Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2021 kl. 23.11
Kunder, der har købt plantesække i Jem og Fix har undret sig over at det i år lugtede af petroleum. Forklaringen er at det er svære at opdrive spagnum, så man har delvis erstattet spagnum med kompost fra skoven og når kompost arbejder dvs omsættes vil der opstå forskellige gasarter, der giver den karakteristiske lugt.. udtaler jem og fix… Men disse plantesække er ikke sundhedsskadelig og kan derfor bruges til dyrkning….
ekstrabladet.dk/nationen/mystisk-fund-i-plantesaek/8600515
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2021 kl. 23.51
Lyder mærkeligt at kompost skulle lugte af petroleum. Jeg vil umiddelbart mistænke emballagen.
Skrevet af: Nicholas D., 30. maj 2021 kl. 9.33
vi har købt de sække i år, grundet det kolde forår, har de ligget klar oven på kaiplærkasserne i drivhuset nogle uger.
Jeg var nød til at åbne drivhuset for at få stanken ud, -det var før de blev åbnet..
En sidenote, er vi prøver at bruge kapilærkasser med grenmuld som vækstmiddel i år (ved siden af jem & fix poserne
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2021 kl. 9.51
Nicholas, vil du også karakterisere lugten som "petroleum"?
Skrevet af: Nicholas D., 30. maj 2021 kl. 10.30
Der henad kunne det godt være, men nok mere som "nyt plastic" det forsvandt da solen bagte drivhuset i gemmen og der blev luftet ud
Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2021 kl. 11.36
Man får hvad man betaler for - altid :)
Sikkert noget Kina-plast med diverse flygtigt indhold der gasser af under lagring.
Skrevet af: Søren Duun, 30. maj 2021 kl. 23.41
Jeg syntes at den kommunale kompost stinker være end en kemikalie fabrik. Jeg ved at det skyldes fremstillings metoden, for den kompost man selv laver tager tid og lugter af skovmuld. Jeg tror at der i den kommunale kompost er en masse gasser bundet heri. Disse gasser forsvinder, med tiden, i det kompost vi selv laver.
Det kan også være en forklaring på at Jem og Fixs plantesække stinker grimt, men det undre mig bare at hvis spørgeren i artiklen er ingeniør, at han så ikke ved at den form for kompost fremstilling lugter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.