Forum

Sortsbestemmelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 28. august 2022 kl. 22.34

Jeg har en drivhus vi overtog fra et vennepar da vi flyttede i eget hus. De ønskede at få det fjernet og jeg tog gladeligt imod.
I drivhuset stod der en gl vinstok som har stået i drivhuset i mellem 20 og 30 år er min vurdering, da jeg gennem min barndom har kendt til huset og den ældre dame vores venner overtog huset fra.
Nå men de skulle af med det hele så jeg klippede den godt ned og kæresten gravede planten op for den skulle jeg da have med.
Den har nu stået i selv samme drivhus siden og har alle år givet frugt. Selv første sommer efter flytning kom der enkelte klaser.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken sort det er, for drivhuset skal nedlægges og videre til et andet vennepar da vi i mellemtiden har bygget et orangeri med en anden vindruesort i. Den gamle plante vil jeg forsøge at flytte igen til en solrig plads ved vores terrasse, hvis den altså kan gro på friland.
Sidst den blev flyttet tog jeg en masse stiklinger, som blev foræret væk. Denne gang skal der selvfølgelig også tages stiklinger - just in case.
Men kan nogen ud fra alder og billeder evt give et bud på sorten?
Planten har tidligere år været ramt af meldug så den er ikke resistent. Druerne er store, blåduggede og i store klaser der er begyndt at blive moden nu.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 28. august 2022 kl. 22.42

Et billede mere af klasen, hvor jeg har taget et par så man kan se der er druer inde i midten også.
Der er kerner i og mange klaser på planten.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2022 kl. 23.27

Hej Stine.

Hvad smager druerne af, sød ,sur Muscat, parfumeret mv. Jeg tror at det er svært at sortsbestemme den med 100 procent sikkerhed
Men jeg ville foreslå dig at gå på biblioteket og låne Michael Gundersens bøger om druer og dem er der nogle stykker af. Det kan godt være at de ikke længere findes for de har nogle år på bagen . Men ellers har en antikvariat dem.

Hans bøger beskriver rigtig mange sorter, som har været dyrket i Danmark og nogle af dem findes ikke mere.

Ps Det kan også være at Lars Holst har et bud....

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2022 kl. 23.36

Hvis jeg googler blå druer kan jeg læse at Rondo er den mest udbredte blå drue til vinfremstilling i Danmark.
Den mener jeg godt at det kunne være, men er ikke sikkert. Sandsynligheden for at vinen er hjemtaget fra en rejse i syden er også tilfældet og så er det næsten umuligt at finde frem til det rette navn .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 29. august 2022 kl. 8.07

Druerne er søde og har meget saft. Jeg spiser sjældent , muscat så den smag kan jeg ikke lige genkalde mig desværre men de kan godt virke mere parfumerede end den anden drue vi har.

Jeg har læst lidt om de sorter jeg kan finde på nettet og det var også der jeg læste om dette forums gode hjerner i forhold til evt sortsbestemmelse.

Jeg hælder mere til sorterne Schuyler eller Nero ud fra at de modner her i august. Men ellers har jeg intet at have det i. Jeg ved heller ikke om de sorter er så gamle.
Hvorvidt den kan være fra udlandet aner jeg ikke. Jeg kan bare huske vi kunne se drivhuset fra vejen, da jeg var barn 😄

Vi har selv haft planten siden 2012 og jeg husker den fra i hvert fald start 1990'erne.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 29. august 2022 kl. 8.07

Druerne er søde og har meget saft. Jeg spiser sjældent , muscat så den smag kan jeg ikke lige genkalde mig desværre men de kan godt virke mere parfumerede end den anden drue vi har.

Jeg har læst lidt om de sorter jeg kan finde på nettet og det var også der jeg læste om dette forums gode hjerner i forhold til evt sortsbestemmelse.

Jeg hælder mere til sorterne Schuyler eller Nero ud fra at de modner her i august. Men ellers har jeg intet at have det i. Jeg ved heller ikke om de sorter er så gamle.
Hvorvidt den kan være fra udlandet aner jeg ikke. Jeg kan bare huske vi kunne se drivhuset fra vejen, da jeg var barn 😄

Vi har selv haft planten siden 2012 og jeg husker den fra i hvert fald start 1990'erne.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2022 kl. 12.57

Nogle gange kan man også bestemme sorten ud fra bladene. Disse varierer også i formen . Men jeg vil anbefale dig at tage kontakt til Dansk vinavler forening og prøv at hører her.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2022 kl. 13.09

Angående Michael Gundersens bog om vinavl så fås den stadig i handlen, så ville det undre mig hvis ikke biblioteket stadig havde den til udlån, men jeg ved at de skifter ud ofte.

Nyt svar til emnet »Sortsbestemmelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Sortsbestemmelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider