Forum

Bestøvning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Tarbensen, 10. april 2005 kl. 23.05

Jeg er godt forvirret efter alverdens læsestof – Hvad skal man selv bestøve og hvordan og hvad klarer sig selv?

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Mvh Tina

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. juni 2007 kl. 22.39

Hej Tina.

Det er et godt spørsmål. Normal klare planterne selv "problemet" ved enten at blive bestøvet af bi/insekt, fugle, firben, fisk, flagermus eller vinden. Det er kun når mennesket har været inde og gøre det umuligt for planterne at klare det selv, at vi skal ind og virke.

Hvis du med dit spørgsmål vil vide lidt mere specifik om eksempelvis æbler, pærer eller andet er du velkommen til at skrive igen, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig. Men det er ikke altid bestøvningen, som kan være en medvirkende årsag til den manglende frugtsætning.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Jakobsen, 17. november 2008 kl. 14.53

Jeg Vil da også gerne lige vide noget nu er det ved at Værer vinter og jeg har et citrus Træ indenfor og det er nu kommet med en masse blomster og disse vil nu ikke kunne bestøves vel?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe, 12. oktober 2009 kl. 13.26

12.10.09
hvad er fri bestøvning
betyder det at man blot kan nøjes med et æbletræ i
sin have

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 20.42

Mange æbletræer kan sagten bestøve sig selv, men en gammel videnskablig undersøgelse viste at æbletræer selv vælger deres sexs partner.

Forklaringen er som følger. Når æbletræer bliver bestøvet er det for at sikrer arten en overlevelse. Når træet bliver bestøvet er det allerbedst at vælge en partner med gener som ligger længere ude, end sin egne. Den videnskablige undersøgelse viste at æbler der var bestøvet med egne pollen udviklede ringere æbler eller smed disse kort tid efter bestøvningen. Derimod satsede træet på at bevare de æbler som havde modtaget fremmede pollen og dermed var en sikker investering for træet. Derfor kan det være en god ide at have flere sorter i sin æblesamling.

Kilde : Illustreret videnskab.

Dog skal det også lige nævne at manglende bestøvning og frost i blomstrings perioden også kan indvirke på frugtmængden.

Nyt svar til emnet »Bestøvning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bestøvning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider