Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2021 kl. 11.21
Der er begyndt at komme en del fluer i mit drivhus.
Hvordan bekæmper man bedst fluer i et drivhus?
Jeg har et stort drivhus på ca. 24 m2.
Skrevet af: Lars Holt, 1. juni 2021 kl. 11.45
Du skal finde ud af, hvad de lever af.
Er det almindelige fluer, eller er det fluer, der snylter på dine planter, f.eks. hvide fluer?
Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2021 kl. 12.04
Det er almindelige fluer. De sidder mest oppe i taget og ikke på planterne.
Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2021 kl. 12.43
Min far har samme problem i sit vingefang, hvor de søger op i det øverste højre hjørne. Vingfanget ligge på østsiden af huset. Min far har tidligere haft æbler liggende der om vinteren, men det skulle ikke betyde noget og døde mus er der hellere ikke nogle af. Jeg tror at det er en slags tordenfluer (mener jeg at de hedder) som får forvildet sig ind et sted, men kan ikke finde ud igen.
Så jeg er også interesseret i mere viden omkring disse fluer.
Skrevet af: Lars Holt, 1. juni 2021 kl. 13.23
Er der udluftning, så de kan komme ud, når de opdager, at de ikke har noget at gøre i din udestue?
Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2021 kl. 13.28
Ja en varm dag som i dag er både tagvinduer og døren åben.
Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2021 kl. 19.17
Tordenfluer var det ikke. Tordenfluer er mindre...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. juni 2021 kl. 21.35
Der er så meget man ikke må i dag, men som var almindelig brugt før vi blev så kloge. Altså før vi rigtig fandt ud hvad der var skadelig og hvor skadeligt de forskellige midler er.
I min meget gamle havebog (Hvor man gik på havearbejde i habitjakke- og hvor alle billeder er sort/hvide) Der læste jeg om hvordan det var almindeligt at bruge tobakafbrænding som skadedyrsbekæmpelse. Det går selvfølgelig ikke i dag af arbejdsmiljømæssige årsager.
Jeg vovede alligevel pelsen sidste år, og sluttede drivhussæsonen med afbrænding af en gedigen "pibe tobak"
En tallerkenfuld tobaksaffald med (ikke åben) ild i, af samme slags som biavlere bruger i deres røgpustere, midt på gulvet. Og så tætlukkede døre og vinduer. Det var et tæt "tågekammer" i nogle timer, og så god udluftning bag efter.
Hjalp det så ? Svært at svare på, men tilsyneladende ikke nogen skadedyr nu.
Jeg gør det samme igen i år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.