Skrevet af: Morten Juster, 13. april 2005 kl. 18.16
Hej
Jeg er helt nybegynder hvad angår drivhus, dette er min første sæson.
Kan man plante tomat og agurk i plantesække, som er udlagt direkte på fliser i drivhuset, eller skal disse planter have mere jord at vokse i, såsom en kapilarkasse, hvor man propper jorden ned i "rørene".
Jeg har et vandingssystem "juliana", så det er ikke undervandingen jeg skal bruge.
Skrevet af: J. H., 14. april 2005 kl. 8.25
Du kan sagtens dyrke tomater i plantesække lagt på fliserne i drivhuset, uden at bruge kapilærkasser.
Prik nogle huller i bunden af plantesækkene så overskydende vand kan løbe fra.
Agurker har jeg ikke prøvet at dyrke, uden kapilærkasser da planten ikke er så glad for at blive vandet ovenfra, men når du har undervandingssystem kunne det tænkes, at metoden måske er anvendelig.
Jeg ville da gøre et forsøg men ellers koster kapilærkasser mellem 50–80 kr stk, alt afhængig om de er på tilbud.
Skrevet af: Mig, 19. april 2005 kl. 15.01
Nogen der ved hvor jeg kan købe kapilærkasser billigst?
Skrevet af: Maja, 22. april 2005 kl. 19.20
Jeg dyrker med stort held agurker i plastsække. Det er rigtigt at rodhalsen – det nedereste af stænglen skal helst ikke få vand. Dette klarer jeg ved at plante selve potten med agurken i sækken. Agurkepotter har normalt store huller i bunden, så rødderne kan frit søge ned i jorden. Jeg vander udenfor potten og da potten plantes højt, holdes rodhalsen tørt.
Skrevet af: Henny Jensen, 13. juni 2007 kl. 8.04
Hvor mange liter rummer en kapilærkasse
Skrevet af: Hans E.Skovgaard, 24. marts 2008 kl. 12.26
Hvor meget flydene gødning skal der i en kapillærkasse
Skrevet af: Dorte, 24. marts 2008 kl. 17.37
Det står på dunken.Det er afhængigt af produktet.Har for nyligt læst at vi skal passe på når det bliver meget varmt (kan vi forestille os det?)og planterne drikker meget.Da skal man af og til fylde op med rent vand, så de ikke får for meget gødning.
Skrevet af: Carlo Frederiksen, 4. april 2008 kl. 11.42
Jeg blander 200 liter vand med den rette mængde flydende drivhusgødning til tomater,så kan man fylde op i kapilærkasserne løbende og stadig have den rette blanding.Brug hellere lidt for lidt gødning i denne blanding end for meget,da du jo altid kan give enkelte planter der ser ud til at mangle en lille smule direkte ned i kapilærkassen,men ikke mere end een centiliter.
Har altid vældig gode ressultaer med det.
Held og lykke.
Skrevet af: Michael, 20. maj 2008 kl. 18.49
Hvordan klipper jeg mine tomater bedst?...så jeg får bedst udbytte... min agurkplantes blade krøller helt sammen når solen,,rammer den,, hvorfor.
Skrevet af: Søren, 20. maj 2008 kl. 20.22
Mit bud er at planten på denne måde forsøger at reducere sin "overflade" og dermed fordampning via bladene. På denne måde vil overfladen der kan absorbere varme også være reduceret. Planten beskytter sig selv mod solstik.
Et bud. Måske der er nogen mere havekyndige end mig der ved bedre...
Skrevet af: Arne Jensen, 25. maj 2008 kl. 10.34
Jeg har de sidste par år haft problemer med mine tomatplanter. Bladene bliver krøllede og senere plettede. Planterne står i drivhus i kapilærkasser
Skrevet af: Marlene, 26. maj 2008 kl. 11.42
Skal man fjerne noget fra agurk og squash planterne lige som man gør ved tomatplanterne? har også købt mig en vandmelon plante, nogen der har erfaring med sådan en?
Skrevet af: Dorte, 6. juli 2008 kl. 8.30
Hvorfor får mine tomater sort plet i bunden, plantens blomster falder af og plantrne er nu delvist gået i stå?
det er føtste gang i kapilærkasse og med undervanding i nyt drivhus. Kan nogen forklare det?
Har dyrket tomater i 20 år i et gammelt drivhus uden problemer.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 6. juli 2008 kl. 17.19
# 13: brun plet i bunden = giffelråd. brug postevand til vanding ikke regnvand. Tomater mangler enten calcium eller kalium – jeg kan ikke huske hvilken.
Skrevet af: Anni, 7. juli 2008 kl. 9.56
Vi har haft tomater i drivhuset i flere år men har problemer med at der kommer en frygtelig mange blomster på planterne men kun få frugter bladenefor neden ca. 50m op krøler
Vi har prøver honningmelon i år hvodan klipper vi den for den fylder det halve af drivhuset.
Skrevet af: Peter Christiansen, 24. oktober 2008 kl. 22.12
Ja i rusland
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. oktober 2008 kl. 19.44
Hej, peter christiansen
– du har sikkert humor, og nok selv et stort grin til alle sider, for at se om andre også opfatter det. håp
Skrevet af: Estrid Grønbæk, 8. marts 2009 kl. 10.25
Jeg synes de hvide kapirlærkasser er grimme og sarte. Hvor kan man købe grå eller sorte kapilærkasser. Jeg ved der findes sorte flamingokasser til madudbringning.
vh. Estrid
Skrevet af: Tomaten, 11. marts 2009 kl. 13.37
Tomater stammer fra et meget dejlig land, langt, langt væk fra lille Danmark
I det dejlig land langt her fra lever tomaterne sammen side om side som vi
gør her i lille danmark. Meget sødt ikke? men det i nu skal høre om er selve
denne tomat som lever i dette land lang væk her fra, HAN KAN IKKE LIDE
JEG DER DYRKER HAM I SÆKKE! DET ER ULÆKKER! HOLD NU OP MED DET
Skrevet af: Kunkærlighedfortomater, 11. marts 2009 kl. 14.12
Jeg er enig i Tomatens synspunkt, synes helt sikkert man skal tænke sig om før man planter i sække. Personligt ville jeg i hvert fald blive mopset hvis jeg bare blev plantet i sække, så ville jeg i hvert fald ikke føle jeg blev sat pris på.
Der er ikke mange der ser det fra det synspunkt, men det undrer mig ikke. SKIDE EGOISTER!
Skrevet af: Martin, 24. marts 2009 kl. 17.10
Hej Morten
Jeg startede selv sidste år med at have drivhus for første gang. Jeg lagde plantesækkene direkte på fliser. Det gik ikke så godt, da posen med sin vægt gjorde plantesækken tæt i bunden, selvom jeg havde lavet små huller. Jeg lagde så nogle pinde under hele sækken så den kom væk fra flisen, plus det overflydende vand kunne komme væk. Jeg havde stor succes ved brug af plantesække på denne måde. Jeg havde kun sået tomater i plantesækken.
Grunden til jeg bruger plantesække er at efter sæssonen kan jeg rydde hele drivhuset. Så fliserne er bare. derefter kunne jeg flytte alle mine havemøbler ind i drivhuset.
Skrevet af: Martin, 24. marts 2009 kl. 17.24
Hej igen Morten
Forresten angående dit vandingsanlæg. Det kører jeg også med. Hold øje med at du ikke kommer til at give for meget vand i sækken. Da vandet har sværere at løbe væk fra sækken, end som det kunne i jordbed
Skrevet af: Kristoffer Schnell, 9. april 2009 kl. 19.13
Jeg skal til at dyrke mine egne agurker, men jeg ved ikke helt hvor store de skal være før at jeg kan udplante dem til mit drivhus.
Skrevet af: Martin P, 9. april 2009 kl. 19.57
Hej Kristoffer
Det kan du læse i denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/895.html
Scroll ned til ''Forkultivering'' på siden.
Skrevet af: Yvonn Malmros, 22. april 2009 kl. 22.01
Du kan blande mos og jughurt sammen og smørre et tykt lag på ydersiden af en hvid kasse, sæt den udenfor et stykke tid, så får du en flot plantekasse. Kan også bruges til lerurtepotter. Du kan også lime noget stof på.
Skrevet af: Tove Kruse, 1. maj 2009 kl. 9.13
Kan man sætte 2 tomater og 1 agurk plante i samme kapilærkasse?
Skrevet af: Lilium, 2. maj 2009 kl. 14.05
Det korte svar er : Nej.
Så tæt plantning vil kun give problemer for dig, da agurken vil skygge for dine tomater og iøvrigt ikke trives med samme vanding-temperatur-gødning...
2 tomater eller 2 agurker i hver sin plantesæk er meget bedre.
Skrevet af: Karsten Klok, 5. juni 2009 kl. 0.17
Kapilærkasser kan males (husk at rense/rengør før maling):
Byggede sokkel til drivhuset med legablokke, der efterfølgende blev pudset og malet med sandgrå sokkelmaling (samme farve var anvendt til træværk på hus).
Overskuddet af sokkelmalingen anvendte jeg forsøgsvis på mine kapilærkasser. Kasserne fik to gange maling (dog ikke indvendig) og blev super flotte.
Året efter malede jeg nyindkøbte kapilærkasser med to gange træmaling i samme sandgrå farve og resultatet blev igen superflot.
Skrevet af: Erik Misser, 15. juni 2009 kl. 20.33
Jeg er "helt nybegynder" inden for drivhuse, og optimistisk har jeg plantet tomatplanter. De voksede vint, men i en højde af ca. 60 cm, krøller toppen meget. Jeg har læst, at det skyldes, at planten ikke kan nå at komme af med sit sukkerstof og omdanner det til stivelse, men jeg har ikke kunne finde ud af, hvad jeg skal gøre ved problemet.
Kan nogen oplyse noget om dette.
Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2009 kl. 20.52
Spar på vandet. Tomater har godt af at tørre ud hver anden dag, det giver også en bedre smag.
Skrevet af: Erik Misser, 16. juni 2009 kl. 6.35
Det lyder som en god mulighed for at hjælpe – de vandes nemlig en del.
Tak for tipset
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.