Forum

Ananas Kirsebær!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 6. juni 2005 kl. 7.30

Hejsa!

Jeg har de flotteste ananas kirsebær planter i mit drivhus i år – det er første gang jeg prøver disse, så melder tvivlen sig:
Jeg har læst at de er i familie med tomater, skal planterne så også knibes (sideskud) som tomatplanter eller kan man bare lade dem vokse?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Riget, 6. juni 2005 kl. 21.21

Jeg har de seneste 2 år haft ananaskirsebær på friland. Det var ikke nødvendigt at knibe skud – de blev helt af sig selv buskagtige. Meget flotte og dekorative. Sidste år nåede de desvære ikke at blive modne inden frosten kom, så det er helt sikkert det bedste at have dem i drivhus.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 7. juni 2005 kl. 8.47

Jeg har i flere år haft ananaskirsebær i drivhuset.Jeg har ikke knebet dem, men planterne bliver ret store så jeg har fjernet de grene der kom i vejen for mig.

Har fået ret godt udbytte hvert år.

Men som sagt, planterne bliver store!

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Nielsen, 11. november 2007 kl. 16.33

Jeg har i mange år haft glæden af ananaskirsebær i mit drivhus. Det startede med at jeg købte en bakke til spisning. De små frø i frugten tog jeg ud og tørrede. I februar puttede jeg dem i jord... og vupti kom planterne frem. Så gennem 5 år har jeg tage de små frø ud og lavet nye planter (så mange at jeg har delt ud til venner ogbekendte af dem). I år vil jeg prøve at lade planten stå vinteren over i drivhuset, dog har jeg sikret mig en del frø, hvis nu den ikke overlever... prøv det, det er så nemt...

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 14. marts 2008 kl. 9.59

Hey, håber i kan hjælpe mig,
mine Physalis, er kommet opaf jorden og har sat det første blad efter kimen, men det blir gult... er det gødnings mangel eller er det en fejl 40?

nogen gode råd?

Lars

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2008 kl. 23.11

Jhælp til ananas-kirsebær!

Jeg satte mine frø til forspiring (lunt ca. 20 g. i så og priklejord) forrige tirsdag dvs. godt 1½ uge nu. Men der sker intet!

Jeg har forspiret melon (honning melon) som kom hurtigt, efter 5 dage spirede de.

Nogle erfaringer med hvor lang tid det ca tager?

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2008 kl. 9.36

Lise! Tålmodighed:

Der går ca 2+ uger før de spirer, men de skal nok komme, ellers kan du prøve en gang til, husk at dække frøene med en halv cm jord og hold dem let fugtigt, ikke vådt så rådner frøene, dæk potten med plastik og stil den lyst og lunt, held og lykke med det.

Mvh. Svend Høst

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 30. marts 2008 kl. 11.25

Hej Svend!

Ja okey – jeg kom til at grine lidt over mit lidt desperate indlæg og dit svar om tålmodighed ;-)

Jeg "kom til" at rode lidt i potterne igår og fandt ganske vist frøene – lidt større og mere lyse i dit. tror jeg har sået dem for dybt (2 cm nede) så jeg har lagt dem i overfladen med lidt jord over. håber ikke de har taget skade af det. ellers må jeg så på ny :-)

Tak for svar!

Hilsen Lise

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Clausen, 27. maj 2008 kl. 10.27

Jeg har nu igen forsøgt at plante frø til Ananas kirsebær, tomatillo og mexicansk drueagurk.

Ananas kirsebær: De voksede fint op til en 2.3 cm højde. Jeg satte dem i væksthus, de visnede selvom de havde vand. Har senere erfaret at de nok skal stå i skygge, men hvad med temperaturen, Den er cirka 20 grader i mit væksthus
Tomatillo: Har en højde på 4–5 cm, ret tynd stilk, ser skrøbelig ud. har den opstilket omkring et noget specielt pindesystem så den ikke knækker stilken.Hvordan skal de plejes?

Mexicansk drueagurk: Meget spinkel stilk, 4–6 cm høj, har den opstilket omkring et noget specielt pindesystem så den ikke knækker stilken. Hvordan skal den plejes?

Er der nogen der kender nogle steder hvor man kan handle specielle grøntsager/frugtlanter som er vokset lidt op og derfor kan udplantes med det samme?

På forhånd tak

Jens

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ghita Engelbrecht, 7. august 2008 kl. 18.23

Hejsa
jeg har ananaskirsebær for første gang, og ved ikke hvornår de skal høstes. Er der nogen der vil dele lidt viden ud?

På forhånd tak
Ghita

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. august 2008 kl. 18.27

Ghita:
Normalt er de klar i september/oktober. Du kan se det når "skallen" ændres fra grøn til vissen brun...

Hvor stor er din plante? Min står i en spand hvilket jeg tror hæmmer dens udvikling – dog sætter den en HEL masse frugter!

Nogle der ved om den kan beskæres og komme igen næste år?

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ghita Engelbrecht, 8. august 2008 kl. 17.40

Tak for oplysningen ang høstning af ananaskirsebær. Min plante er meget stor og står i en selvvandingskasse, sådan en der bruges til tomater. jeg anede ikke at planten blev så stor, men den bugner af frugter... Dejligt

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. august 2008 kl. 19.15

Ghita: Ja den bliver meget stor – og sikkert en del større end den er nu. Væksten er meget aggressiv og voldsom men den sætter mange bær. En skrev på et tidspunkt hans busk satte over 2000 frugter!

Hilsen Lise

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice, 8. august 2008 kl. 20.12

De sidste 3 vintre har jeg haft meget store ananaskirsebær i et uopvarmet rum ved et sydvindue. Så står de og modner langsomt hele vinteren. Om foråret skæres de tilbage til grønt ved, evt. skæres der stiklinger, der meget let slår rod. Nu har jeg så mange, at kun een kommer ind kommende vinter. resten må nøjes med at stå mellem plastic og en sydmur. i en vinter som den sidste vil de overleve. Sparsom vanding i begge tilfælde.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexandra, 13. juni 2009 kl. 14.21

Nu har jeg læste meget om ananaskirsebær på denne side og det lyder rigtig fint. Det jeg savner er lidt info om de er selvbestøvende eller om man skal lege bi med en pensel. Jeg er ikke sikker på at der kommer bier i mit drivhus.

Jeg har 6 store planter fordelt i to kappilærkasser i drivhuset og to i hver sin potte som står på terrassen. Dem i drivhuset har blomster der er sprunget ud og derfor dukker mit spsm op nu.

Håber nogen kan hjælpe!

Hilsen Alexandra

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Ardahl, 16. juli 2009 kl. 18.10

Jeg har fået et drivhus og har købt en ananaskirsebærplante.

Det er lykkedes med stort held, så nu vil jeg gerne vide hvad
laver man ud af dem? Man må da kan bruge dem til andet end pynt?

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Ardahl, 16. juli 2009 kl. 18.10

Jeg har fået et drivhus og har købt en ananaskirsebærplante.

Det er lykkedes med stort held, så nu vil jeg gerne vide hvad
laver man ud af dem? Man må da kan bruge dem til andet end pynt?

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. juli 2009 kl. 21.26

Når frugterne er gule smager de godt, de grønne må ikke spises da de er lidt giftige. Her er der mere om planten.

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/ananaskirsebaer.html

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja Broch, 17. juli 2009 kl. 9.09

Jeg har ingen erfaring og har derfor brug for lidt hjælp. Min ananas kirsebær er rigtig stor og flot med rigtig mange frugter, men nu har den fået hvide knupper(det ligner måske lidt noget svamp, men jeg ved intet om det!) på mange af bladene og stilkene. Er der nogen der ved hvad det er og hvad man kan gøre? Jeg har et par billeder, jeg kan sende pr. mail, hvis der en nogen der er interesseret.

Håber nogen kan hjælpe.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne R., 23. juli 2009 kl. 23.41

Hvornår sætter ananaskirsebær blomster og frugter?

Jeg har en stor ananaskirsebær i en selvvandingspotte. Da jeg ikke har noget drivhus har jeg sat den i en meget lys stue (store gulv til loft vinduer mod syd og vest). Planten er knap 2 meter høj og ser ud til at trives godt, men jeg kan ikke forstå at den ikke sætter blomster, så jeg kan få frugter (det er pga. frugterne at jeg har valgt at dyrke den – de smager pragtfuldt).

Kræver den mere gødning, lavere temperatur el. andet for at sætte blomster? Det er første år jeg har planten, så jeg har ingen erfaring med den, men håber der er nogen der kan hjælpe mig med et godt råd.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 24. juli 2009 kl. 19.22

Hvornår skal man høste ananaskirsebær, og hvordan ved man at de er klar til at høste.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juli 2009 kl. 20.16

Pia.

Læs indlæg nr. 17

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Ardahl, 26. juli 2009 kl. 23.21

Der må være flere sorter så, for min plante er 30 cm. høj og fylder over 1 meter i bredden. Jeg skulle også bare lige prøve den da det er første gang jeg har drivhus. Det må siges at være med stor succes.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elias, 31. juli 2009 kl. 17.54

1) Er det farligt at spise de røde, selv om de er lidt giftige?

2) Hvor stor kan planten egentlig blive?

3) hvor lang tid går der fra den er plantet til der kommer frugter på? Hvis nogen gider at svare, gerne med korte svar ville der være super godt.

Tusind tak på forhånd.

Med venlig hilsen

Elias

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natalia Burmistrova Jørgensen, 14. december 2011 kl. 9.50

Jeg dyrker ananas kirsebær i min have hver år. Før var det kun i drivhus. Desværre vokser de for godt og fylder meget i drivhus. I år har jeg forsøgt at dyrke dem ude i haven. Jeg fik ikke noget succes ude i køkkenhaven. Det blæser meget hvor vi bor. Dog ved siden af en væg gik det meget godt. Vi fik rigtigt mange ananas kirsebær i år, selve pante blev mere end 2,5 i højde. Vi samlede frugter op til slutning af november. Nu er vi midt i december, planter har stadigt masse af frugter, men de modner ikke mere. Se billedet fra december. Jeg bor i Højberg (Århus).
Natalia

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natalia Burmistrova Jørgensen, 14. december 2011 kl. 9.55

Her er ananas kirsebær frugter. Billedet er fra dec 11. De sidste frugter samlede jeg i slutningen af november. Nogle frugter var ikke helt moden. Jeg placerede banan ved siden af for at acccelerere dres modning.
Natalia

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 28. december 2011 kl. 16.49

Jeg kan nærmest få det indtryk at ananaskirsebær kan overvintre og give frugt selv i december. Jeg købte min første plante sidste år og var imponeret selv om planten ikke voksede sønderligt, men gav en del fine frugter. MEN den rådnede ved roden i oktober. Det startede med at den blev hvidgrå som var det skimmel. Tomater og min augurk havde fået skimmel og var kasseret. Det var også mit første drivhusår, så har vel sagtens meget at erfare og ikke kun glæder som jeg ønsker.
Jeg har set billedet af den plante i Århus. Jeg vil da forsøge på friland til foråret. Hvor kan man købe frø? Jeg købte planten sidste sommer på planteskolen, fordi jeg tænkte " skidt, den er billig, så er købet dårligt så skidt da"
Hvorfor mon så købte frugter er bitre? Det har været årsag til min tidl. manglende interesse.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise M., 6. september 2012 kl. 21.06

Hej allesammen!
Jeg har forløbig kun et citrontræ på cirka 10-15 cm.
Men jeg kunne rigtig gerne tænke mig at plante en ananas kirsebær plante, er der nogen tips og tricks I vil dele, da jeg er næsten helt ny indenfor det her med planter osv...? ;)

Hilsen Lise :)

Nyt svar til emnet »Ananas Kirsebær!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ananas Kirsebær!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider