Skrevet af: Line Krüger, 29. marts 2018 kl. 23.34
Jeg har gravet komposteret komøg ned i min drivhusjord men går ikke ud fra det vil gøde de kommende planter (tomat, agurk) derinde ret meget. Hva bruger i som gødning? Får man mest ud af flydende gødning eller granuleret? Kan man grave for meget komposteret komøg ned derinde?
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2018 kl. 0.19
Det er et økologisk forum , hvor man ikke bruger kunstgødning....
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. marts 2018 kl. 7.29
Svend læg nu lige salmebogen på hylden igen. Godt nok er det et økologisk forum, men det bliver da et lidt kedeligt forum, hvis det kun er "De frelste" der er velkommen til at spørge om råd ? Lidt mere imødekommenhed og rummelighed, vil måske være en bedre pædagogik, hvis vi fortsat skal kunne gøde jorden for den økologiske tanke. Fanatisme har sjældent alene ført noget godt med sig. Og så i øvrigt god påske.
Skrevet af: Line Krüger, 30. marts 2018 kl. 8.11
Så hva bruger i af økologisk (og andet?)
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2018 kl. 9.09
Når komøget er komposteret, er det klar til at afgive sine næringsstoffer.
Jeg tilfører hvert år kompost til drivhusene. Jeg tror, at min kone så supplerer med organisk gødning fra en pose, hvis planterne ser ud til at savne næring, eller også får de lidt hønsemøg.
Hønsemøg skal man kultivere ned i jorden, for det frigiver ammoniak. Jeg havde nær taget livet af mig selv et år, hvor jeg havde lagt et godt lag hønsemøg oven på jorden. I løbet af en uge lugtede der godt landligt. Jeg havde ikke tænkt over, at ammoniak er skadeligt for lungerne, før jeg kunne mærke virkningen.
Hvis der er for megen ammoniak i drivhuset kan man nemt binde det ved en let overbrusning.
Skrevet af: H. Christensen, 30. marts 2018 kl. 9.58
Svend
Man kan altså godt købe økologisk kunstgødning.
Både som granulat og i flydene form.
Mvh
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2018 kl. 10.29
Er det ikke noget ulogisk , økologisk gødning som er kunstigt.....
Skrevet af: Lene Skelmose, 30. marts 2018 kl. 10.56
Brændenældegødning er ikke så tosset at give under væksten. Det lykkedes mig sidste år at klare sæsonen uden kunstgødning, men ved brug af brændenælder og hønsemøg. Det kræver lidt planlægning, og ind imellem går det skævt.
Rom blev ikke bygget på een dag. Kan ikke se noget forkert i at lave en glidende overgang fra kunstgødning til økologisk dyrkning. Tager også tid at få jorden rigtig. Man gør sine erfaringer undervejs. F.eks. fik jeg hevet al næring ud af jorden ved at bruge for store mængder savsmuld i bedene. Så blev man så klog.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2018 kl. 11.09
@Line
Du kan fint nøjes med en alsidig kompost, men har du ikke det, kan du købe lupingødning eller hønsegødning - begge pilleret og økologisk.
Tomat og agurk elsker kompost, men for meget og for lidt du ved.
Får dine tomat- og agurkeplanter rigeligt/ meget kvælstof gror de rigtig godt og danner meget plante, men færre frugter.
Jeg synes du er på den helt rigtige vej, når du vælger at dyrke i jorden i drivhuset og du skal vide, at det er meget nemmere at give planterne for meget næring end for lidt og skaden er også svær at rette op ved for meget gødning end for lidt.
Hvis din jord er almindelig muldjord vil opblanding med en trediedel komøg-kompost som start være fint og yderligere gødning måske slet ikke nødvendigt overhovedet. Hvis planterne komme til at mangle kvælstof, vil du let se det ved at bladene bliver lysere og sker det, kan du give lidt kvælstofgødning, som de nævnte - eller egen urin 1:10 med vand :-)
Tror ikke du skal gøde med noget før du har set planternes vækst, når du har kørt godt med kompost på.
Held og lykke
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.