Forum

Vin op igennem træterasse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stig Christensen, 7. april 2019 kl. 21.33

Hej. Jeg skal til at plante en Himrod vin under mit orangeri som står på en træterrasse. Altså vinen skal stå i jorden og voksen op igennem et hul i træterrassen. Fra jord til terrassen er der 90 cm. Jeg tænker at lave en lille højbed under terrassen så der kun bliver 50 cm op, eller er det lige meget? Jeg vil bore et hul til vinen, hvor stort skal dette være, altså hvor tyk bliver stammen? Er der andet jeg skal tænke på?

på forhånd tak, håber der er nogen som kan hjælpe.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2019 kl. 23.15

Du skal op på 7-10 cm i diameter, men det tager selvfølgelig 10 - 20 år, inden den udfylder hullet.
Højden fra jord til trædæk er kun afgørende indtil vinplanten er kommet op i lyset. Overvej dog om du kan lave en lem, så du kan fjerne sideskud (og ukrudt) under dækket, og vande til vinplanten er etableret. Så kan du også udvide hullet, efterhånden som der bliver brug for det.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2019 kl. 22.26

Af ren nysgerrighed: Hvordan skal den lem så udformes? Vel ikke så vinen kommer op igennem den?
Mvh
Tine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2019 kl. 22.40

Jo det er tanken.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Christensen, 9. april 2019 kl. 17.32

Tak for svar. Jeg kan vande fra side, så jeg behøver ikke nogen lem. :)

Nyt svar til emnet »Vin op igennem træterasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vin op igennem træterasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider