Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2019 kl. 17.06
Jeg har noget stabilgrus i overskud. Kan jeg anvende det i min køkkenhave, i bedene?
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2019 kl. 19.34
Stabilgrus har mange sten i nøddestørrelse. Derfor er det ikke særlig velegnet i køkkenhaven.
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2019 kl. 20.46
Det giver en mere veldrænet luftig jord , jeg bruger grus i så og priklejorden , virker fint.......
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2019 kl. 23.35
Stabilgrus udmærker sig ved at være meget kompakt - de mange forskellige kornstørrelser pakker fint sammen - det er fint som underlag, men det er uegnet til køkkenhave.
Du skal bruge vasket grus eller lignende.
Skrevet af: Henry G., 31. marts 2019 kl. 9.00
Hej Mette hvis du smider dit stabilgrus gennem et sold, så du får fjernet alle sten ned tli ca. 3 mm, kan du fint bruge gruset overalt, undtaget i meget lerholdigt jord. Henry G.
Skrevet af: Jakob B., 31. marts 2019 kl. 9.22
Der skrives så meget som for mig ligner russisk i denne tråd, at jeg føler mig så dum, at jeg ikke engang ved, hvordan jeg skal spørge for at blive klogere.
Jeg betragter stabilgrus som en værdi, jeg skal passe på. Derfor samler jeg det i en dynge, så jeg har det næste gang, der skal køres noget i vejen, eller jeg skal støbe noget.
Hvis jeg blander det i køkkenhaven, så er værdien gået tabt, og min jord bliver mere klistret og stenet og mere fattig på næring.
Det ligner for mig en "lose lose lose situation" at give det til køkkenhaven.
Skrevet af: Henry G., 31. marts 2019 kl. 11.30
Hej Jakob jeg håber ikke du har brugt stabilgrus til at støbe med, da det indeholder ler der om vinteren kan give frostsprængninger i beton/mur m.m. du kan finde ud af det ved at hælde lidt saltsyre i en fordybning i bunken, når det "koger" er der ler i, og "forbudt" til beton. Henry G.
Skrevet af: Jakob B., 31. marts 2019 kl. 12.36
Henry G
Tak for dit svar.
Men for 15 år siden, da jeg bestilte en dynge hos vognmanden solgte han mig stabilgrus til at støbe med, og jeg har brugt det til beton uden at se skader.
Jeg har ikke meget forstand på det, men tænker, at det hænger sådan sammen, at verden ikke er sort hvid, og det måske har været støbegrus med lidt for store sten til, at normerne for støbegrus kunne overholdes. Og der har ikke været mere ler i det, end at vognmanden vidste, at det godt kunne bruges til beton.
Hvordan ved du, at der altid er ler i stabilgrus.?
da.wikipedia.org/wiki/Stabilgrus
Skrevet af: Mette Lund, 31. marts 2019 kl. 14.13
Jeg har også gemt noget af stabilgruset til senere, men det fylder en del, så jeg tænkte, at det måske kunne bruges i urtehaven. Ler er vel OK at tilføre jorden, hvis den ikke er alt for tung i forvejen og jeg tænkte, at det måske kunne forbedre jordstrukturen. Men jeg vidste ikke om der var noget i gruset, der var ufordelagtigt for køkkenhaven.
Skrevet af: Mette Lund, 31. marts 2019 kl. 14.13
Jeg har også gemt noget af stabilgruset til senere, men det fylder en del, så jeg tænkte, at det måske kunne bruges i urtehaven. Ler er vel OK at tilføre jorden, hvis den ikke er alt for tung i forvejen og jeg tænkte, at det måske kunne forbedre jordstrukturen. Men jeg vidste ikke om der var noget i gruset, der var ufordelagtigt for køkkenhaven.
Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2019 kl. 14.49
@Mette de lidt større sten som er stabilgrus kan drille i køkkenhaven. F.eks. kan gulerødder finde på at dele sig i to når de møder sådan en.
Det er ikke verdens største problem, men på den anden side er der jo heller ingen grund til aktivt at tilføre noget som giver problemer.
Du kan evt. bruge det til at skabe dræn og tyngde i bunden af potter hvis du har mange af dem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.