Forum

Solfilm

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 30. maj 2021 kl. 20.32

Jeg vil hører om nogen her erfaring med at sætte solfilm på vinduerne i ude / havestuen. ( 2 lags termoglas )
Spørgsmålet er har det indvirkning på planternes trivsel ?
Jeg ved at der er forskel ved 1 lags glas og termoruder.
I udestuen er der om vinteren citrus træer , kryderurter , blonster,
om foråret også udplantningsplanter, om somren som regel kun kryderurter, da andet bliver fordelt i drivhus og friland.
Frygter planterne måske setter lange blege skud.
Kurt Hansen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2021 kl. 23.28

Nu har jeg ingen erfaring med solfilm og plantevækst, men jeg vil tro at det godt kunne have en hvis virkning. Visse planter kræver mere lys end andre. Derfor vil de solelskende planter "lide" mere under det end de mere skyggetålende, som sikkert vil stortrives. Jeg har lade mig fortælle at nogle drivhuse, som er lavet af polycarbonat skulle give lidt dårligere vækstforhold, end drivhuse af glas, men om det har sin rigtighed ved jeg ikke. Jeg har kun erfaring med glas. Jeg vil foreslå dig at prøve, evt på et stykke at drivhuset og så se om planterne søger over imod lyset. Det er en god indikator for lysmangel...

PS min datter har solfilm sat på sit køkken vindue og her har hun bl. a en basilikum stående, som ikke stortrives, men som hun kan høste lidt fra engang imellem. Så lidt indflydelse har det. Basilikum elsker varme og i et køkken er der koldt.. Så det kan også have indflydelse...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2021 kl. 21.18

Hej Kurt Hansen

Jeg vil foreslå dig at søge rådgivning om eftermontering af solfilm.

Du kan søge med ordene "Rådgivning om glas" og "Eftermonteret solafskærmende film på glas" - der dukker fagligt funderet information op, som kan være gavnlig for dig.

Fx kan der være forsikringsmæssige konsekvenser af ukorrekt monteret solfilm - og det i sig selv kan blive en uventet og stor omkostning...

Venlig hilsen
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2021 kl. 8.11

Her bruger vi vinplanter til at begrænse sollyset i udestuen. De har den fordel, at de stort set kun skygger om sommeren, når de har blade. Om vinteren, hvor der mangler lys, er bladene faldet af, så næsten alt tilgængeligt lys kommer ind.

Nyt svar til emnet »Solfilm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Solfilm

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider