Forum

Små biller på vinplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Thastum, 28. maj 2024 kl. 16.26

Der sidder en lille gruppe biller på bagsiden af et vinglas på min 3 år gamle vinplante i drivhuset. De sidder ovenpå en samling af æg eller æggeskaller som de er klægget fra(?)

Er der nogen der ved hvad det er for nogen og om de kan gøre skade i drivhuset/ på vinen?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2024 kl. 21.57

Hej Line.

Jeg har forsøgt at google dit billede via Lens, men blev ikke klogere
af den grund. Men mit gæt er at det godt kunne være nogle nymfer af en tægeart.men ikke nødvendigvis nogle, der specifikt går efter vinplanter . Havde det været tilfældet ville der som regel dukke artikler op omhandlende dette skadedyr .

Når jeg googler tæger står der at de kan suge saft fra blade og på den måde gøre skade.

Hvis ikke der er tale om et voldsom angreb ville jeg bare fjerne tægerne efterhånden som de dukker op og så knuse dem .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. maj 2024 kl. 20.02

Det er ikke et insekt, vi har haft problemer med i vinavl.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Thastum, 30. maj 2024 kl. 20.30

Hej
Tak for svar. Du har ret det er en tæge - en grøn bredtæge. De suger saft af forskellige træer blade, men jeg tror det er en tilfældighed at den er havnet på min vinplante.
For en sikkerheds skyld klippede jeg bladet af og transporterede det ud til noget ahornkrat vi har. Tænker at her kan de små godt suge til sig uden at gøre den store skade.

Nyt svar til emnet »Små biller på vinplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Små biller på vinplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider