Forum

Hvad er dette i min forspiringskasse?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 16. april 2020 kl. 15.58

Hej!

Jeg har for snart en uge siden købt et lille plastik forspiringsdrivhus, og dertil købt noget så- og priklejord. Jeg har sået oregano og salvie som nu er begyndt at komme op, men det samme er den her svampelignende ting. Den er overalt på det jord jeg har sået i, og afgiver tydelige sporer når man puster let til dem.

Hvad kan det være, og skal de fjernes straks?

Tak på forhånd.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. april 2020 kl. 16.23

Helt sikkert svampe. Hvad er det for noget såjord? Der ser ud til at være en masse uomsat organisk materiale. Det er givetvis årsagen til svampen.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2020 kl. 16.31

Svampe, der omsætter jorden, skader ikke planterne.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 16. april 2020 kl. 16.48

Det er Så- og priklejord fra Champost der er tale om.
Jeg kan se der står på posen at man ved overvanding risikerer svampesygdom, men jeg går ud fra det vil være planterne deri der i så fald vil være angrebet, og ikke svampe der vokser i jorden der vil være tale om.

Men det lyder da til det ikke er noget jeg skal bekymre mig synderlig om. Tak for jeres svar.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. april 2020 kl. 16.57

Der er jeg nu lidt uenig med Lars. Nok er svampen en nedbryder og ikke som sådan en plantesygdom (jeg vil tro en art bægersvamp), men det betyder nu ikke at den er helt harmløs.
Der er flere problemer i det.

1) Den vokser meget kraftigt. Det betyder at den binder langt det meste kvælstof i jorden. Spirerne har noget med fra frøet og derfor kan de vokse en tid uden, men bliver et problem når de skal udvikle sig videre fra kimstadiet.

2) Svampen kan godt finde på at udskille nogle stoffer som er dårlige for planterne. Det kan f.eks. organiske syrer eller ligefrem toxiner.

3) Hvis du har plantebakken indenfor kan sporene udgøre en sundhedsfare.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2020 kl. 18.08

Det kan ligne Blære-bægersvamp.
Men jeg kan ikke finde noget om, at den skulle kunne udvikle gift, og heller ikke at den skulle bruge meget kvælstof. Det plejer at være de nedbrydende svampe, der skaffer føde til planterne.
Men det er rigtigt, at svampesporer af alle slags kan være skadelige i større eller mindre grad at få i luftvejene, og her er skimmelsvamp særlig kendt.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. april 2020 kl. 18.21

Kraftig vækst af nedbrydersvampe binder altid kvælstof. Det skal svampen jo bruge til at bygge sin biomasse op. En champignon (som lige er jeg let kan finde data på) indeholder ca. 40% protein i tørstof og protein er netop den væsentligste anvendelse for kvælstof i levende organismer.
Jeg har oplevet på friland hvordan en lignende svamp gav kvælstofmangel en hel sæson. Det var fordi jeg havde nedmuldet noget dårligt omsat kommunekompost som var fuld af rester af træflis.
Jeg ved ikke om den der udskiller gift, men det gør nogle svampe.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. april 2020 kl. 19.34

Jeg har godt set at Champost har markedsført en såjord uden spagnum - et godt initiativ - men det ser ud til at de mangler at få styr på svampevækster i den halm og hestemøg de bruger.

Jeg har spurgt dem om de tester halmen for sprøjtemiddelrester - det gør de ikke.

To skridt frem og ét tilbage?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2020 kl. 17.16

@Claus.
Ja, du har selvfølgelig ret - hvordan kunne jeg være så fokuseret på svampen og oplysninger om den, så jeg helt glemte at koordinere det med det, jeg ved i forvejen?
Og selvfølgelig skal kompost have kvælstof for at blive omsat - jeg bruger mest hønsemøg.
I dette tilfælde overså jeg åbenbart, at så- og priklejorden jo blot var kompost.

Nyt svar til emnet »Hvad er dette i min forspiringskasse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad er dette i min forspiringskasse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider