Forum

Nye polycarbonatplader

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. april 2020 kl. 15.17

Jeg har 6mm polycarbonatplader i mit Juliana drivhuse, men tagpladerne er begyndt at blive hullet, samt pladerne i gavlen som peger mod syd er blevet helt matte og grimme. Jeg vil tro at UV-lyset har nedbrudt dem.

Er der nogen der kan anbefale et sted at købe nye plader? Jeg synes de er rasende dyre, det billigste sted jeg har kunne finde er Willab Garden. Og har nogle erfaringer med at save dem med en dyksav/rundsav, kan man gøre det uden at de splintre?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. april 2020 kl. 15.46

Sæt dog glas i de holder stort set evigt ..........

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2020 kl. 16.02

Hej Brian. Jeg går ud fra at det er de massive polycarbonat plader (altså ikke kanalplader). De er lette at save i med en rundsav. Du skal blot have den rette klinge. Du skal også være obs på at det giver nogle spåner som du bør tage højde for at samle op hvis du saver ude i haven.
Disse plader forhandles i UV stabiliserede udgaver. Det undrer mig hvis dit drivhus ikke er levet med den type.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. april 2020 kl. 16.25

Selv UVstabile plader bliver matte med årene, selv om de holder sig klare længe.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. april 2020 kl. 17.37

Jeg bruger en lille vinkelsliber til den slags arbejde.
Husk brillerne.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. april 2020 kl. 20.25

Jeg har også overvejet glas, men jeg bruger kun drivhuset til at dyrke i, og pladerne giver bare en mere jævn temperatur end glas.

Undskyld, det er kanalplader jeg har i, og de havde et UV-beskyttende lag på ydersiden, dækket af blåt folie man skulle tage af, men UV-beskyttelsen havde åbenbart kun en begrænset virkning.

Jeg har savet i massive plader uden problemer med en dyksav, men klingerne er sikkert for grove til kanalplader. Så det er nok en vinkelsliber der skal til ja, selvom det nu havde været nemmere med en dyksav og skinne på de plader der skal skæres på den lange led.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. april 2020 kl. 7.44

En kombination af dyksav og skæreskive vil give et fint snit. Du skal muligvis bruge en reduceringsring.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 4. maj 2020 kl. 22.43

Tak for alle jeres råd. Jeg har ikke lige kunne finde en skæreskive der passer til min dyksav, men havde ikke lige tænkt på en reduceringsring, super tip, det gør udvalget jo lidt større, så jeg må lede igen.

Nyt svar til emnet »Nye polycarbonatplader«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nye polycarbonatplader

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider