Forum

Opvarmning af drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 18. oktober 2005 kl. 0.11

Hej Alle.

Jeg syntes lige at jeg ville lave et lille indlæg.

Jeg har opvarmet og holdt mit drivhus frostfrit i tre vintre nu.

Og jeg kan huske hvordan jeg ledte efter lidt viden om det dengang jeg startede, derfor dette.

Mit drivhus er kun på 5,5 m2, suuk :-) Men jeg klarer mig med at stable godt.

Det er foret indvendig med bobleplast sat på nogle specielle klips som jeg har købt i England. Siden har jeg dog også set dem i byggevarehuse her og online.

De to første vintre havde jeg to lag bobleplast men sidste vinter kun et lag.

Drivhuset står på en sokkel af lægter ovenpå lecablokke, og der er fliser på gulvet.

Jeg holder det frostfrit med en varmeblæser som står på frostfri funktion.

Det koster mellem 800 og 1000 kroner at holde det frostfrit hele vinteren, samt at jeg kører temperaturen op på 6–8 grader de sidste to mdr. i foråret hvor jeg flytter nysåede planter ud i det.

Jeg synes selv at det er en virkelig god forretning, for huset et stuvende fuldt hele vinteren, og det ville koste mig meget mere hvis jeg skulle købe alt det som jeg kan overvintre på denne måde. Og besparelsen bliver jo større og større efterhånden som de dyre eksotiske planter bliver større, for de koster jo en formue at anskaffe.

Håber at nogen kunne bruge dette til noget.

Venlig hilsen Hanne

1 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Madsen, 7. november 2005 kl. 13.59

Hej Hanne
Hvad er det du på denne måde overvintrer, som giver dig så stor besparelse. Fra en nybegynder
hilsen Stella

2 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 8. november 2005 kl. 23.31

Hej Stella.

Nu er det kun 4 sæson jeg opvarmer mit drivhus i år, så min samling er endnu ikke kæmpestor, og jeg tester og eksperimenterer også meget. Men det er alligevel allerede pengene værd.

Men hér er noget af det jeg sådan lige kan komme i tanke om:

Tree-fern (kender ikke det danske navn)
3 store krukker med blå Agapanthus og en mindre med hvid
Forskellige ikke hårdføre liljer
3 forskellige store, ikke hårdføre hebe
Ikke hårdfør klematis
Div. krukker med ikke hårdføre stauder, f.eks. Commelina tuberosa og Alonsoa Meridionalis
Passionsblomst, Lemon verbena, Kærlighedstræ, Jasmin
Pelargonier og fuchsia
Alle Dahlia knolde og gladiolus knolde
Nye små stauder som sneglene elsker
Krydderurter
Sommerblomster som jeg så tager stiklinger af til foråret, f.eks. Spansk Margurit, Diascia, snefnug, Løvemund, verbena.

Flere forskellig cannaer i store krukker.

Calla

Håber det var til hjælp.

Hilsen,
Hanne

3 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 9. november 2005 kl. 12.16

Hej Hanne
Det lyder spændende.

Hvor har du fundet en varmeblæser med "frostfri funktion"?

Hvordan er du kommet fren til at det koster 1000 kr pr. vinter og forår?

Malene

4 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 10. november 2005 kl. 2.58

Hej Malene.

Varmeblæseren er ganske almindelig, tror jeg ihvertfald nok. Jeg kan ikke huske hvor jeg købte den jeg bruger nu, men jeg har en reserve stående som jeg købte i BauHaus til 100,– sidste år. Den har et ''kuldetegn'' på temperatur vælgeren, og det er dér den skal stå når du bare skal have frostfrit.

Jeg har endvidere en watt forbrug tæller siddende mellem varmeblæseren og stikkontakten, derfor ved jeg hvad jeg bruger af strøm. Og de 1000;- er virkelig max. Jeg er desværre ikke så systematisk at jeg skriver forbruget ned hvert år, men sidste vinter var det omkring 800,–

Held og lykke, og spørg bare løs. Jeg er selv ret begejstret for projektet. Og det er altså skønt at gå ud i den værste kulde og nusse og småvande. Man kan jo altid skrue blæseren lidt op mens man er der ;-)

Hanne

5 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Kildegaard, 9. januar 2006 kl. 15.55

Opvarmning af drivhus?

Er der nogle som har erfaring med elektriske opvarmer, så man kan holde huset frostfrit, jeg har købt i bauhaus en opvarmer til ca. 400,00 kr. men selvom man sætter den på frostvagt arbejder den konstant og det koster ca. 1100,00 mdr.

Nogle forslag?

Venlig hilsen
Henning

6 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 9. januar 2006 kl. 20.42

Hej Henning,

1100 kr om måneden? Det lyder helt vildt. Det er lige til fattiggården.

Er drivhuset isoleret godt? Eller måske kan det skyldes, at termostaten i varmeblæseren ikke virker, som den skal.

Jeg har isoleret vores ene drivhus med bobleplast – blandt andet efter inspiration fra dette forum. Jeg har også sat en varmeblæser på. Den er stillet på halv kraft og laveste temperatur. Den kører ikke ret længe ad gangen, og slet ikke om dagen, når solen skinner. Igår var der stuetemperatur i drivhuset over middag, og jeg nød rigtig meget at gå og ordne nogle ting derude. Jeg har lige været ude og checke el-måleren, for sådan én har jeg sat på. I de sidste par dage har forbruget været 3–4 kr. om dagen. Indtil nu har elmåleren været en del dyrere end elektriciteten, vi har brugt.

Jeg lavede iøvrigt et forsøg på et tidspunkt. Fire stearinlys var nok til at holde drivhuset frostfrit i 2 graders frost i stille vejr. Så dit varmeforbrug forekommer mig alt for stort.

Se evt. mere om vores drivhus her: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=108

7 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 9. januar 2006 kl. 23.09

Jeg er helt enig med Brian. Det lyder alt for dyrt!

Min varmeblæser kører også kun ganske kort tid ad gangen. Det er kun når det er rigtig koldt om natten at det rigtig koster noget at holde det frostfrit, og det sker jo heldigvis ikke så tit.

Men det er rigtigt at det er isoleringen, i både mit og Brians tilfælde bobleplastik, som gør hele forskellen. Jeg vil nødig begynde at gætte på hvor dyrt det ville være, at have en blæser eller lign kørende i et uisoleret drivhus.

Og ja, der er bare dejligt derude når solen skinner. Jeg er næsten sikker på at jeg næsten kunne mærke duften af forår forleden :-) Altså inde i drivhuset LOL

Hilsen,
Hanne

8 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Kildegaard, 10. januar 2006 kl. 17.14

Hej Hanne og Brian,

Tak for inputtene, jeg har IKKE isoleret drivhuset i år! (sidste år med bobleplast) men hvor får i fat i brede ruller af bobleplast? Jeg kan kun finde ca. 60cm. brede rulle med "små" bobler. Min varmeblæser er sikkert ok, men kører meget på grund af at drivhuset ikke har været isoleret!.

hilsen
Henning

9 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. januar 2006 kl. 18.03

Jeg traver op i den anden enden af haven fler gange om dagen. Net op hvor hobbydrivhuset er pladceret. Bortset fra solskin midt på dagen er der koldere i drivhuset end udenfor! -? håp

10 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 16. januar 2006 kl. 19.42

Hej Henning,

Jeg købte bobleplast i 2 meters bredde hos Jyllands Frøhandel. Har ikke set det andre steder.

11 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. januar 2006 kl. 19.22

Mit råd vil være: Grav planterne-potterne ned i jorden og spar dine penge.

John

12 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lisbeth, 8. februar 2006 kl. 20.07

Bobleplast kan købes i forretninger, der sælger kontor-udstyr. Forstår ikke rigtig hvorfor. :-) Jeg har købt en rulle på en meters bredde for omkring 300,– kr. Der står der er 150 m på rullen, så den rækker nok i et stykke tid!

Sådan en rulle er stor, men eftergivende, noget man sætter pris på, når indkøbet skal transporteres hjem.

Jeg regner med at holde mit drivhus tomat-varmt i marts/april, med en petroleumsbrænder. Er der nogen, der har erfaringer med den slags? Og hvor køber man petroleum til en fornuftig pris? Hvordan undgår I, at jeres isolerede drivhuse bliver for varme, når solen begynder at skinne? Kan man undgå at bruge tilskudslys, eller er det stadig lige så nødvendigt som i vindueskarmen?

13 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Kildegaard, 14. februar 2006 kl. 13.15

Pas på med petroleum der skal være udluftningsmulighedder ellers dør dine planter og huset sodes til, jeg kender det alt fog godt.

14 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Petersen, 17. februar 2006 kl. 15.00

Hej.

Jeg har i ca. 10 år haft min samling af subtropiske planter i "vinterhi" ved ca. 5 grader i mine egne drivhuse.

Jeg har gjort mig nogle gode, men også mange rigtige dårlige erfaringer gennem årene.

Mit første drivhus var på 8,8 m2, isoleret med kraftig boblefolie af samme type som man bruger i prof. gartnerier.

Jeg havde fået fat i en petroliumsovn (pottefyr), en lille model af den type med aftræk til skorsten.

Denne type ovne laves sikkert ikke mere, og kan sikkert kun findes hos jern og produkshandlere.

Ovene er udstyret med en regulator med indstillingerne 1- 5, der er altså ingen termostat.

Forbruget var ca. 4l. i døgnet.

Et isoleret drivhus opvarmes hurtigt af solen selv i januar og februar, og da jeg ikke er hjemme om dagen har jeg ikke mulighed for at skrue med for varmen. Jeg oplevede at temperaturen på disse solskinsdage kunne komme op på over 30 grader inde i drivhuset. Når solen så igen forsvandt faldt temperaturen hurtigt til ca. 5 grader. Den kraftige varme gjorde at det blev meget tørt i drivhuset så spinde miderne rigtig kunne få overtaget. På grund af "kulde" alle de øvrige dage skulle jeg også passe
på med ikke at vande formeget så mine sarte planter rådnede.

De store temperatur svingninger synes jeg var så stort et problem, at jeg det følgende år valgte at sætte en elektrisk varme blæser op i drivhuset.

Varmeblæseren havde den klare fordel at den havde en termostat der slog varmen fra når solen skinnede og opvarmede drivhuset.

Jeg synes dog ikke at termostaten var god nok. Jeg havde indstillet den til ca. 5 grader. Når temperaturen kom ned på 3–4 grader startede blæseren, dette var egentlig ok, men den standsede ikke igen før temperaturen var omkring de 10 grader, så faktisk fik jeg et varme forbrug på 5 grader mere end jeg havde behov for, og dermed også en større strøm regning.

Jeg har ingen præsis beregning på el forbruget, men da jeg året efter igen skiftede til en anden opvarmnings form fik vi ca. 8000 kr. tilbage i strøm.

Ud over tilsyneladsende at være dyr i brug har varmeblæsere den ulæmpe at den "varme vind" udtørre luften og planterne, og igen havde jeg voldsomme problemer med spindemider.

Min samling af planter voksede og voksede, et problem andre sikkert også kan genkende. Det er som om at man bare må eje mindst en af hver af de sjove og spændende planter med ser i havecentret, og ikke mindst på rejser sydpå hvor de ledige "huller" kufferten bliver fyldt med planteskud og stiklinger.

Jeg købte derfor et større drivhus på 13,5 m2.

Med de erfaringer jeg havde gjort mig vedr. opvarmning valgte jeg at opsætte et oliefyr med cirkulationspumpe og radiator.

Dette varme anlæg har været rigtigt godt, termostaten på radiotoren var sat til at holde temperaturem lige omkring de 5 grader, og kedel termostaten var sat til ca. 50 grader.

Hele varme anlæget købte jeg brugt for 5000 kr.

Jeg havde ikke problemer med spindemider eller andet utøj.

På grund af drivhusets plasering i haven måtte jeg dog bære fyringsolien tværs gennem haven i store dunke, hvorefter jeg måtte hælde den over på en
200 L. trommel i drivhuset.

Udgiften til opvarmning af de 13,5 m2 var ca. 8000 kr om året, altså det samme som for el, men nu fik jeg altså opvarmet mere end dobbelt så mange m2.

På grund at drivhusets plasering, samt det faktum at både fyret samt kedlen snart står til udskiftning valgte jeg i efteråret 2004 at sende mine planter til vinter opbevaring hos en gartner der tilbyder denne service i annoncer Haveselskabets medlemsblad "Haven"

Sidste år hentede jeg mine planter i maj, de var rigtig fine og velplejede, og nogle af dem havde oven i købet fået nye fine potter på fødderne.

I alt betalte jeg omkring 4000 kr. for alle mine planter.

Jeg valgte igen i denne sæson at sende planterne i pleje hos den venlige gartner.

Håber I kan bruge mine erfaringer til noget, skriv bare, hvis du vil vide mere.

Martin

15 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 12. oktober 2006 kl. 23.54

Hvad med at opvarme Jeres drivhus vha. jordvarme, solcelleanlæg eller en kombination af disse?

16 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Christiansen, 10. april 2007 kl. 18.41

Jeg bøvler også med problemet omking opvarmning af drivhuset. Er nybegynder og har et ca 4–5 kvm. hjemmebygget drivhus. Indtil videre har jeg forsøgt mig med en petroleumsbrænder,som jeg synes er alt for dyr og så lugter den dårligt. Jeg har nu i adskillige havebøger læst mig frem til at en infrarød varmelampe skulle være den ideelle løsning. Men hvor får man sådan en til en fornuftig pris? har ledt på nettet uden at finde noget, bortset fra mindre lamper til mennesker. Er der nogen der ved noget om infrarød opvarmning af drivhuse, hvor de kan købes, hvor dyre de er i drift og om de kan bruges til at holde drivhuset frostfrit?

17 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Kildegaard, 10. april 2007 kl. 19.37

Dette lyder meget interresandt det vil jeg osse meget gerne hører om. mit hus er på ca 12/15 kvm og jeg har brugt gas varme de sidste 2 vintre dette lugter ikke dog skal der være udlufting. jeg har max brugt 5 11 kg gas i år.

18 af 67 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2007 kl. 11.18

Slettet af administrator 6. februar 2024 kl. 9.27.

19 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Jensen, 2. oktober 2007 kl. 10.13

Hej alle drivhusejere,
har i set på hjemmesiden: www.kfplast.dk der er 3 dobbelt boblefolie som der bruges til isoliering bl.a. til gartnerier i bredderne 1,50–2,00–2,25–2,40 og længden er 50 mtr.

hilsen Mona

20 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Kildegaard, 2. oktober 2007 kl. 15.49

Hej Hanne

Hvor har du købt den varme blæser og hvad æder den i strøm (jeg har en men det der frost funktion virker ikke så jeg har brugt gasvarmere i 2 år 11kg pr. ca 5_6 dage lidt dyrt)

Henning fra Brønshøj

21 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 4. oktober 2007 kl. 13.48

Jeg dandt lige denne side med bobleplast – men hvad anbefales 2 eller 3 lags store eller små bobler?

www.postemballasje.no/product.cfm?PID=12–58

22 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 4. oktober 2007 kl. 16.14

Hej Henning.

Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har købt den varmeblæser som jeg bruger i drivhuset. Jeg har nok haft den i 10 år efterhånden.

Men da den er så gammel, har jeg en reserve stående, så jeg kan skifte når den gamle ikke kan mere.

Den nye reserve har jeg købt i Bauhaus, tror jeg. Det er et par år siden.

Den kostede ikke over 200 kr.

Jeg har ikke regnet på strømforbruget sidste vinter, men de forrige to vintre har jeg brugt mellem 800 og 1000 kr.

Jeg har et lag bobleplast for øjeblikket. Det er den med de små bobler.

Jeg ved dog at englænderne anbefaler den med store bobler. Jeg har bare ikke kunnet finde det, når jeg skal bruge det.

Jeg lader plasten sidde om sommeren da det er et stort arbejde at sætte det op.

Det bevirker at min plast kun holder i 2 år, da det bliver skørt af sollyset.

Men til gengæld fungerer det som skygge væv om sommeren, så det bruger jeg ikke.

Mit drivhus er på ca. 5 m2.

Hilsen
Hanne

23 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer Halling, 19. oktober 2007 kl. 14.08

Hej hyggeligt snakke med dig(hvis i er flere der modtager mailen, så var det mig med fiskedammene og drivhuset)!

Var det med moms og fragt at det blev ca 1400Kr. for 50 x 1,5 m bobleplast?

Venlig hilsen
Christoffer Halling, Odder

24 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer Halling, 19. oktober 2007 kl. 14.12

Ups det var det forkerte sted jeg sendte mailen til sorry.

Dog vil jeg lige reklamere for www.kfplast.dk der sælger bobleplast til en fornuftig pris sammenlignet med flere byggemarkeder.

Venlig hilsen

Christoffer

25 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Bjerre Thomsen, 26. oktober 2007 kl. 15.51

Hej Hanne.

Jeg har søgt og ledt for at finde metoder til at holde mit drivhus frostfri. Så det har været meget givtig at læse alle disse indlæg.

Nu vil jeg købe noget plastfolie, lave et tæt telt
inde i drivhuset, indstallere en varmeblæser, samt en indstillelig tænd-sluk ur, så jeg kan instille den til kun at være tændt om natten. Ihvertfald i sæssonbegyndelsen.

mvh. peder.

26 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Christiansen, 23. november 2007 kl. 15.13

Hvad med at grave halmballer ned og når der er udsigt til frost så vandes de og dækkes med jord eller på anden måde med kompost der på ca 5 dage laver temperaturer på 70 grader.

sten og gerne sort granit (ødelagte vinduskarme) vil afgive varme til de sene aften timer.

med alle de penge i har brugt på gas og el, vil det måske være en ide med en vindmølle til fx både der kunne give "gratis" varme måske via nogle varmekabler i jorden.

glæder mig til at få et drivhus

27 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt, 13. januar 2008 kl. 13.29

Hej Alle

Jeg har et væksthus på 6 x 9 meter= 54 m2. Jeg har lige inden jul fået instaleret en varmepumpe, købt i Sverige for ca. Kr. 10.000,00, den kan nemlig gå ned til 10 grader, dem man kan købe herjemme kan kun gå ned til 15–17 grader. Jeg har siden brugt for Kr. 34,00 pr døgn i strøm og der er ca. 10 grader i væksthuset. Jeg vil nu monterer bobleplast, for så og se om jeg kan holde lidt bedre på varmen.

Jeg har ledt på nettet og det ser ud til, at Jyllands Frøhandel er den eneste der sælger bobleplast i 2 meters brede, jeg kunne godt tænke mig de i 3 meters brede, idet afstanden mellem mine spær er 3 meter, er der nogen der ved hvor jeg kan få det i den brede vil jeg blive glad for et hint

28 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. januar 2008 kl. 14.48

Der er bare den hage ved varmepumper at de ikke giver varme fra sig når temperaturen kommer under minus 7 grader, det er det man kalder 1 til 1 dvs. man får kun varme som svarer til pumpens Wattforbrug, hvis temperaturen falder til minus 15 grader sluk for den og tænd for alm. varmeovne. En anden ulempe er at når temperaturen kommer ned omkring frysepunktet
så skal den afrimmes hver time og det tager ca 10–30min hver gang afhændig af temp. og fugtighed, en tid hvor pumpen ikke yder varme.

Ellers er det en god ide, jeg har selv varmepumpe til hus opvarmning, man kan ikke varme op billigere så længe temp. er over frysepunktet.

Mvh.Svend Høst

29 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Christiansen, 13. januar 2008 kl. 20.04

Jeg skrev et indlæg til dette emne for længe siden, om der var nogle der vidste hvor man købte en infrarød strålevarmer i aflang model så den passede til at nå/ramme størstedel af drivhuset.Men desværre er der ikke nogen der har vidst noget om det, så nu prøver jeg igen.

Jeg har i havebøger læst mig frem til at det skulle være ideelt til opvarmning, godt nok bliver luften ikke varmet op af den infrarøde lampe men det gør planterne, samt de flader som bliver ramt af strålerne, disse afgir så også noget varme til drivhuset.

Der skulle stort set ikke forekomme noget varmespild,da strålerne ikke kan passere glasset (ved ikke om det så virker på dem af polycarbonat),men istedet reflekteres tilbage til planterne i drivhuset.Energien/varmen bliver således inde i drivhuset til gavn for planterne. Desuden afgives planternes varme ikke så nemt gennem drivhusglasset da varmetab afhænger af lufttemperaturen inde i drivhuset og udenfor.Jo større forskel jo større varmetab – og strålevarmeren opvarmer netop ikke luften, så temperaturforeskellen bliver ikke ret stor.

Strålevarmeren styres af en termostat.

Jeg vil gerne selv forsøge mig med strålevarme kombineret med bobleplast,men ved ikke hvor man får fat i sådan en strålelampe og termostat, og hvor dyrt det er at varme op med den, og ikke mindst hvad sådan en koster.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvis der er nogen der ved mere om dette og måske har erfaring med det i praksis.

Har også overvejet om man måske kunne bruge en af de der elektriske terassevarmere som er blevet populære for tiden, dem kan man jo få alle steder, men ved ikke om det er infrarød strålevarme de afgiver?

30 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Madsen, 21. januar 2008 kl. 21.56

Jeg købte en sådan infrarød strålevarmer i et byggemarked for nogle år siden. Den var egentlig beregnet som terrassevarmer, men den aflange model passer fint under rygningen på drivhuset. Effekten er 1000W og prisen var nogle få 100 kr. Hos en elektriker købte jeg så en termostat for et par hundrede, og jeg havde så en drivhusvarmer for måske 600 kr. En samlet model har jeg set for mindst det dobbelte. Jeg bruger varmeren til at holde drivhuset (12 kvadratmeter) frostfrit forår og efterår og det fungerer rigtig fint.

31 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 28. januar 2008 kl. 22.57

Men hvad var dit strømforbrug så i de år du har brugt den infrarøde strålevarmer?

32 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Madsen, 29. januar 2008 kl. 10.31

Jeg har ikke målt strømforbruget, men da den kun er brugt i efteråret, dvs. i oktober, hvor den kun har været tændt nogle få nætter og i foråret fra ca midt marts, har forbruget ikke været overvældende. Det har i hvert fald ikke rigtig kunnet ses på elregningen. Det hører med, at vi i de seneste år sjældent har haft frost efter midten af april. Jeg har ikke varmet drivhuset op, bare holdt det frostfrit. Hvis man i stedet vil varme op eller holde det frostfrit hele vinteren, så bliver sagen sikkert helt anderledes.

33 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 14. februar 2008 kl. 21.31

Hej,

På brygladen.dk kan man købe en temostat der er digital og har en måler. Man definerer så med 0.1 grads præcision hvornår der skal tændes og slukkes for strømmen. Man kan f.eks. sige at den skal tænde når temperaturen er 2 grader og slukke når den er 5 grader. Termostaten vil så slå til og fra med passende intervaller. Denne metode vil give det mest minimale strømforbrug.

Håber det kan glæde nogen (og miljøet)

mvh
Ditlev

34 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Jensen, 14. marts 2008 kl. 16.05

Hey louise

(burte nok slet ikk blande mig, da jeg ikk har forstand på drivhuse- sidder bare og læser for "sjov")

Men jeg har forstand på krybdyr, og "hjemmelavet" løsninger for varme og uv- her varmer vi jo terrariet op med både "varme kabler" forneden, og varme lamper, plus deres uv-lys,, ved ikk om det måske var en hjælp men det skader jo ikke, hvis du ku finde noget der evt ku bruges?

Fx www.sundbydyrehandel.dk, under online butik, under krybdyr, under Lysstofrør & pære,

(jeg har ikk styr på hvad mit "ekstra" el-forbrug er på, mine 2 store terrariere, men jeg hæver temperaturen ca 10–15 grader (dvs fra + stuetemperatur), de er ikke isoleret,. og/men da jeg sammenlignet mit årsforbrug på dong, lå jeg i det "lave forbrug") og de køre som sagt hele året rundt,,

det var bare en tanke,, håber i finder nogen gode, billige, smarte løsninger.

35 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Jensen, 14. marts 2008 kl. 16.14

P.s
kun måske lige fortælle a mine planter elsker a stå tæt på/oven på mine terrarier, og de vokser bedre end dem i vinduet! derudover sætter jeg mine spirings- "projekter" tæt på ;-)

36 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 2. januar 2010 kl. 21.25

Nogen der har eksperimenteret med alternative opvarmnings metoder til drivhuset? Jeg tænker på vindmølle, jordvarne ol?

37 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 22.20

Jeg har ikke undersøgt det nærmere , men jeg gået og overvejet om man kunne finde en solcelle-plade , som kunne give lidt ekstra varme i drivhuset uden at man skulle kunne få en ektra el-regning . Jeg kunne godt tænke mig at bruge drivhuset (på 6 m2) til opbevaring af diverse afgrøder .

I øjeblikket går jeg og vogter over mine kartofler og med en udsigt til -16 grader kan jeg godt blive lidt deprimeret , hvis de skal ende i komposten , frem for køkkengryderne . Men man er vel nød til at gemme den energi som solcellen kan prodúcere . Et bil batteri vi hurtig blive tappet for strøm .

38 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2010 kl. 23.05

Som jeg ser det, er det kun jordvarme, der kan være rigtig relevant. F.eks. lige nu, hvor det jo er temmelig køligt om natten, er det helt vindstille, og så hjælper det jo ikke så meget med en vindmølle...

Jeg ved ikke ret meget om jordvarme - vil man kunne trække varme ud i drivhuset fra en bestående installation? For så kunne det jo nok bruges!

Eller er det vel kun praktisk, hvis man alligevel skal igang med et jordvarmeprojekt på sin grund og kan tage drivhuset med i samme omgang.

Jeg har også spekuleret meget over, hvordan jeg kunne gøre det mest miljørimeligt, men er landet der, hvor jeg har isoleret en del af mit drivhus med et dobbelt lag bobleplast og holder en temperatur i det afgrænsede område på ca. 5,5 grader med en varmeblæser. Det er ikke optimalt, men da mit drivhus har termoglas i siderne og 16 mm poly-plader i taget, er det nok heller ikke så totalt håbløst endda.

39 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. januar 2010 kl. 10.13

Angående jordvarme , så er der 2 slags , geotermisk jordvarme hvor man henter 75gr C varmt vand op fra 2km dybde , og så er der den type som man bruger til husopvarmning , man graver 200-300 m rør ned i 90-120cm dybde og via en varmepumpe(også kaldet det omvendte køleskab) trækker varmen ud af jorden og via en blæserenhed afgiver varmen til huset. For hver kilowatt den bruger får man ca 3,5kw tilbage, alså en god forretning men også en stor investering.
Så er meget billiger med luft til luft varmepumpen den trækker varme ud af luften ,og sender det ind i huset, det er den billigste måde at opvarme med el og de virker ned til minus 15gr C .

Mvh. Svend Høst

40 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2010 kl. 10.48

Ja, de fungerer godt - vi varmer huset op med sådan en + brændeovnen, og vi er meget tilfredse med den. Vi slipper for de kolde morgener fra dengang, vi kun brugte brændeovn, og det er jo dejligt!

Men en investering på 15.000 kr. synes jeg er lidt voldsom til mit drivhus, selv om det helt sikkert ville være en fin løsning...

Ikke mindst fordi den styrer luftfugtigheden også - det er jo ikke lige vejr til den meget effektive udluftning i drivhuset i disse dage.

41 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. januar 2010 kl. 15.08

Jeg kom lige i tanke om drivhuset på Bigaard ved Tinglev, hvor de holdt jorden frostfri med alternativ opvarmning fra solfanger og vindmølle. Jeg besøgte Janne og Frede Larsen på Bigaard i december 2002 for at lave en artikel til Praktisk Økologi (1/2003 s. 4-8) om deres økologiske grønsagsgartneri og gårdbutik. Her er et udpluk af artiklen om drivhuset og et billede, dels udefra og dels fra en af fløjene:

Det store trefløjede drivhus er uden opvarmning over jorden, mens jorden varmes op ved hjælp af en solfanger og slanger i jorden. Her først i december er der bl.a. vinterportulak og mizuna på vej. I januar sår Janne Larsen spinat i bedene. Jordtemperaturen er ikke høj nok til, at spinat kan spire, så derfor udblødes frøene og forspires i et viskestykke, inden de bredsås og rives let ned. Det er umuligt at få de spirede frø rigtig ned i jorden, derfor vandes der de første 10 dage efter såning. Om sommeren dyrkes der især tomater og auberginer i huset.

Man kan se mere om Bigaard her - de dyrker nogle fremragende grønsager: www.bigaard.dk/index.htm

42 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2010 kl. 18.01

Fik jeg mulighed for at dyrke i sådan et , så min kone mig aldrig. Måske kun når jeg ville have kaffe og så skulle på toiletbesøg .

Det må være lækkert at kunne komme tidligt i jorden hvert år og på denne måde kunne slappe af . Ofte kommer varmen pludseligt og så er det man har travl med både det ene og det andre og stresse over det man ikke fik nået , frem for at glæde sig over det man så fik noget .

43 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. januar 2010 kl. 18.29

Opvarmning af drivhus - det er godt nok et omfattende emne.
Og på mange af de foregående indlæg kan man jo også se at der gøres mange (rigtig mange) tanker om muligheder, priser, energihensyn o.s.v.
Man skal gøre sig nogle ting klart inden man går i gang med et opvarmningsprojekt, ellers kan det vise sig at være dødfødt, eller i værste fald så dyrt at man bør lade være !
Hvordan er fundament eller sokklen til dit drivhus ? Hvis der ikke er nogen isolering og huset blot er placeret ovenpå jorden på planker eller på stålfundamenter så er du ilde stillet. For så snart jorden begynder at fryse, som den gør i skrivende stund, så fryser den "ind under" drivhuset og så skal der godt nok en varmekanon til for at holde trit med naturens kræfter.
Det er jo bl.a. derfor man kantisolerer bygninger efter alle kunstens regler.
Og så er der varmetabet igennem glasset. Udstrålingen igennem glasset er meget stort, specielt i frostklare nætter og især i glastage. Udstrålingen og dermed det varmetab som skal erstattes er betydeligt højere i taget (imod himmelrummet) end i væggene. Så de drivhuse med glas i siderne og polycarbonet kanalplader i taget har en lille fordel når vi taler opvarmning. Og for øvrigt også når sommersolen bager allerhårdest.
Du skal altså først og fremmest isolere dit drivhus bedst muligt hvis du vil bruge det hele vinteren.
Og glem alt om det der med solceller til opvarmning, det er helt urealistisk. Det solcelleareal du i givet fald skulle bruge vil fylde meget mere end dit drivhus, og koste ikke bare en, men mange bondegårde.
Og jordvarmeanlæg til vinteropvarmning, tjah hvis en tilbagebetalingstid på 75 år ikke er afskrækkende, så prøv da det ? Det er ikke realistisk til formålet.
Jeg har også prøvet en petroleumsvarmer, men opgav den ret hurtigt for at slippe for pasning, opfyldning og petroleumsdunke m.v. og i øvrigt producerer den ret anseelige vandmængder når den brænder hvilket er sværere at bortventilere om vinteren.
Man kan købe mange billige el-varmere med termostater som ofte også har en frostsikringsindstilling.
Det er dog som oftest ret simple og meget upræcise termostater, hvor frostsikringen består i at de ikke kan stilles længere ned end 10 -15 grader. Og da det jo ikke er et tropehus vi skal ha lavet så kan man med fordel i stedet hos en elinstallatør købe en separat lidt bedre termostat med en skala fra f.eks. 0 til 30 grader. slut den til elvarmeren og indstil den så lavt at varmeblæseren kun kører når temperaturen er helt lav. Forsøg dig frem.
Jeg har selv kigget efter varmeblæsere med lav effekt, men de fleste ligger jo på 1000Watt og højere. Jeg ville gerne ha en med en lavere effekt som så selvfølgelig vil køre i tilsvarende længere tid, men med det resultat at temperaturen kunne holdes mere konstant i stedet for at svinge meget.
Der er også en anden mulighed, nemlig at købe en infrarød varmer. Man kan i "Landmandens Paradis" (Harald Nyborg) købe en IR-varmer som akn indstilles på 400, 800 eller 1200Watt for lidt over 100 kr. Den opvarmer jo ikke plantejorden, men kan holde planterne forstfrie med et rimeligt el-forbrug.
Men tilbage til begyndelsen og til en af mine kæpheste. Hvis man er sprunget over hvor gærdet er lavest og blot har lavet drivhuset ovenpå jorden uden isoleret sokkel . . . . . . så ville jeg nok med det samme opgive vinteropvarmning, men måske i stedet satse på lidt opvarmning i for- og eftersæson i stedet. Men det er jo så ikke til frostfri opbevaring vinteren over.
Nu vil jeg så gå ud og se til mine kartofler, blonsterknolde og alt det andet som jeg har liggende i min frostfrie jordkælder midt i drivhuset, omgivet af et dybt fundament af lecablokke med 100mm afdækket pulystyrolisolering udenpå. Den tid det tog at lave det er noget af den bedste investering i drivhuset.

44 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2010 kl. 18.47

Jeg vil lige tilføje, at mit drivhus står på et fundament af lecablokke og lecabeton, som er ca. 90 cm dybt og 20 cm bredt og isoleret med en 50 mm styrolitplade på ydersiden ned i 40 cm dybde - så det er relativt godt pakket ind den vej også...

45 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2010 kl. 19.52

Jeg tror også at du har hel ret i at vi løber ind i nogle problemer os, som kun har drivhuset stående på et lag fliser , da både ruder og aluminiumet vil virke som kuldebroer .
Jeg tror også at jeg er bedre tjent med at pakke planterne ind i diverse tæpper , frem for at belaste miljøet . Nu er det vel også sjældent at vi har vejr som i øjeblikket .

46 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 4. januar 2010 kl. 21.00

@Gert: må vi ikke se et billede af din jordkælder? - det lyder rigtig spændende! Hvor stor er den?

47 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 18.53

Hej igen Lone og i andre.

Nåh det der med min jordkælder, det var måske at tage munden lidt for fuld, for det jeg tænkte på er altså den lille kælder jeg lavede midt inde i mit drivhus.
Lone du kan se den på ovenstående billede. Dækslet altså. Det er 2-delt og i dag forsynet med et nedfældet greb til at åbne med. Kælderen måler 80 x 150 cm og er ca. 90 cm dyb. Den har rummet både planter til frostfri overvintring og kartofler og æbler m.v. Jeg syn's det har været al arbejdet værd.
Jeg lægger et billede på fra byggeriet, man kan vist godt få et lille indtryk af kælderen.
Jeg var lige ude i nattekulden for at måle kælderen, og så kan jeg fortælle jer, at jordtemperaturen lige indenfor "ydervæggen" er 2,6 grader på trods af frosthård jord udenfor.
Og se engang på billedet. Sådan ser det ud når man bygger drivhus ene mand, så må man være lidt opfindsom. Huset blev rejst på en enkelt weekend, inkl. glas - jeg er også ret stolt af mig selv !
Og når man så en sommerdag kommer lidt stresset hjem fra job og får et par shorts på og så ud i drivhuset og fise den lidt af, så forstår jeg ikke at det tog mig så lang tid før jeg fik taget mig sammen til at bygge det. Det burde være en menneskeret, at ha' et drivhus !
Og så kan jeg for øvrigt også være lidt misundelig når jeg ser alle de søde piger herinde som også er havetossede. Hvorfor mon ikke jeg har fået så'n en ?

48 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 19.11

Og til Søren.
Ja lidt beskyttelse over planterne så kommer man da langt. Jeg har købt en stor rulle bobleplast, men det er s'gu' ikke helt let at fore sit hus når man både har hylder og en vinplante m.v. som ikke lige kan flyttes. Og for øvrigt så fik jeg også regnet mig frem til at jeg skulle købe plastholdere for mere end 500 kr. hvis jeg skulle isolere hele huset. Det er optrækkeri, al den stund at de koster nogle få øre at fremstille. (67 kr. for en pose med 10 stk, og de bliver ikke engang røde i hovedet ?)
Men jeg er jo også så heldig at ha' et gammelt udhus hvor alle mine perlagonier og andet kan tilbringe vinteren. Der er for øvrigt lidt blomster i nogen af dem endnu, så de har da ikke helt mistet modet.
Men bobleplasten er jo så let at det er meget egnet til at lægge over planterne i drivhuset når det knagfryser. Jeg gav nogle få hundrede kr for 50 meter bobleplast i 150cm bredde, så der er til at klippe af i en rum tid. Man skal nok bare ikke pakke dem alt for tæt så de rådner, for det er jo trods alt plastik.
En anden ide kan måske være at købe en af de såkaldte flamingokasser (f.eks. i Metro) og så stille den (på hovedet) ned over planten inde midt i drivhuset, så vil den jo virke ligesom de vintermåtter man bruger på byggepladser til f.eks. at lægge hen over sand og mørtel. Når de er godt dækket med isolering ovenfra, så holder jordens varme frostfrit under isoleringen.

49 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 5. januar 2010 kl. 19.50

Tak Gert, for oplysningerne. Det lyder til at være en pæn størrelse, som kan rumme en masse grøntsager! Jeg havde slet ikke tænkt på muligheden for en jordkælder i drivhuset.

Jeg tror, at jeg skal prøve at bore et par huller der, hvor mit drivhus skal stå. Da jeg borede huller til hegnspæle, var der en del steder, hvor hullerne blev fyldt meget hurtigt med vand - og det er jo nok ikke det bedste!

Jeg har lige smidt mine læggekartofler af egen avl ud - de var gået til i frosten. ØV.

50 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. januar 2010 kl. 0.54

Der er en rigtig fin artikel her på Havenyt - Anders Bechs frostfri drivhus med lagervarme:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/drivhuset/951.html

51 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 6. januar 2010 kl. 8.40

Til Karna Maj: Ved du nogenlunde hvordan de får Vindenergien i jorden? Altså er det varmekabler, der er gravet under bedene eller...?

Til Gert O. Johansen: Tak for dit detaljerede svar.
Jeg er godt klar over, at det ikke er muligt, at opvarme med solceller - bland andet fordi solen er væk, når det meste af varmen skal bruges om natten.
Jordvarmen var et tankespil.
med hensyn til isolering, tror jeg ikke der kommer til at mangle noget. Jeg regner med 100 mm på soklen og 400 mm leca i gulvet, med 100-150 mm styropor ovenpå. Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide om der er nogen der har praktisk erfaring med en husstandsvindmølle, sejlervindmølle (til sejlbåde) eller lignende.
Den med varmeblæseren er gammelkendt og mit første valg, hvis alt andet glipper.
Iøvirgt har jeg, i en kontorforsynig (til engros pris) købt boblefolie nok til 1½ drivhus.

52 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 6. januar 2010 kl. 11.07

Lars: Hvis du isolerer gulvet grundigt, mister du fordelen af den eneste passive varmekilde om vinteren - jordvarmen. Det har selvfølgelig ikke den store betydning hvis du varmer drivhuset op på anden måde, men hvis der ikke kommer en eller anden form for varmekilde (eller der er et varmelager til stede i form af et eller andet med en stor masse) ind i et hus der er godt isoleret nedefra, så vil temperaturen inde relativt hurtigt være lig temperaturen ude.

Og så mister du selvfølgelig jo også muligheden for at plante direkte i jorden.

53 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. januar 2010 kl. 11.41

Hej Lars

Jeg kontakter lige Anders Bech og spørger, om han har lyst til at gå ind og svare på dit spørgsmål.

Med hensyn til isolering af gulvet, så har Sofus ret. Jorden har et meget stort varmelager - du kan isolere ovenpå jorden for at holde på den og dermed gøre jorden frostfri det meste af året. Men isolere i dybden giver ingen mening - med mindre du vil lave et opvarmet drivhus med en høj temperatur.

Den modsatte strategi er at lave et varmelager i jorden. Du kan se et stort projekt fra et hus på Orø - i øvrigt huset til Orø Urtehave - Her: www.langdal5.dk/energi/sandlager.html

Hilsen Karna

54 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2010 kl. 14.13

Jorden kan have en del varme men den forsvinder hurtigt i overfladen , selv nu hvor jorden er dækket af sne som virker som isolator er jorden frosset ned i 5-15cm dybde .
Jeg har et trådløst termometer føler liggende på jorden under 100mm rockwool som jeg har dækket min musa basjoo og det viser -0,1gr C et andet termometer i 50 cm dybde viser +6.5 gr C så der er varme nede i jorden.
I jernalderen bygge man huse med tykke jernplader gravet dybt ned i jorden langs yder murerne , den meter eller mere som ragede op over jorden afgav nogen varme.

Mvh. Svend Høst

55 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Hansen, 16. februar 2010 kl. 14.29

Har lige gennemlæst de fleste indlæg. Falder over, at man tilsyneladende dækker med bobleplassten indvendig. Kan/vil det ikke være muligt / nemmere / bedre at dække ydersyden = glasset med bobleplasten??

56 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2010 kl. 19.51

Hej Poul Erik -

Plasten er meget tynd og ville hurtigt gå i stykker, og så er der jo ikke meget isoleringseffekt tilbage...

Og den ville ikke kunne holde til mere end en sæson, og så bliver det en dyr løsning i længden.

Jeg regner med at kunne bruge mit en 4-6 vintre, og jeg har købt for 900 kr. plast + for ca. 200 kr. holdere.

mvh
Anja

57 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2010 kl. 23.59

Ja og den første storm ville sende hele molliviten ind til naboen , selvfølgelig skal plasten sidde inde i ly og læ mod både solens nedbrydende UV stråler og vind og vejr.

Mvh. Svend Høst

58 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 18. februar 2010 kl. 22.55

Hvor køber i klips, til at ophænge bobleplasten med, henne?

MvH Jean

59 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2010 kl. 7.03

Jeg har købet mine hos Willab Garden i Sverige:

willabgarden.dk/

De er ikke så slemt dyre der, men der kommer jo fragt oveni, så det kommer an på, hvor meget man bestiller, om det kan betale sig...

Jeg købte mine samtidig med drivhuset, så fragten var jo ligesom dækket ind der!

60 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2010 kl. 7.11

Jeg checkede lige prisen på holderne - de koster 91,25 kr. for en pakke hos lundhede i Jylland og 34 kr. for samme mængde hos Willab - og der er en lille forskel på fragten.

Så med mindre de kan findes til en fornuftig pris andre steder, kan man godt bestille hjem fra Willab. Der skal jo mere end en pakke til at isolere et helt drivhus...

61 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. februar 2010 kl. 19.18

Nu er de plastholder som man kan købe til ågerpriser jo ikke den eneste mulighed for at hænge sin boblepalst op i drivhuset.
Træk f.eks. nogle snore er ståltråd og fastgør bobleplasten med ganske almindelige tøjklemmer.

62 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. februar 2010 kl. 19.21

Så for sytten da også, nu svigtede min stavekontrol igen, jeg kan eller godt stave mener jeg da. Men det er vel også tanken der tæller, som man siger ?
Der skulle stå plastholdere, og længere nede snore eller ståltråd.
Mvh Gert

63 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Jørgensen, 28. februar 2010 kl. 15.01

Mine erfaringer er følgende.
Jeg har et 5m2 drivhus, hvor gavlen er fastgjort til husets sydvæg. Gulvet er forsænket ca. 50 cm og der er lagt fliser
Dyrkning foregår i plantesække på 6 maxi-cap'er. Det eneste problem er at begrænse mængden af planter i sækkene.
Om vinteren rejses maxi-cap'erne op til lodret og de sættes langs ydervæggene. Imellem dem anbringes de planter, der skal "tages ind om natten", altså de ikke vinterhårdføre, og der sættes 50mm rockwool-måtter i afaldssække foran og på nogle brædder lægges 2 lag ovenpå.
Frosten er hidtil klaret med et enkelt bloklys

64 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hubert Geilenkirchen, 4. november 2010 kl. 21.39

Hej ,
Mit navn er Hubert og jeg har med glæde læst alle indlæg omkring drivhus opvarmning, men ikke fundet den rigtige løsning, selv om meget af det er brugbar.
Jeg er i gang med at retaurere en gammel stalbygning på ca. 3x7m., som skal deles i midten.
På langsiden mod syd skal jeg bygge et drivhus på ca. 4x7m. + at jeg vil inddrage det bagerste del af stalen på små 10 kvadratmeter. Så det bliver ca.40 kvadratmeter der skal varmes op om vinteren.
Jeg vil selfølgelig isolere efter alle kunstens regler, bl.a. med 300mm. sundulit/flamingo i gulvet, og ellers som beskrevet i de mange indlæg.
Opvarmningen forestiller jeg mig som følgende:
Jeg vil støbe fleksslange ned i gulvet og tilslutte den til en vandbeholder på højst 150ltr.-tilsat frostvæske-
Vandbeholderen ligger ca 3 meter på jorden uden for drivhuset. Den ligger ca. 50cm. hojer end fleksslangen.
Oven på vandbeholderen vil jeg så bygge en stor kompostbunke, som brænder sammen i løbe af 4/5 måneder og som jeg håber kan producere en jævn varme på ca. 50 grader i al den tid?
Jeg forstiller mig at kompostbunken skal bestå af:frisk gras;blade;halm og flis af friske grene og andet have affald.
Jeg har dog ikke nok teknisk snille til at finde ud af hvordan det rent teknisk kan fungere............det er her I andre kommer ind i billedet. Tror I det kan fungere?
Jeg har også mulighed for at sætte en brændeovn op derind.
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig videre?
en varm hilsen Hubert

65 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Trampedach, 24. juli 2011 kl. 12.02

Lige læst indlæggene.....efter jeg i flere dage har nærkigget dette træfyr som kaldes "Rocket stove mass heater". Synes at ideen er brilliant, både hvad forbrænding og opvarmnig angår og ikke mindst mulighederne for evt at kombinere det med indbygget siddeplads (sofa) som bliver opvarmet. Konceptet er jo gammelt, men ideen med den næsten komplette forbrænding tiltaler mig. Kan bygges i næsten alle størrelser og må siges at være mulig at bygge for de fleste. Ligger et link ind fra youtube som giver en rimelig god forklaring på konceptet og så må i selv ud og søge lidt på nettet. Glæder mig til at høre om det er noget der tiltaler andre. www.youtube.com/watch?v=hmYaIrHRMLM Med lummer vinterhilsen Steen

66 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Nielsen, 12. september 2012 kl. 9.35

Jeg har prøvet mange forskellige ting også rocket stove mass heater. Men i mit drivhus er det kun en varmekanon som har fungeret ok. Jeg købte bare en lille model i sin tid her www.plainindustry.dk/Varmekanon.html

67 af 67 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. september 2012 kl. 17.06

@Hubert
En kompostbunke kan ikke holde 50 °C i 5 måneder - så er den i hvert tilfælde mega-moster-giga-stor!

Sats på brændeovnen - evt med gris, akkumuleringstank og gulvvarme.

Nyt svar til emnet »Opvarmning af drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opvarmning af drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider