Forum

Havens flyvende rotter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. april 2020 kl. 7.00

Nu skal duerne finde et andet stede at sk . . . end lige netop på mit drivhustag.
Hjemmelavet duesikring.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2020 kl. 15.26

Er det effektivt?

Duer kan virkelig blive en plage - hvis de får lov!

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. april 2020 kl. 18.02

Jeg har måttet montere en præfabrikeret løsning på gyngestativet. Det virker, men Gerts er pænere.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søttrup, 4. april 2020 kl. 0.01

Hvordan har du lavet den?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. april 2020 kl. 20.41

Jeg har bare klippe og bukket nogle zinkplader som jeg købte hos en blikkenslager.
I første omgang bare med en lige og skarp kant som jeg regnedwe med at de ikke ville lande og sætte sig på. Men jeg blev klogere, duerne kunne godt sidde på kanterne og holde balancen.
Så nu tog jeg en bliksaks og klippede dem savtakkede, mon så ikke de kan forstå det ?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. april 2020 kl. 20.42

Beklager, min computer kan ikke stave ?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søttrup, 4. april 2020 kl. 20.45

Vi bruger et gammelt trådhegn på gyngestativet, hvor piggene vender opad. Det virker fint.

Til gengæld bruger duerne stakittet i udbredt grad, hvor de gang på gang demonstrerer parringens ædle kunst. Det er stor underholdning for hele familien :-)

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 0.36

Her i kvarteret havde jeg en nabo, der klaget over at mine høje træer var skyld i at der var duer i nabolaget og jeg valgte at fælde dem, for at bevare det gode naboskab. Dette resulterede i at duerne valgte at sidde og ski... Og hygge sig på hans tag fremover.. Så måtte han prøve med en drage, hvilket hjalp for en periode. Men så snart at den var nede var duerne tilbage.

I følge denne artikel sviner duer lige så meget som rotter, hvilket er en god grund til at minimere dem.. Også selvom de ikke er til umiddelbart gene i haven.

www.berlingske.dk/bolig-bil-og-baad/duer-sviner-lige-saa-meget-som-rotter

8 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 9.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 14.54

Vidste du at du duer som tryllekunster bruger, de kaldes latterduer, minder meget om tyrkerduer. Jeg havde en fuglehandler i gamle dage ned på Søborg hovedgade, der solgte latterduer og de yngler som rotter. Og når de ikke har mere plads til deres æg bruger de i stedet deres mad skål. Men de er utrolig nemme at gøre tamme... Tilgengæld kan deres latter godt blive noget træls at høre på i det lange løb.

Nogle gange sad der også tyrkerduer, som jeg havde ham mistænkt for at indfange hjemme i hans have, men også disse var rolige.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 16.36

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 17.22

Min genbo Billy, i Søborg havde brevduer og jeg kendte nogle stykker derude og en i Mørkhøj, som også holdt dem, det var lige før at der var flere, der holdt duer end høns. Men ham Billy avlede hel hvide brevduer, som man købte af ham. Deværre glemte folk at brevduer vender hjem lige så snart at de kommer ud og flyve igen, så skal man avle brevduer, der er købt hos en anden avler, skal de bag lås og slå resten af deres tid. Det lykkedes Billy at sælge et par 3 gange til den samme kunde, der lavet det nr. Han fik ca kr 200 pr par.

Jeg skulle også starte som brevdue mand og var Ca 16 til 17 år, men det endte med at jeg fik udslæt af dem og måtte droppe det.

Eller har jeg været på duebanen med min daværende nabos kusine og hendes mand og de spillede rigtigt mange penge på duer, så meget at de knap nok havde saltet til et æg... Idag holder jeg lidt høns. Det er både sjovere og billigere..

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 18.26

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 22.53

Kings duer kender jeg godt, for en længere nede af vejen (Marienborg alle) i Søborg havde dem også. Han levede at at indkøbe alverden fugle, inkl duer og høns som han så havde i nogle måneder for så at sælge dem videre. Ofte med en lille fortjeneste. Jeg husker ham især for han var en stor mand, der spiste ca 20 æg ad gangen. Han var oprindeligt uddannet bager, men blev syg og sær med tiden

Nyt svar til emnet »Havens flyvende rotter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Havens flyvende rotter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider