Forum

Forspirring af Chili ved for høj temp.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 25. februar 2018 kl. 19.12

Der er krise... og jeg håber nogen herinde kan hjælpe.

For en uges tid siden satte vi forskellige chilifrø til spiring (i Jiffy brikker). Men da temperaturen indendørs ikke helt kunne holde sig over de 26 grader, investerede jeg i går i nogle varmemåtter fra Nelson Garden.

Disse blev lagt i bunden af en flamingo kasse, og ovenpå står de må "potter" met frø. De har stået en dags tid i kassen med låg på.

Jeg har netop lige målt temperaturen i kassen til 35 grader! Og er bekymret for om det er til skraldespanden nu, eller om man kan håbe på at der stadig er liv.

Jeg skal lige for en god ordens skyld sige at vi af een eller anden årsag ikke har haft det store helt de sidste par år... derfor panikken... :)

Mvh,
Michael

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. februar 2018 kl. 19.52

Du må ofre et par "potter" og se om de er begyndt at spire.

Er du sikker på at temperaturen SKAL være over 26 grader?
Er det ikke blot den OPTIMALE temperatur?

Ved 22 grader spirer de sikkert også, men det tager længere tid, kræver mere tålmodighed. Og det er nok dit problem :-D

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. februar 2018 kl. 6.45

Det tog 3 uger før mine chilier spirede. Jeg synes ikke, at det plejer at tage så lang tid, men i år gjorde det altså. De står i en vindueskarm, hvor der måske er 20 grader. De er ikke dækket over, jeg vander dem bare. Jeg har aldrig spiret noget ved 26 grader. Hvad med at så et par potter til og samtidig gemme dem du allerede har? Er låget på flamingokassen gennemsigtigt? Det er bedst, hvis der kommer lys til de spirende frø.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Hansen, 27. februar 2018 kl. 8.03

Har checket et par af potterne... nogle spirer... :) Leder efter et temp. styret mellemstik... vil sætte sådan et op som tænd/sluk.

Jeg har sat nogle vækstlamper op. Når de er spærret, får de lys nok... skulle jeg mene...

M

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. marts 2018 kl. 16.39

Vi sår chili i badeværelset - temp??, og de spirer hvert år til overflod.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Roland Rese, 17. marts 2018 kl. 17.13

Jeg har spiret chili i mange år her i danmark primært habanero
av olike slags men de siste år har det mest blivit til Red Savina
og Scotch Bonnet Chokolade . jag planter mine frø medio Jan i små potter som står i et væstvend vindue rumstemperatur varierar meget mellom 22- 16 grader det tar c:a 2-3 uger inden de viser sig de sås i mager jord i en lille potte och er lige blivit tid at plante dom om i lite større potter med god jord. jag spirerer mest mine egne frø som de fleste.
er svensk så min dansk er ikke den bedste :-))

Nyt svar til emnet »Forspirring af Chili ved for høj temp.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Forspirring af Chili ved for høj temp.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider