulle lige tage min puls. Jeg håber sandelig at det er Tesses citron træ hun har så tæt et forhold til. Gad vidst om alle planterne i haven også har navne. Men der er jo også akvarie folk som har givet alle fiskene navne. Hver sin fornøjelse.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. november 2008 kl. 13.00
Hihi!
Mvh Eivin
Skrevet af: Inge Voigt, 23. november 2008 kl. 14.39
Når mogens nu er afgået ved døden... og genopstået er der så en ny religion på vej? og kan den så ikke lige elliminere de der møgmider jeg har i mit citrontræ? hvis ikke, efterlyses et godt råd til hvordan jeg mest effektivt kan trylle dem væk! og rovmider er ikke en løsning! jeg har overvejet og visualiseret forskellen på spindemider og rovmider... jeg kan ikke lide nogle af dem og kan heller ikke finde dem til en ordentlig pris... så hjælp ønskes.
Inge Voigt
Skrevet af: Lilium, 23. november 2008 kl. 16.01
OK.
Her er et råd som jeg ikke selv personligt har afprøvet,men da du ikke vil bruge rovmider mod givet råd, står du selv inde for eventuelle konsekvenser.
Man tager :
1 stor affaldspose.
2. En tændt cigaret.
Træet placeres i posen og den tændte cigaret placeres i et askebæger ovenpå potten (jorden).
I løbet af 10 min er posen fuld af røg som ud over nicotin indeholder mange andre stoffer spindemider ikke kan lide og de dør.
Det er vigtigt at man fjerner posen relativt hurtigt efter behandlingen f.eks. en halv time.
Skrevet af: Inge Voigt, 25. november 2008 kl. 7.20
Adwrrr... hvor køber man roivmider? får pludseligt en vild trang til at bekæmpe dem med rovmider!
Inge
Skrevet af: Lone Brems, 25. november 2008 kl. 10.38
Hej Inge Voigt
Din energi kan let lede til handling søg på google: Rovmider der dukker flere forhandlere op.
Hvis du har tid er det måske en idé at kontakte et par stykker af dem for at få lidt mere præcis vejledning. For eksempel er det vigtigt at kende rovmidernes temperatur- og luftfugtighedskrav inden du bestiller en portion hjem...
Jeg håber, du får held med din indsats!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Helen Fenger, 3. marts 2009 kl. 20.13
Ved nogen af jer, om besværet med "kerneformerede" citrusplanter samt olivenstiklinger kommer til at bære frugt? Har adskellige store eksemplarer af begge, men har hverken set blomstring eller frugtbæring. De bliver behandlet som mit 15 år gamle købte oliventræ og knapt så gamle ditto citrus.
Venlig hilsen Helen.
Skrevet af: Christine Stampe, 4. marts 2009 kl. 15.23
Hej Helen
Når man selv tager et frø og formerer det op til en plante, bliver denne plante som oftest steril og vil ikke kunne komme til at bære frugter selv. Men selv " træet " er jo dekorativt i sig selv. Skulle den bære blomster ville du skulle bruge en anden tilsvarende plante til at bestøve den. Ikke alle arter citrus er selvbestøvende. Prøv evt at søge på Google om emnet. Der står meget mere.
Mvh Christine
Skrevet af: Mia, 8. juni 2009 kl. 17.34
Jeg har et flot citrustræ på knap 1 meter. Der er én stor citron, som var der da jeg købte træet, og så har der været mange små. Problemet er at disse små citroner falder af når de når en vis størrelse (ca. 1,5 cm lange).
Hvad gør jeg forkert?
Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2009 kl. 22.57
Til Mia.
Det tyder på at blomsterne ikke er blevet bestøvet, prøv at sætte den udendørs når den blomstre. Hellere for lidt vand end for meget og den tåler ikke stående vand i skjuleren. Du skal kun vande når bladene buer lidt sammen. Mange af de citron og appelsin planter vi køber kommer fra Sicilien og der får de ikke meget regn.
Skrevet af: Søren Wolff, 18. juli 2009 kl. 13.39
Jeg har et citrontræ som står i min have og det blomster rigtig meget, og der er mange små citroner på, jeg gøder det en gang om ugen og så for det kun regnvand. Om vinteren står det i min kælder på de rigtige grader, og der bliver det meget lidt vandet og ingen gødning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.