Forum

Siveslange og regnvand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 23. januar 2006 kl. 22.36

Søger erfaringer med porøs siveslange. Har læst at de virker ved ned til 0,5 bar. 1 bar er 10 meter vandsøjle, så en 200 liters tromle fyldt med vand kan da ikke give 0,5 bar eller hvad? Kan ikke lige gennemskue teorien i det. Det har måske mere med tankens volumen at gøre.

Jeg håber at kunne drage nytte af jeres erfaringer så skriv endeligt...

mvh
Ditlev

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. januar 2006 kl. 8.41

Hej Ditlev
Jeg bruger en drypvandingsslange med et hul for hver 20 cm, såkaldt T-tape. Slangen er helt flad, når den rulles ud og vandet fylder den, så der bliver ens tryk i hele slangen og hverved bliver den rund. Har ingen problemer med at tømme tanken, der står en meter over jordhøjde. Trykket afhænger af højden, vandet står i – ikke mængden af vand.

Har også eksperimenteret med lavere højder, de virker også, men det tager lidt længere tid at tømme tanken.

Derfor prøv dig frem, for det kan ikke betale sig at sætte tanken højere, end nødvendigt.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lisbeth, 12. februar 2006 kl. 19.37

0.5 bar er 5 meter vandsøjle.

1 meter vandsøjle er det tryk du har på vand, hvis du lader det løbe fra 1 meters højde.

Det er ikke det sted, hvor vandet løber ud af tønden, der bestemmer trykket, men derimod højden på vandspejlet.

Hvis du skal have 5 meter vandsøjle tryk i din siveslange, skal vandspejlet altså op i 5 meters højde.

De fleste steder vil højden på tagrenden nok forhindre det.

Om du kan få vand gennem slangen med mindre tryk og blot kompensere med flere slanger ved jeg ikke...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Wilms, 10. maj 2006 kl. 11.24

Hmm er det bare mig der husker forkert fra fysik elelr er 5 meter vandsøjle ikke det samme som 5 bar?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Rasmussen, 24. november 2007 kl. 13.46

Nej du husker ikke rigtigt 1bar=1kg=10meter vandsøjle el. 1atm.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 13. januar 2009 kl. 21.41

"Jo højere en vandsøjle jo større et tryk giver det" Hvorfor? Er ikke særlig god til fysik. Nogen der kan svar mig på det?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 14. januar 2009 kl. 20.17

Til Marie. Jo mere vand du skal bære på dine skuldre, jo mere trykker det på dig.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 26. april 2009 kl. 23.12

1 bar = 1 kg/cm2

1cm3 vand vejer 1g = 1g/cm2 = 0,001bar

Så hvis du har en "kasse" der er 1 cm bred 1 cm dyb og 10 cm høj, trykker den med 0,01 bar ned på jorden.

1 x 1x10cm = 0,01 bar

1 x 1x100cm(1m) = 0,1 bar

1 x 1x1000cm(10m) = 1 bar

Så hvis du har en "kasse" der er 1 cm bred 1 cm dyb og 10 m høj, trykker den med 1 bar ned på jorden. Eller den kasse kunne jo også være en vandslange.

Er i med?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2009 kl. 9.14

Ved nogen af jer, hvor man kan købe T-tape?

Lyder som den rigtige løsning til mit drivhus. Jeg samler vand i 2 tanke på hver 1100 l, og da drivhuset ligger ca. 30 cm lavere end jordniveau, har jeg fint tryk på vandet.

Mht. at få vandet filtreret, inden det skal i siveslangen, har jeg overvejet at bruge en engangsvaskeklud, som foldes sammen nogle gange. Måske har I en bedre idé?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar, 8. maj 2009 kl. 9.25

Vedr. sivevanding/drypvanding og regnvand er man velkommen til at ringe 2048 1594.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Wilms, 8. maj 2009 kl. 10.00

Du kan ogsåp filtrere vandet inden det kommer i tanken. I byggemarkederne kan man købe en dims man sætter ved indlæget hvor der er filter i, også filtersten der fjerner diverse kemisk fra vandet inden det kommer i tanken. Det btuger jeg selv

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Christiansen, 6. juli 2009 kl. 9.57

Har fået installeret pumpe for at effektivisere husets omfangsdræn. Pumpen er monteret i en brønd, og pumper vandet op i en samlebrønd for regnvand, hvorfra det (formodentlig helt rene vand) løber i kloaken – rent spild (sorry).

? 1: Kan man få en grej – tregangshane (evt. el-styret via svømmer) el. lign. som kan sende vandet op i en regnvandstønde resp. ud i kloaken, når tønden er fuld.

? 2: Hvor højt kan sådan en dykpumpe løfte vandet?

Nyt svar til emnet »Siveslange og regnvand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Siveslange og regnvand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider