Forum

Varme problemer i drivhuset

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 7. april 2019 kl. 3.42

Sidste år havde jeg udfordringer med varmen, så jeg tænker jeg vil prøve og lave noget afkøling med ventilation som kan tænde når temperaturen bliver for høj. Jeg har kigget på en Rhino - Thermo 100mm - 280 m³/t.

Jeg har så tænkt mig at hænge den i toppen og udskifte en rude med en hvidplade og sætte en slange på. Er der nogle der har andre forslag?

Redigeret af administrator 8. april 2019 kl. 8.25. Link til hjemmeside er fjernet af redaktionen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. april 2019 kl. 7.03

Reklamelink ér rapporteret.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. april 2019 kl. 8.24

Du kan også opsætte gardiner eller kalke nogle ruder mod varmen.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2019 kl. 13.29

Der findes vel vinduer og døre, der kan åbnes? Det vil normalt være tilstrækkeligt.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 7. april 2019 kl. 14.02

James: Hvad mener du?

Freya: Jeg tænker bare det her er den bedste metode til at holde temperaturen rimelig konstant, kontra det med at kalke vinduer.

Lars: Jeg har faktisk ingen vinduer i mit drivhus, jeg har en smag dør, men den er ikke til meget hjælp når solen bager hele dagen og der er vindstille.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 7. april 2019 kl. 22.06

Hej
Det er desværre ikke altid nok.
Jeg har et 11 m2 drivhus med ekstra højde (skal på stige for at nå op i spidsen), og der er 3 vinduer med automatisk åbne og lukke mekanisme + dobbelt skydedør.
Alligevel bliver der meget varmt.
Jeg købte gardiner, som var lavet til dette drivhus. Det var en besværlig og ulækker affære med en masse insekter bag stoffet.
Nogle år lod jeg vinterens bobleplast blive på taget, og det virkede bedre.
Nu er min vin blevet så stor, at den har overtaget jobbet med at skygge. Desværre er vinstokken ved at nedlægge soklen (roden er plantet udenfor i en ikke smart højde), så nu har jeg en aflægger med roden indenfor, som skal overtage, når den bliver stor nok.
Vinbladene er kønnere end gardiner og bobleplast, og så gav den mange druer.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. april 2019 kl. 22.59

Gardiner skal placeres uden på drivhuset for at sænke luft temperaturen inde i drivhuset , det er drivhuseffekten , når først sollyset er kommet gennem glasset og ramt faste overflader inde i drivhuset så bliver det kortbølgede lys til langbølgede infrarødt varme , som ikke kan komme ud igen gennem glasset......

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. april 2019 kl. 21.11

Tack for oplysningen Svend. Det lyder unægtelig mere praktisk, men jeg har desværre svært ved at forestille mig, hvordan det kan lade sig gøre med de gardiner, som jeg har købt hos Willab Garden, hvor også drivhuset er fra. Hundedyre var de og minder mest om alm. gammeldags undergardiner til at trække for, så man ikke kan kigge ind. De sættes fast med samme slags "gardinkroge", som man bruger til almindelige gardiner.
Jeg har set en slags bambus?skyggegardiner, som bruges udvendigt. De vejer mere og rulles op med en snor.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2019 kl. 23.03

Det er det jeg bruger mest bambus pinde rullegardiner , lagt op på sydsiden af taget på drivhuset , de tager ikke skade af en regnbyge og blæser ikke ned , og de er lette at rulle sammen og fjerne i gråvejr..............

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. april 2019 kl. 23.14

Hvad med at lave et par vinduer i dit drivhus med automatisk vinduesåbner.

Nyt svar til emnet »Varme problemer i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Varme problemer i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider