Forum

Vagtler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thit Jodehl, 20. februar 2018 kl. 8.01

halløj :)

mig og min mand har fået et lille tip om at få vagtler i drivhuset, vi er stadig meget nye i haveområdet og har derfor brug for at gører lidt brug af andres erfaringer :-)
Vi har et lille drivhus på 3 km2 ca. og mine spørgsmål er:

kan man nøjes med kun at have 2 hunner?
vil de stadig lægge æg uden en han?
har de det bedst han og hun, jeg ønsker selvfølgelig at de skal være veltilpasse men jeg ønsker mig som sådan ikke at få kyllinger på dem.

håber i kan hjælpe :-)
med venlig hilsen Thit J

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. februar 2018 kl. 8.25

Et drivhus på 3 kvadratkilometer!

??

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. februar 2018 kl. 8.31

Hej Thit Jodehl

Du kan finde noget spændende i Havenyts arkiv :
Skriv søgeordet Vagtler i feltet øverst til højre på denne side - der dukker en artikel, et ekspertsvar og en debattråd op.
I alle tre er der god information, som kan være nyttig for Jer.

Skulle I anskaffe både hane og høne er det jo en enkel sag at undgå rugning og kyllingeklækning ved at holde øje med redebygning og så fjerne æg hver eneste dag...
Men måske skal det lige tænkes mere igennem - måske en god kop kaffe og lidt snak kan være nyttigt her.

Alle levende væsener er med den adfærd, de har udviklet gennem deres tilstedeværelse på jordkloden også "gearet" til at formere sig Vi mennesker kan forhindre dem i det så let som ingenting - men vi fratager dem så muligheden for at realisere basal adfærd. Og den økologiske tankegang rummer en tilskyndelse til at arbejde med og ikke imod naturen....

Men hvad end I vælger, så er det ihvertfald spændende at skabe mere liv - også i drivhuset !

Venlig hilsen
Lone

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thit Jodehl, 20. februar 2018 kl. 8.52

jeg mente 3 kvadratmeter ;-D

tak for svar!

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. februar 2018 kl. 9.13

Nu kender jeg ikke så meget til alm. vagtler i drivhuse som sådan. Men 3 m2 er ikke ret meget, så de vil skulle fodres en del ekstra.

Min viden omkring vagtler, er at jeg har haft kinesiske dværgvagtler, og ved at de sandsynligvis vil smutte ud mellem benene på jer (også alm. vagtler), når drivhuset ikke er større (kan dog delvis forebygges, ved at have sat et lavt hegn for døren, på 30-40 cm samt klippe hovedparten af svingfjerene på den ene vinge ved hvert fjerskift, da det jo er fugle der kan flyve).

Mvh.
Ayoe

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thit Jodehl, 20. februar 2018 kl. 9.35

ja, jeg tænkte også på om drivhuset egentlig var for lille, de skal jo have den plads de har brug for. Men hvor mange kyllinger kan de få ca? min tanke med kun at have hunner var jo også at de ikke formerede sig voldsomt i et lille drivhus.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 20. februar 2018 kl. 10.23

Jeg har selv haft kinesiske dværgvagtler i først et 9kvm drivhus og efterfølgende i vores 16kvm, og det er rigtig hyggeligt. Du skal dog være opmærksom på at et så lille drivhus hurtigt kan blive varmt så sørg for at kunne åbne et vindue med net for.

Det var rigtig hyggeligt at have dem, og udover de spiste de en hel tomatplante da jeg plantede ud og ikke tænkte på beskyttelse så lavede de ikke andet skade end de nederste blade på tomatplanterne og så tog de myre!!

Desværre gik den ene bort pga liggedød og de 2 sidste i efteråret da jeg satte blåbærstiklinge til formering, det kunne de åbenbart ikke tåle.

Jeg overvejer om vi skal have dem igen til foråret, det eneste irriterende problem, var at jeg ikke kunne have døren stående åben når det var varmt, men kunne nok finde ud af noget med en netdør:-)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. februar 2018 kl. 11.38

Jeg havde 2 par med hane og høne, og de fik 3-6 kyllinger i et kuld, hvoraf 1/3-1/2 gerne døde.

Disse små kyllinger er altså ualmindelig søde (sort-brun-stribet) og kun på størrelse med en mellemstor humlebi eller en tommelfingernegl. Men de små "dunbolde" drukner meget let i selv 2 mm drikkevand eller pga. temperaturudsving, så det er nogle sarte størrelser.

Jeg gætter på, at alm. vagtler (som jo er en hel del større), nok ikke er helt så sarte, men de er til gengæld nok for store til dit drivhus.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. februar 2018 kl. 14.31

@Thit
Du kan sagtens have dværgvagtler. Men skal sørge for, at de har et skjul. Områdets katte stresser dem. Bl.a. pisker vagtlerne op i luften og mod drivhusets ruder, når katten bevæger sig frem og tilbage på den anden side af glasset.
De kan blive så stressede, at de dør af det.
Herforuden bruger de (nogen af dem) det, når man åbner døren til drivhuset.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 20. februar 2018 kl. 22.55

Det er sikkert vældig hyggeligt med de søde små dyr i drivhuset, men prøv først at sætte et max-min termometer op. Der bliver meget varmt om sommeren og meget koldt om vinteren.

Jeg tror, du skal have mulighed for at give dem et andet sted at opholde sig, når drivhuset ikke er ideelt.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thit Jodehl, 21. februar 2018 kl. 10.55

jeg har en udestue som jeg tror vil være fint til dem i vintermånederne :)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. februar 2018 kl. 22.11

Hej!
Min søster har vagtler i deres 10 kvm drivhus, de har så flere kasser med vissent løv, og mulighed for at gemme sig. Hvad de ikke har i drivhuset er planter. :-D
Men disse vagtler kommer så ind om vinteren i hønsehuset, de går dog ikke sammen med hønsene.
Det er almindelige vagtler- og de er da nuttede. De har en hane og en høne (oprindeligt to, men den ene høne døde). De er nok noget sarte, de der små bitte fugle.

Jeg tror, dit drivhus vil være for lille og varmt. Og at stække de stakkels dyr, kunne jeg ikke gøre. Det er dyrplageri.

Mvh
Tine

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. februar 2018 kl. 11.23

@Tine

Nej, det er ikke dyreplageri at stække, hvis det er fjerene man klipper og ikke yderste led på vingen (som er permanent) - det svarer til at man klipper hår på sig selv. Men i et lille drivhus er det helt sikkert synd, at de ellers vil kunne skræmmes til at flyve op i glasset og måske skade sig. :(

Mvh. Ayoe

13 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2018 kl. 11.27

Slettet af administrator 28. februar 2018 kl. 15.02.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. februar 2018 kl. 14.59

Er rappoteret

Nyt svar til emnet »Vagtler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vagtler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider