Forum

Indkøb af Juliana drivhus 9,9 m²

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Hansen, 25. juli 2005 kl. 8.00

Hej
Jeg håber at der er nogen af jer derude, som har et Juliana Premium drivhus med 10 mm. polycarbonat.

Jeg står og skal købe nyt drivhus, og er brændt varm på denne model (lækre høje sider, godt kraftig stel, staldør)
Sælgeren stod og forklarede fordelene med polycarbonat 10 mm. Han sagde også at det var frostfrit om vinteren, sådan at knolde og løg kunne overvintre!

Er det virkelig sandt?

Jeg vil nemlig gerne kunne vinteropbevare mine krukker og geoginer i drihuset

Alt i alt: Er det pengene værd?

Det omtalte hus koster rundt regnet 18000/19000 kr.dette set i forhold til et billigt glasdrivhus til 5000/6000 kr

Jeg vil gerne give pengene, men drivhuset skal være det værd, så giv mig dine erfaringer

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Rikke

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner, 25. juli 2005 kl. 18.20

- jeg tror bestemt, at et hus med polycarbonat er en god ide.- køber selv et på 54 kvm.

Se lige www.hobbydrivhuse.dk mht pris for 9 kvm.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. juli 2005 kl. 6.53

Polycarbonat eller Kanalpader gør en forskel.

Erfaringer, jeg har kendskab til, viser en forskel på 6–7 grader.

Det vil sige, at der er frostfrit i drivhuset, indtil der er de nævnte minusgrader.

Med 10 minusgrader udenfor vil der derfor også være minusgrader indenfor.

Så sælgerens løfter om, at drivhuset er frostfrit uden en defineret grænse, holder ikke vand.

Men det er givet, at et drivhus med de pågældende plader er billigere end huse med almindeligt glas at holde frostfrie.

Under alle omstændigheder er en form for tilskudsvarme nødvendig, når minusgraderne overstiger den nævnte grænse.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 17. oktober 2005 kl. 23.02

Har selvt et lille Juliana ca. 8,5 kvadrat med 10 mm polycarbonatplader i fjeldområde i Norge. Meget tilfreds med dette – dog er hengsler/skruer ved dørkarm svake. Som andre har sagt – er det minus ude kan det også blive det inde – det afhænger af hvor langt hen på vinteren man er og hvor langt jordtemp. efterhånden er kommet ned – efter en solrig dag kan det sagtens klare -10–12 grader en enkelt nat her i oktober, pga. akummuleret varme i drivhuset i købet af dagen. Jeg har jordgulv men dyrker i spande og sække med undervarme på isolasjon. Skulle jeg sætte op nyt vill jeg helt afgjort sørge for at lave isoleret gulv/sokkel i drivhuset. Eneste jeg overvintrer i drivhuset er blomme og pæretræespalier. Vin i spand sætter jeg ned i kælderen i mit hus vinteren. Men nu er det jo også klimaforhold her i 850 m. højde som ikke kan sammenligmes med danske

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Lonholdt, 10. februar 2009 kl. 13.59

Hej,

Hvis det var sandt at det var frostfri vil alle have sådan en!

Jeg kendt en gamle gardner der holdt sin drivhus frostfri med bobbleplastic indvendig og styrenlys som han lavet selv.

dvs aller der kendt ham gave ham deres stymper af gamle lys og han støbt dem om i stor rund klumper (plastik krus) med indkøbte væg.

ann

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 5. marts 2009 kl. 13.01

Uanset hvor godt drivhuset måtte være isoleret, så skal der altså en vermekilde til for at holde drivhuset frostfrit.

Varmekilden kan være en gasvarmer, en elektrisk varmer, petroleumsvarmere eller noget helt fjerde.

Det er en god ide at isolere huset ekstra ved hjælp af boblefolie, og så kan man også reducere varmekravet ved at reducere volumenen i drivhuset ved f.eks. at hænge små stålwirer op et stykke over jorden og så lægge boblefolien ovenpå disse, derved bruges der kun penge på at opvarme den indpakkede del af luften.

Mvh
Niels

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads A, 6. marts 2009 kl. 10.42

Hej Rikke
Jeg ved der er lavet forsøg med lige netop dette hus. Der har været opstillet 3 huse med hhv. 3 mm drivhus glas, 6 mm. poly og 10 mm. poly. Så er der blevet sat måleudstyr op forskellige steder inde i huset som med 5 min. intervaller har indsamlet data på hvor varmt det er inde I huset. Det er gjort over en periode på 1 år og har vist, at du forlænger sæsonen med nogle måneder ved at benytte 10 mm. poly frem for glas.

Som flere af de ovenstående også skriver, så kan du holder drivhuset frostfrit ved at benytte en varmekilde og isolerer huset yderligere med bobleplast og isoleret gulv. Om disse ting er nødvendige og I hvilken udstrækning afhænger selvfølgelig af temperaturen.

Nyt svar til emnet »Indkøb af Juliana drivhus 9,9 m²«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Indkøb af Juliana drivhus 9,9 m²

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider