Forum

Meloner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thore Jackie Poulsen, 11. maj 2005 kl. 14.05

Hvoden dyrker man meloner i et drivhus i danmark

1 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke LLund, 13. maj 2005 kl. 10.07

Godt spørgsmål!

Jeg har de fineste forspirede planter, – men ingen erfaring. Mine spørgsmål er bla.; hvor stor afstand skal der være mellem planterne?, hvor store/høje bliver de? og hvordan skal de bindes op?

2 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 14. juni 2006 kl. 18.08

Jeg har nogle flotte melonplanter i drivhuset,...men jeg er i tvivl om man skal fjerne alle de udløbere der kommer på planterne, selvom der er blomst på dem.

Tusind tak for et godt svar.

3 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariane Svane, 18. juli 2006 kl. 15.27

Jeg har 1 netmelon+ 1 honningmelon plante i mit drivhus for første gang, jeg har paset dem som mine agurke planter,og har nu 1 stor netmelon + 3 mindre honningneloner, men bliver de gule når de skal høstes?

hilsen mariane

4 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 18. juli 2006 kl. 17.22

Hvornår skal man plukke melonerne?

5 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 19. juli 2006 kl. 13.20

Misse har du overvejet at gøre det når de er modne?

Det er ufatteligt at folk til tænker dem om istedet for alt dette spam på nettet!

6 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina, 19. juli 2006 kl. 19.19

Hold nu op Carsten, det kan da være svært at føle, lugte og vide, hvornår en melon er moden, jeg vil da også gerne vide lidt mere
mvh Carina

7 af 59 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rikke Dall Schyth, 4. august 2006 kl. 11.00

Slettet af administrator 24. juni 2010 kl. 23.22.

8 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Søgaard, 17. august 2006 kl. 17.17

Jeg har vandmelon i år – så er også spændt på om jeg høster den på det rigtige tidspunkt.

Sidste år havde jeg honningmelon og en dag jeg kom ud i drivhuset duftede der skønt af melon og den løsnede sig fint fra stilken. Den var ialfald moden. Så måske kan man "se" modenhed på at melonen er ved at løsne sig.

mv
Birgitte

9 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 22. august 2006 kl. 10.30

Hej Birgitte,
Tak for dit svar :)
Jeg kom til at høste min melon for et par uger siden... kunne bare ikke vente! Og selvfølgelig var den ikke moden... øv :(Så kan man lære det kan man :)
Den var rød indeni næsten over det hele, men der manglede lige en del af den. Men HVOR den dog smagte... uhmmm! Det er ikke sidste gang jeg dyrker melon. Men næste gang vil jeg prøve at lade den sidde længere... hvis jeg kan ;)

Rikke

10 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lagerblad, 3. september 2006 kl. 15.56

Findes der virkeligt ikke selvbestøvende Meloner?

for jeg har virkeligt ret så svært ved at se forskel på han og hun blomsterne, og hvis endelig, er jeg helt sikkert alt for fummelfinret til disse småsager, jeg fik 2 netmeloner i år, men fik høstet den første alt for tidligt, den anden fik lov til at hænge i nettet til den faldt af stammen selv, og det var virkeligt guf og mums.

11 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 3. september 2006 kl. 16.30

Jo, der findes selvbesstøvnede meloner...og jeg købte sådanne to i foråret (honningmeloner), og de har begge haft 5–6 store frugter, som er spist med stor nydelse.

12 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 3. september 2006 kl. 17.47

(Til Misse)
Hvor kan man købe de selvbestøvende melonplanter... for sådan nogle kunne jeg da godt tænke mig næste år! I år fik jeg nemlig kun held til at få udviklet èn melon :)
Rikke

13 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 4. september 2006 kl. 15.45

Hej Rikke

Jeg har købt melonfrø, hvor der stod på posen, at de var selvbestøvende.

Jeg såede dem i små urtepotte, og de stod i mit vindue, indtil de var store nok til at plante i drivhuset i maj måned.

Venlig hilsen Misse

14 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi, 2. juni 2007 kl. 8.04

Hej.

Jeg kune goft tænke mig at vide om man skal binde melonplanter op eller ej... oh hvor høje de sådan ca. bliver...

og at man om mulig kunne plante dem uden for?

På forhånd tak.

fra sussi

15 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Misse Juul, 2. juni 2007 kl. 20.33

Hej Sussi.

Ja, man skal sætte en kraftig bambuspind ved hver enkelt plante, og fæstne planten dertil.

Planterne bliver 1–1½ m. høje, afhængig af, hvilken sort det er. Jeg har haft god held med netmeloner og honningmeloner i de senere år.

De kan ikke trives udendørs.

Venlig hilsen
Misse

16 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 3. juni 2007 kl. 1.19

Hej :)
Jeg ved ikke om det er nødvendigt... men jeg læste mig til sidste år, at når der kom meloner på planten, så skulle de bindes op i en slags net/pose, for at planten ikke selv skulle bære vægten. Jeg ved ikke om det behøvedes... men sidste år lagde jeg i hvert fald en nylonstrømpe om, som jeg så bandt til noget i loftet af drivhuset. Hmmm de faldt da i hvert fald ikke ned ;)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvis der er nogen herinde der har nogle fif/triks... eller bare alm. god viden om "melon-dyrkning". Fx. SKAL de bindes op? er der en god måde? Hvornår kan man se at de er modne... osv.

Rikke

17 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 4. juni 2007 kl. 9.09

Meloner kan altså godt dyrkes på friland.

Jeg prøvede sidste år med en vandmelon af typen Jubilee, den gav 2 meloner (jeg plukkede de øvrige blomster af)

Jeg havde den i et solrigt hjørne af min køkkenhave. Under planten havde jeg en fiberdug, og melonerne lå på halm.

Jeg købte en af de der blå trapez tagplader som jeg satte over den i en bue...

Jeg ved ikke om jeg blot var heldig, men i år har jeg sået 12 forskellige vand- og andre meloner for at se om det blot var et tilfælde...

18 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 29. juni 2007 kl. 13.27

Mine meloner er plantet i kapilærkasse, bag dem har jeg sat rionet som de gror opad. når der kommer frugter, bøjer jeg et kraftig hegnstråd i en 8 tal og hænger dem på rionettet så støtter det frugterne

19 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 1. juli 2007 kl. 20.11

Hej Jytte,
Iiih hvor smart med rionet og hegntråd! Det må jeg prøve ;)

Venligst Rikke

20 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 19. juli 2007 kl. 10.41

Mega stor melon plante

Jeg har en honing melon (For første gang)
Den har forløbig vokset sig meget stor. Den står i min varme udestue. Den går fra gulvet og helt op til loftet, derefter er den groet vider hen over døren (1,5 m hend under loftet)
OG DEN GROR ENDNU.!

Hmmm gad vide hvor lang den bliver?

Indtil nu har den afsat 5 frugter, som jeg har bundet op i net.

21 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. juli 2007 kl. 23.26

Jeg har været "ansat" i et gardneri engang for år siden hvor de havde honning melon, netmelon og galia melon.

Plant den som var det et graskar, melon er meget li græskar.

Blød god neringsrig muld/kompost. plant med samme afstand som til græskar.

Når planterne sætter blomster sætter du en ganske alm. plast urtepotte under denne og lukker op for dit drivhus så bestøverne kan komme ind. Iden med urtepotten er at beskytte din kommende melon mod råd som vil hoppe på den når den modnes fra jorden hvis den ligger på denne.

Som den vokser er det en god ide at du flytter trykke punktet hver dag. altså drej den lidt så den ike hviler det samme sted konstant.

Der vil komme en gullig plet på melonen fra potten denne har ingen betydning.

Hvornår er den moden? Det er let og enkelt melonen skal selvf. have en hvis str. alt efter hvilken slags det er men med dansk honning melon kan den blive ligeså stor som en håndbold og enda lidt større.

Løft forsigtigt i melonen og vær helt sikker på du ikke laver nogen brud på ranken bank nensomt på den lyder den ikke af noget er den ikke moden kan du ligesom spille en melodi på den altså en dyb blød tone er den moden og klar :D feks. do re mi fa so la ti tooooo...MUMS lækkert.

Jeg har hørt om nogen der ligesom "opstammer" dem men har ingen erfaring med dette.

Det er en krybende plante så lad den vælge selv.

22 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 22. juli 2007 kl. 22.59

Hej.

Du kan bestøve melonerne af naturlig vej ved at sætte en buket velduftende blomster ind i drivhuset med åben dør – det indebærer, at bierne søger ind i drivhuset og samtidig sørger for bestøvning af dine meloner. Lavendel er god.

Hilsen
Henrik

23 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. august 2007 kl. 17.30

ÅRET FØRSTE MELON
I dag (D. 3 August 2007) er min første honning melon høstet, og spist – MUUUM. Den vejede 776 gram. Her til morgen lå den på gulvet (var selv faldet af min op bundet melon plante) Spændt var jeg på om den nu også var moden- DET VAR DEN.- Yesss. Så nu venter jeg bare tålmodigt på at de 4 andre meloner fra samme plante falder ned. Ja dette var bare en glædes beretning.

24 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 27. april 2008 kl. 21.21

Nogle de rved om man kan dyrke honning melon OG agurker i samme drivhus? Har et lille bitte drivhus hvori der lige kan være en selvandingssæk.

Og hvor store bliver de sådan ca? Og kniber i dem som man gør ved agurker?

25 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 28. april 2008 kl. 8.45

Jeg havde en melonplante i drivhuset sidste år, hvor der både var tomater og agurker, det uden, at tænke på eller overveje om de var gode eller dårlige naboplanter til hinanden

Melonplanten lod jeg "løbe" som bunddække i drivhuset uden at gøre noget videre ved den, andet end vande og gøde.

Den gav dog kun en frugt, men smagen var ikke til at tage fejl af.

Du kan læse mere om dyrkning og vækst her:

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/honningmelon.html

Venlig hilsen
Jeanet

26 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nitaja, 11. juni 2008 kl. 18.09

Hej
Kan du fortælle mig om fjerner noget af planten for at give større frugter. altså sætter væksten i stå

Nitaja

27 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 11. juni 2008 kl. 21.31

Hej dette er andet år jeg dyrker meloner (i min udestue). Første år dyrkede jeg en honning melon, den gav 5 fine meloner. Jeg har ikke gjort andet end at vande og gøde. I år har jeg en vandmelon, som ligger på gulvet. Den har jeg selv bestøvet med han og hun blomster. Den har forløbig afsat 2 vandmeloner og på nuværende tidspunkt er de lidt stører end en tennisbold. Denne plante gør jeg heller ikke andet ved, udover at vande og gøde.

I min udestue har jeg både agurk, tomat, melon og pebberfrugt. Alle planterne plejer at komme med et pænt afkast.

28 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. juni 2008 kl. 22.17

Suk – jeg har selv forspiret honning melon af sorten Sweet Jewwl i det tidlige forår... planterne voksede fint men de er noget ranglede. jeg har forsøgt at bestøve men bomsterne falder bare af og der kommer intet... De står i drivhus.

29 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 20. juni 2008 kl. 22.59

Hej Alle,
Det er andet år jeg har haft melon i drivhuset. Sidste år høstede jeg desværre for tidligt øv)

Der er flere herinde som spørger om man skal beskære som agurk? Jeg har beskåret mine melonplanter sådan lidt hist og pist hvor jeg syntes at de blev for lange... og det har virket fint nok.

Flere i min omgangskreds har ikke kunnet forstå hvorfor de kun får èn... hvis nogen herinde har samme spørgssmål, så har jeg måske svaret :) Jeg har læst mig til at det er fordi, man skal vente til man har ca. 3 hunblomster før man bestøver (ved de ikke selvbestøvende sorter). Man skal ikke bare bestøve den første der kommer, for så får man kun én. Da melonplanten går i stå, fordi den bruger alt "krudtet" på at udvikle den Ène frugt. (Det kræver lidt tålmodighed og is i maven, at vente på at der er ca. 3... eller flere... på en gang. Men bare roligt det skal nok lykkedes. Det har det i hvert fald gjordt på alle mine melonplanter)

Mine melonplanter står sammen med både: Tomater, chili, chilipeber, squash, hvidløg, agurk, vindruer, Aubergine, kartofler i spande OSV! (I et alm. lille drivhus) Så jeg tror de trives fint sammen med det meste :)

Ang spørgsmålet med de ranglede planter og hanblomster der falder af... Jeg tror at planten bare er lidt ranglede, og det er helt normalt at der først kommer en del hanblomster som bare går til spilde inden der kommer nogen hunbloster :)

Jeg håber jeg har hjulpet nogen :)

Venligst Rikke

30 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 25. juni 2008 kl. 22.13

Hej alle melondyrkere.

Jeg har også ledt en masse steder efter noget om meloner, og har endelig fundet denne side:
www.ask-alex.dk
Her står hvad der skal bruges til at få et godt resultat, og forhåbentlig mere end en melon.

Håber I kan bruge det.

Venligst Irene

31 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 30. juni 2008 kl. 15.36

Spændende tråd om melon, tak for gode råd og overvejelser.

Jeg har selv sat to melonplanter i mit drivhus, en galiamelon og en vandmelon. Vandmelonen står bare i jord, og den fylder nu 15 m2, men der kommer ikke rigtig nogle frugter på den, der er til gengæld mindst 100 blomster og en masse bittesmå meloner, der bare ikke bliver større.

Galiamelonen har jeg sat ovenpå en halmballe, som jeg hældte hønsegødning, kalk og en masse vand på i foråret, hvorpå jeg dækkede den med ca 20 cm jord (altså halmballen!). Da halmballen var kølet ned plantede jeg galiamelonen i jorden, og det var åbenbart en rigtig god ide, for nu har jeg ikke færre end 9 flotte meloner på den, og der dufter af melon når jeg flytter på den største af dem – mon ikke den snart er moden? Planten dækker cirka 2 m2 jord, plus alt hvad den har fundet i dette område, som den kan klatre op af!

Begge planter kravler rundt indtil de møder noget lodret, så kravler de op. Jeg har ikke beskåret nogle af dem, ej heller fjernet blomster eller noget. Mit drivhus er ret stort (ca 50 m2), så de har fået lov til at brede sig hvor det passer dem. Det gør det også sjovere at være drivhusvagtel! :-)

32 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 2. juli 2008 kl. 21.42

Hej Christian
Tillykke med dine melon planter.

Du skriver at der endnu ikke er kommet Vandmeloner på din plante, men derimod en masse blomster, med små "meloner på"

Du skal selv bestøve din vandmelon plante.

Han blomsterne er dem der er flest af
Hun blomsterne er dem med "små meloner på "

Du tager en tandstik og roder forsigtigt rundt i en/flere han blomster, og derefter roder du forsigtigt rundt i hun blomsterne.

Så snart der er kommet rigtige meloner på din vandmelon plante stopper den automatisk med at afsætte flere bælomster, og den vokser heller ikke så meget mere. Grunden er den at planten nu bruger aælt sin kraft på at få selve vandmelonerne til at vokse.

Det er derfor en god ide at have lidt tålmodighed med at bestøve hun blomserne til der er en 4–6 stykker.

Så længe planten afsætter blomster skal den vandes godt, men så snart der er kommet meloner på af en passende størelse (lidt stører end en tennis boldt) skal den vandes sparsomt, da de siger at melon frugterne ellers har en tendens til at blive hule inden i.

Håber du kan bruge disse råd til noget
Hilsen Heidi

33 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Dalmark, 7. juli 2008 kl. 19.11

Super læsning – tak for alle jeres råd og erfaringer, blev noget klogere, men

Et problem er ikke blevet nævnt.

Jeg har 2 honningmelon planter, og lurrede hurtigt at mine ellers selvbestøvende meloner havde både han og hun blomster og derfor ikke var selvbestøvende. Straks var jeg (for hurtigt kan jeg læse mig til her) igang med at bestøve med de talrige hanblomster, og jo så fik jeg én flot honningmelon som nu vokser støt og roligt. Men nu ser det ud som om at alle bladene går ud og visner...? der sættes stadig friske grønne skud med blade, det er som om alle "gamle" blade går til. – kunne måske forstå det hvis det er fordi planten bruger alt sit krudt på den ene melon, men nr. 2 honning melon plante som hvor det endnu ikke er lykkedes at få bestøvet en hunblomst, visner også hen. og den skal jo ikke bruge krudt på andet at sætte blomster.

Begge står i kapilær kasser og kan derfor tage hvad de har brug for af vand.

Er der nogen der kender fenomenet? Agurker, Vandmelon og tomaterne ved siden af planterne har det alle sammen fint.

34 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 7. juli 2008 kl. 21.50

Hej Charlotte.

Hvor ville jeg dog gerne kunne svare dig på hvorfor bladene på din honning melon plante går ud, desværrer ved jeg det bare ikke.

Mine agurk planter gør det samme, men den forsætter dog med at vokse, og afsætter stadig fine agurker.

Modsat vandmelon planten der sætter sin vækst i stå, når den har afsat vandmeloner
Ja så forsætter honningmelon planten stadig sin vækst efter der er kommet meloner, og ja den kan også komme med nye og flerer honning meloner.

ærgeligt jeg ikke kan svare dig på hvorfor bladene visner af.

måske der er andre der kan?

Hilsen Heidi

35 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Mortensen, 10. juli 2008 kl. 10.39

Vedr. dyrkning af meloner

36 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 10. juli 2008 kl. 11.53

Tak for rådet med "manuel bestøvning", jeg valgte en lidt anderledes metode end tandstikkerne som foreslået, i stedet plukkede jeg en håndfuld hanblomster og gned dem forsigtigt mod hunblomsterne, og det har bogstaveligt båret frugt, idet jeg nu har 6 meloner af varierende størrelse – de to af dem må være bestøvet et par dage før jeg greb ind, for de er meget større end de andre.

Min galiamelon vokser som en vanvittig, og vi spiste den første af melonerne i går, den smagte rigtig godt – de resterende 8 galiemeloner kommer sikkert dryssende hen over de næste uger...

37 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 3. august 2008 kl. 15.09

Er der nogle der ved hvad man kan gøre for at forhindre netmeloner slår revner? Jeg har haft to netmeloner i mit drivhus og de er begge revnet, jeg tror ikke jeg har ladt dem hænge for længe, for den ene var stadig meget lille og grøn, da den slog revner.

38 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Le, 4. august 2008 kl. 0.27

Har læst ovenstående med stor interesse. Forstår pludselig, hvorfor der bare kommer kilometerlange stængler med dusinvis af blomster på min liggende melonplante i drivhus. Må vist hellere se, om jeg kan få bestøvet noget. Men:

Hvordan i alverden kender man forskel på han- og hunblomster?

PS: Hvordan med græskar, er de i samme dur? Har en lignende græskar, men de små frugter, der kommer, ser ud til at visne/rådne væk.

På forhånd tak for svar :-)

39 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 4. august 2008 kl. 6.10

Hej Le.

Svaret på bestøvning af din melon plante finder du hvis du læser indlæget nummer 32 af 38 og indlæget nummer 36 af 38 lidt længer oppe på siden

40 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cooke, 5. august 2008 kl. 22.21

HJÆÆÆLP! har en vandmelon + en net melon i drivhus som jeg bestøver som gal hvergang der har været frugt på vej bliver de på størrelse med et stort kirsebær hvor efter de visner og falder af imens kommer stadig flere nye blomster, hvorfor visner de? (det kan ikke være mangel på vand) håber der er nogen der kan hjælpe

41 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per U. Nielsen, 16. august 2008 kl. 2.22

Jeg misunder jer, ville gerne dyrke mine meloner selv, men har ikke en have, måske man skulle prøve i vinduskarmen? det da et forsøg vær.

Nu hvor jeg er nødtil at købe meloner oplever jeg tit at når jeg skære dem igennem er de begyndt at rådne, hvordan tjekker man det, for det da træls lige som man tror nu skal man nyde en ½ melon så er den råden.

Håber i kan give mig en råd.

42 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 23. august 2008 kl. 10.00

Jeg har til min store glæde opdaget at min honning melon (sun jewel) har sat 4 frugter – hurra! Bstøvniongen virkede – den foregik kun med en hårnål – det eneste jeg lige havde ;-) Spndt på at smage dem... om noget tid.

43 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Le, 24. august 2008 kl. 22.37

Med reference til indlæg nr. 38 vil jeg lige fortælle, at det faktisk også er lykkedes for mig. Jeg har gang i de store tandstikker fra de små fiffige blomster til de store tykke, og det virker!

Nu tænker jeg bare: Hvad gør jeg dog for at få nabogræskarrene til at hoppe på samme vogn? Min græskarplante vokser og vokser og indtager nærmest heæe drivhust, og der kommer kæmpestore smukke blomster på. Men aldrig nogen græskar. Har forsøgt at efterligne metoder med bestøvning fra melonerne, men der ser ikke ud til at være forskel på blomsterne på græskarene.

Ved godt at dette er et melonsted, men måske ku nogen give mig gode råd alligevel? – har søgt på nettet men kan intet finde om det.

På forhånd tak/ Le

44 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 15. juni 2009 kl. 20.01

Hej jeg har et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på

Det er nu første gang jeg selv har melonplante i drivhuset jeg har to en honningmelon og en galiamelon.

– men nu skal blomsterne også bestøves og jeg ved ikke helt hvornår de skal bestøves?

– hvor store skal blomsterne/ melonerne være når jeg skal bestøve dem?

– Og er der er tegn på om blomsterne/ meloner er bestøvet?

Og hvor lang tid går der fra de er bestøvet og til der kommer meloner så man kan spise dem?

Håber der er nogen der har et svar så vil jeg blive glad.

45 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 15. juni 2009 kl. 20.01

Hej jeg har et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på

Det er nu første gang jeg selv har melonplante i drivhuset jeg har to en honningmelon og en galiamelon.

– men nu skal blomsterne også bestøves og jeg ved ikke helt hvornår de skal bestøves?

– hvor store skal blomsterne/ melonerne være når jeg skal bestøve dem?

– Og er der er tegn på om blomsterne/ meloner er bestøvet?

Og hvor lang tid går der fra de er bestøvet og til der kommer meloner så man kan spise dem?

Håber der er nogen der har et svar så vil jeg blive glad.

46 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 13.09

Hej Trine

I år har jeg også honning og galia melon + en enkelt vandmelon i drivhuset.

Jeg går det ang. bestævning at jeg har små pensler (én til hver sort) og jeg roder så lidt i blomsterne på planten med penslen og fører pollen fra den ene blomst til den anden... husk han blomsterne skal fjernes!

Jeg mener jeg høstede meloner i august sidste år, men kan ikke helt huske det, men det går noget tid. Du kan se på melonen når den er moden – så får den en ring rundt omkring stilken... men man er tit slem til at plukke for tidligt ;-)

Pøj pøj med projektet... PS: Jeg bestøver blomsterne dagligt lige nu...

47 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 22. juni 2009 kl. 14.33

Okay tak for svaret det kommer jeg til at bruge :)

48 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sine, 26. juli 2009 kl. 21.42

Hej i indlæg nr 40 beskrives et problem med at vandmelonerne visner og falder af. – Jeg har samme problem, men jeg kan ikke finde et svar...er der nogle der ved noget om problemet?

49 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 10. august 2009 kl. 21.18

Hej sine,
Én af grundene kan være, at du allerede har èn bestøvet melon under udvikling!

Det er nemlig sådan med melon, at hvis du først har bestøvet én hun melonblomst, og så først bestøver andre hunblomster flere dage efter, så vil kun den første du bestøvede blive til noget! De andre bliver gule og falder af!

Det gør de fordi melonplanten stopper alt udvikling af nye frugter, og isteddet bruger alle kræfter på at udvikle den ene.

Man kan dog være heldig at få 2–3 dejlige meloner på sin plante, hvis man har lidt is i maven, og venter med at bestøve til der er 2–3 hun melonblomster åbne på samme dag. (Det har jeg personligt haft held til at gøre et par gange. Det kræver bare at man ikke bestøver lige med det samme, men venter nogle uger, til der er godt gang i de små blomster).

Hvis du allerede ved dette, og det derfor ikke er det der er dit problem, kan det måske være at du ikke får bestøvet godt nok. Jeg bruger kun de han blomster der er helt åbne! Og jeg bestøver ved at plukke et par hanblomster (eller alle dem der er) og piller forsigtigt bladet/bladene af, og bestøver hunblomsten direkte med hanblomsten.

Jeg ved ikke om mine råd hjælper... det håber jeg. Det er SUPER trals at prøve og prøve uden held.

Venligst Rikke

50 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. august 2009 kl. 8.42

Sine: det samme sker for mig (dog efter at min honning melon har to store meloner på vej og min galia har hele 5 stk...) de er alle ved at være pænt store nu og hænger i løgnet pga. tyngden.

Men de resterende meloner som jeg har bestøvet gør som dine, bliver gule og falder af.Dem som er godt på vej nu bestøvede jeg allerede i juni måned.

Du må forsørge sig igen næste år...

51 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Vendel Pedersen, 11. august 2009 kl. 17.53

Hej Thore!

Prøv drivhusnyt.dk
Har selv lige været der, der står både hvordan man plejer og passer meloner i drivhus.

MVH. Jane

52 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 21. september 2009 kl. 13.54

Hejsa!

Nu har jeg sat og læst alle de dejlige indlæg der er skrevet det får mig nu til at prøve at så flere melon slags næsteår. for i år har jeg kun vandmelon i drivhuset og der er en på str. med en håndbold. Men hvornås skal den plukkes?

Anita

53 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 20.51

Hej Anita

Jeg har forstået at du har nogle gode meloner, har du ikke lyst til at se mit drivhus?

54 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik., 21. september 2009 kl. 21.00

Ijo, sæt bare et foto af drivhuset ind i Havenyt.

55 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.17

Endelig en pige med humor. Bolsjefar-navnet havde jeg venligst lånt af ATS bag på politiken.

I øvrig har jeg en sjældent gang haft held med dyrkning af meloner. Men det siges at når melonen dufter af melon og du kan trykke lidt ned i i skindet ved stilken er den moden.

56 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.17

Endelig en pige med humor. Bolsjefar-navnet havde jeg venligst lånt af ATS bag på politiken.

I øvrig har jeg en sjældent gang haft held med dyrkning af meloner. Men det siges at når melonen dufter af melon og du kan trykke lidt ned i i skindet ved stilken er den moden.

57 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Lunderskov, 23. juni 2011 kl. 14.02

Nogen der kan svare på hvordan man ved om ens melonplante er selvbestøvende eller ej?

58 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 25. maj 2012 kl. 15.47

Hej alle sammen.

Jeg har købt melon frø hos camilla plum.
jeg såede dem i marts i en vindueskarm med radiator under.
nu er de store med små mini meloner. MEEENN for at få frugter på planten skal man beskære planten. Når der på hovedstænglen 5-6 blade på skal man skære enden af. Der vil komme sideskud som skal beskæres efter 2 blade. På sideskuddene kommer der små mini kugler med en lille kugle ovenpå. den nederste kugle er en melon, den øverste er en hunblomst.

det er ikke alle sideskud der vil komme meloner på. istedet vil der komme hanblomster. når der både er han og hunblomster ta´r du en pensel og bestøver hunblomsten med hanblomsten.

melonen er moden når den dufter.
melonplanten skal stå direkte i jorden.
for guds skyld ikke i kapilærkasser eller plantesække.
der er aaaalt for få næringstoffer. det kræver lidt gødning feks hønsemøg. Melonen kommer bare ikke til at smage af så i kapilærkasser.
prøv at vande så lidt som muligt.
Håber jeg har været til hjælp:)

PS: Camilla plums frø er økologiske. sorterne er spændene, velsmagende og sjove. dem skal jeg ikke sige ét ondt ord om:)

59 af 59 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 25. maj 2012 kl. 15.50

Hej alle sammen.

Jeg har købt melon frø hos camilla plum.
jeg såede dem i marts i en vindueskarm med radiator under.
nu er de store med små mini meloner. MEEENN for at få frugter på planten skal man beskære planten. Når der på hovedstænglen 5-6 blade på skal man skære enden af. Der vil komme sideskud som skal beskæres efter 2 blade. På sideskuddene kommer der små mini kugler med en lille kugle ovenpå. den nederste kugle er en melon, den øverste er en hunblomst.

det er ikke alle sideskud der vil komme meloner på. istedet vil der komme hanblomster. når der både er han og hunblomster ta´r du en pensel og bestøver hunblomsten med hanblomsten.

melonen er moden når den dufter.
melonplanten skal stå direkte i jorden,
for guds skyld ikke i kapilærkasser eller plantesække.
der er aaaalt for få næringstoffer. det kræver lidt gødning feks hønsemøg. Melonen kommer bare ikke til at smage af så meget i kapilærkasser.
prøv at vande så lidt som muligt.
Håber jeg har været til hjælp:)

PS: Camilla plums frø er økologiske. sorterne er spændene, velsmagende og sjove. dem skal jeg ikke sige ét ondt ord om:)

Nyt svar til emnet »Meloner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Meloner

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider