Skrevet af: Mette Hansen, 9. maj 2005 kl. 12.14
Hej,
Jeg skal snart til at have plantet vores peberplanter og chilier ud i drivhuset, så jeg vil bare høre, hvor stor en potte /hvor meget jord de skal have for at kunne stå sommeren over?
På forhånd tak,
Mette Hansen
Skrevet af: Mette R, 10. maj 2005 kl. 10.40
Hej Mette
Vil mene det kommer lidt an på, hvilke chilier, der er tale om.
Jeg har erfaret, at peberplanter gror bedst i krukker med min. 15 liter jord.
Det samme gælder de allerstørste sorter af chili. Men de fleste sorter klarer sig fint i 10 liters krukker eller mindre.
mvh Søren
Skrevet af: Mette Hansen, 10. maj 2005 kl. 12.31
Hej Søren,
tak for dit svar!
Vi har af chilier:
Habanero
Anaheim
Long slim Cayenne
Early Jalapeno
Hungarian hot wax
og af peberfrugter:
Swebana
Yolo wonder
Sweet Nardello
(i øvrigt, hvis nogen i Nordsjællands-området er interesserede i chili- og peberplanter, kan de henvende sig på havenyt@mosehansen.dk)
Mange hilsener
Mette
Skrevet af: Mette R, 11. maj 2005 kl. 10.14
Hej igen
Anaheim og Hungarian Hot Wax gør du nok klogt i at plante over i større potter end de andre chilisorter. På nuværende tidspunkt burde 58 liter dog være langt rigeligt.
Du kan så vente med at potte dem over i den "endelige" krukke sidst i juni, hvor planterne har et større rodnet.
Peberfrugterne ville jeg nok foretrække at plante direkte i drivhusjorden eller i en plantesæk.
Og husk, det desværre stadig er alt for koldt om natten til, at chili (og peberfrugt) kan stå i et uopvarmet drivhus. Vent til nattetemp. ligger konstant omkring ca. 810 grader, ellers går planterne helt i stå i væksten og taber evt. blomsterne.
vh Søren
Skrevet af: Vibeke LLund, 13. maj 2005 kl. 10.13
Hej Søren
Du anbefaler, at plante peberfrugterne direkte i drivhusjord. Jeg har hørt, at det ikke er så smart(!), da de ofte har risiko for at få lus. Jeg har fået anbefalet, at plante dem i krukker, så de er nemmere at tage ud af drivhuset og få lusebehandlet!?
Har det noget på sig?
Skrevet af: Martin Larsen, 17. maj 2005 kl. 17.19
Det er helt rigtigt at chili og peber tiltrækker lus i en grad der bør få en til at overveje krukker eller potter. Jeg havde en chili i plantesæk sidste år og gør det aldrig igen!
Hvis der kun er chili/peber i sækkene er det måske realistisk at tage hele sækken med ud, men i mit tilfælde var der en også en stor tomatplante.
Skrevet af: Linda, 17. maj 2005 kl. 18.07
Jeg planter peber og chili direkte i drivhusjorden. Omkring dem sår jeg anisbasilikum. I første omgang var det tilfældigt at det blev sået lige ved disse planter, men sidegevinsten har altså været at jeg aldrig har haft problemer med lus eller andet utøj. Jeg har ikke læst om denne metode, men det virker hos mig! Håber andre kan have glæde af tippet.
Skrevet af: Mette R, 18. maj 2005 kl. 11.16
Hej Mette
Det er ganske rigtigt, at peberplanter er mere modtagelige for lus end så mange andre planter.
Man kan dog i høj grad forebygge angrebet biologisk, som Linda også foreslår selv er jeg begyndt at så tagetes patula og blomsterkarse (se artikel om deres nyttevirkning andets steds på Havenyt.dk) i bunden af drivhuset. Har ikke haft nævneværdige angreb af bladlus eller mellus siden.
Men selvfølgelig kan det forekomme. Jeg synes dog fordelen ved, at planterne kan vokse sig fuldt ud, vejer tungere end besværet med at afluse dem. Og så meget nemmere er det vel heller ikke med krukke planter? Den største fordel er nok, at man hurtigt kan isolere en angrebet plante...
Nå, nok snak. Prøv dig frem plant eventuelt halvdelen i krukker og den anden halvdel i drivhusjorden.
vh Søren
Skrevet af: Vibeke LLund, 18. maj 2005 kl. 22.10
Hej Søren
...du nævner tagetes P. og blomsterkarse... Hvor er det lige jeg finde artiklen om deres nyttevirkning?
(- selv har jeg god erfaring med at sætte Hvidløg i min køkkenhave for at undgå angreb af skadedyr!
Vibeke
Skrevet af: Hans, 5. juni 2005 kl. 20.24
Hej det er mig igen,
er det tilladt at spørge hvor mange grøn peber planter kan kan jeg ved omplantningen plante i en
en 2ol.plastik potte og forvente at de vil
bære frugt i år eller næste år.?
mine agurker i drivhus har 7 udviklet blade,hvornår begynder de at skyde i vejret?
og hvornår kommer den første blomst?
og kan jeg lade sideskudene vokse frem
førend jeg nipper dem af? skal man fjerne
alle sideskud efter blad nr.2?
hilsen Hans.
Skrevet af: Jill Christensen, 26. maj 2006 kl. 21.26
Jeg kunne godt tænke mig at høre om man ikke kunne sprøjte de to planter peber og tili planter inden man sætter dem i driv huset
Skrevet af: Jill Christensen, 29. maj 2006 kl. 21.31
Jeg vil godt høre hvorfor går min perber plante ud har jeg fået sat den ud i drivhuset fortidligt og hvad kan jeg gøre for at rede den
jill christensen
ps hvor stor bliver den og en cili plante
Skrevet af: Hanne Wenzell, 19. juli 2007 kl. 16.07
Hej HJÆLP!
Jeg er absolut nybegynder med et drivhus og har forsøgt mig med lidt forskelligt, men det har været en noget nedslående oplevelse!
Både mine tomater og agurker af forskellig art, peber og chili og mine meloner har i starten set vældig flotte ud og er vokset godt, men lige da de havde blomstet og vel at mærke blomstet meget og flot var det som om at alle blomster bare "faldt af", og planternes blade "brændte af", og der er absolut INTET blevet ud af noget af det. Blot ganske få pebre og tomater, ingen chili eller meloner overhovedet... Det er nedslående (og dyrt!). En dyr vin-plante er også død.
Hvad har jeg gjort galt? Jeg har brugt plantesække i selvvanderkasser og har købt gode planter på planteskolen og jeg har vandet godt som anført på brugsanvisningen!
Håber nogle erfarne kan hjælpe mig så jeg kan få bedre held næste år!
Skrevet af: Kgade, 30. april 2008 kl. 14.45
Hej jeg er en dreng på 12 som sår long slim cayenne peber den står i drivhuset i nyt blomstermuld skal jeg være opmærksom på noget p.s tag en lille krukke vand fyld den op med brændenælder lad den stå i 10 dage det lugter af lort men det er noget af det bedste gødning 1 liter af det fortyndes med 10 liter vand ellers kan du svie ukrudt væk
Skrevet af: Lilium, 30. april 2008 kl. 16.16
Jeg tror bare du skal vande den efter behov -hvis der er brændenældevand i dine overvejelser tror jeg ikke det skader.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.