Forum

5 grader om natten!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 5. juni 2024 kl. 17.05

Jeg så lige, at temperaturen falder til 5 graders varme natten til fredag. Mine tomater og et par chilier står fast i drivhuset, så hvad dælen gør man lige for at holde dem i live, når det bliver så koldt?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juni 2024 kl. 20.25

Hej Bo.

Jeg var lige inde på vejrudsigten for at tjekke hvad nattemperaturen bliver her i køge og det tegner ikke godt de næste dage...normal plejer temperaturen at være væsentligt højere på denne årstid.så jeg er også nervøs.

8 grader er minimum til tomater, men jo koldere jo mere skade kan de tage. Jeg frygter mere for min agurker og meloner. I år har jeg fået frø af paprika, som jo er en chilli. Og dem har jeg både på friland, i drivhuset og i et plastik drivhus på friland....Jeg har lavet rigeligt af dem at jeg kan eksperimentere....

Jeg dyrker mine tomater, agurker og meloner i en maxikap kasse og den må isolere lidt. Desuden har jeg fliser i bunden af drivhuset som så binder lidt af varmen i nogle timer og ellers må jeg dække planterne til med en overdækning. Men håber ikke at det bliver nødvendigt.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 6. juni 2024 kl. 9.42

Ja, det er lidt vildt, at vi pludselig får 5 grader om natten. Jeg har en el-varmer, som jeg kan sætte derud et par nætter, men det er jo ikke en optimal løsning. Desværre har jeg ikke rigtig andre muligheder.
Jeg kan se på mit termometer, at den har været nede på cirka 7,5 grad i nat. Jeg håber godt nok, at mine planter klarer den.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2024 kl. 20.06

Jeg var lige ude og tjekke mit max og minimum termometer og den viste ca 8 graders nattemperatur i går. Der var dog ingen skader at se på hverken Chili, agurker eller tomater. I nat har de lovet ned til 6 grader her i køge og de næste dage ca 8 - 9 grader. Så håber jeg bare at det holder ved resten af sommeren...Det må godt bliver varmere.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. juni 2024 kl. 17.29

I dag ( fredag) sagde nattemperaturen 6 grader, men jeg har ikke observeret nogle skader, men det kan være det viser sig senere på sommeren.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. juni 2024 kl. 20.38

Jeg kan heller ikke se nogen skader, men som jeg forstår det, så kan det standse væksten, hvis det bliver for koldt.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. juni 2024 kl. 20.38

Jeg kan heller ikke se nogen skader, men som jeg forstår det, så kan det standse væksten, hvis det bliver for koldt.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2024 kl. 20.43

Hej Bo.

De sidste par dage har nattemperaturen vist ca 6-7 grader. Hos mig er squash, paprika og agurk vokset en smule, men ikke tomaterne . Ved ikke om det skyldes dag temperaturen, at der er vækst i nogle af afgrøderne og som liigger på ca 25 grader...og om tomater skal have en mere jævn dag og nattemperatur.

Hvordan med dig?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 14. juni 2024 kl. 7.15

Hej Søren
Jeg har haft varme derude et par nætter og har kunnet holde temperaturen over 10 grader. Men der har været et par nætter før da, hvor varmen kom ned under 8.
Mine tomater ser ud til at vokse, undtagen én af dem. Mine Habanero ser tip gengæld ret sølle ud og virker til at være stoppet med at vokse.

Nu ser det til gengæld ud til at blive varmere, så forhåbentlig er det slut nu.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Jørgensen, 12. september 2024 kl. 11.32

Hej Bo
Nu går vi jo efteråret i møde og derfor bliver det også koldere. For at få dine tomater og chilier til at overleve, kan man få solceller til opvarmning af drivhuse. Det er en god investering, da de også fungerer ved overskyet vejr. Bare et tip fra mig af :)

Redigeret af administrator 13. september 2024 kl. 12.36. Link til firmaside fjernet

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2024 kl. 14.48

Hej Lis.

Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at dyrke sine tomater selv. Jeg ved hellere ikke om forsikringen dækker skaderne hvis solcellerne skades i stormvejr .

Du er også nød til både at have kunst lys og varme, hvis du skal trække mere vækst ud af dit drivhus og så skal det være et kraftigt anlæg du skal installere på drivhuset.

Hos mig får jeg masser af tomater pr år at vi er dækket ind for nogle måneder. Desværre får vi mange tomater i en kort periode, men fryser også ned . Jeg syntes selv at det er sjov at dyrke på en enkelt måde og så uden for meget teknik .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. september 2024 kl. 12.13

9/10 Linket til ulovlig reklame ér anmeldt.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 15. september 2024 kl. 17.41

Da vi havde drivhus havde jeg kyllinger i drivhuset om dagen indtil de blev store nok til at kunne komme ud. Da brugte jeg en varmelampe til grise/høns. Har også brugt den til planter. Den er ikke dyr i drift - så vidt jeg husker. Nu har jeg tomater udendørs - ser ud til de har klaret de kolde nætter, men var da lidt nervøs. Drueagurkerne - udendørs- ser også ud til at have klaret det.

Nyt svar til emnet »5 grader om natten!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > 5 grader om natten!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider