Skrevet af: Eva Hall, 7. juni 2021 kl. 0.17
Jeg har efterhånden læst mange anvisninger på, hvor mange blade der skal være på vinplanten ved sommerbeskæring. Tallet varierer, men de fleste siger 7 blade efter vindrueklasen. Hvis man synes, at der skal være 2 klaser på et skud, så må man efterlade 14 blade....
Det har jeg også troligt efterlevet.
I de fleste tilfælde fornemmer jeg imidlertid, at man taler om vin på friland. Jeg vil gerne vide, om det er samme antal blade, der er nødvendige for en vinplante i drivhus eller på en overdækket terrasse, eller om man dér kan have færre ?
En anden ting, jeg har undret mig over er, at der altid siges 'x antal blade EFTER klasen'. Mine klaser sidder 3-4 blade oppe ad skuddet, hvorfor skal disse blade ikke tælles med ?
Håber, der er nogen, der orker at svare påt dette emne op igen.
Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2021 kl. 13.17
Det er blade i alt, vi taler om, og ikke kun dem efter klasen. Alle blade giver energi til planten og dermed druerne.
Antallet af nødvendige blade afhænger af bladenes størrelse. Og antallet af blade afhænger også af temperaturen gennem sommeren.
I Sydtyskland regner man med 100 cm2 blad pr. g drue, i Franken er det 150 cm2, mens vi i Danmark regner med 200-250 cm2 blad pr. gram drue, når det er på friland. Det svarer til ca. 12 blade pr. klase, når både blade og klaser er af gennemsnitlig størrelse.
Sydmure og drivhuse/udestuer hæver temperaturen, så klimaet bliver som længere syd på.
Druer til spisebrug bruges mindre modne, end druer til vinproduktion, så derfor kan antallet af blade her være lidt mindre.
Druer til vinproduktion skal modne 2 uger mere end druer til spisebrug.
Skrevet af: Eva Hall, 7. juni 2021 kl. 13.49
Tak for svar.
Ja, dét gi'r jo et større regnestykke :-) Du må da medgive, at i de fleste anvisninger, står der 'efter klasen', og det har tit undret mig, men det gør det da nemmere, at de øvrige også kan tælles med.
Druen i drivhuset er Schuyler, jeg synes dens blade er relativt store, klaserne plejer jeg at klippe det nederste af, for de har tit problemer med at modne. Jeg ved ikke, hvad en klase vejer, men jeg vil da tro 1 blad gennemsnitligt er de dér 200 cm2 (ca 15x15 cm), så der skal da rigtig mange blade til, hvis en klase bare vejer f.eks 50 g. Så jeg forstår ikke helt regnestykket med de 12 blade/klase på friland.
Druen på den overdækkede terrasse er en Reform, med noget mindre blade. Den har jeg hidtil ikke haft det store held med, desværre.
Skrevet af: Eva Hall, 7. juni 2021 kl. 13.50
Tak for svar.
Ja, dét gi'r jo et større regnestykke :-) Du må da medgive, at i de fleste anvisninger, står der 'efter klasen', og det har tit undret mig, men det gør det da nemmere, at de øvrige også kan tælles med.
Druen i drivhuset er Schuyler, jeg synes dens blade er relativt store, klaserne plejer jeg at klippe det nederste af, for de har tit problemer med at modne. Jeg ved ikke, hvad en klase vejer, men jeg vil da tro 1 blad gennemsnitligt er de dér 200 cm2 (ca 15x15 cm), så der skal da rigtig mange blade til, hvis en klase bare vejer f.eks 50 g. Så jeg forstår ikke helt regnestykket med de 12 blade/klase på friland.
Druen på den overdækkede terrasse er en Reform, med noget mindre blade. Den har jeg hidtil ikke haft det store held med, desværre.
Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2021 kl. 14.26
Undskyld det er 10, 15 og 20-25 cm2 der er tale om. Jeg vedhæfter en beregning, hvor jeg har regnet med cirkelrunde blade.
Skrevet af: Eva Hall, 7. juni 2021 kl. 19.37
Ja, det gi'r meget bedre mening. Det er da et godt skema, det vil jeg lige kopiere og 'lægge' et sted, hvor det er nemmere at finde...
Og som jeg så forstår det fra dit første svar, så er der tale om friland her ? Så hvis jeg i drivhuset regner med 6-7, blade pr klase incl dem inden klasen, mon så ikke det kommer til at passe. Der kommer jo også skud fra bladhjørnerne, der plejer jeg at beholde ét.
Tak for hjælpen.
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2021 kl. 9.49
Jo, det er til friland. Spisedruer i drivhus kan nøjes med det halve antal blade.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.