Forum

Hvor køber jeg petroleum til drivhusvarmer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna, 29. marts 2005 kl. 10.49

Jeg har været så heldig at få en drivhusvarmer i julegave. Men hvor køber jeg billig petroleum til den?. Mit lokale byggemarked vil have 26 kr. liter men jeg har set på nettet at dagprisen er ca. 8 kr. Jeg boer i midtjylland. Er der nogle der kan hjælpe mig?

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Andersen, 19. juni 2005 kl. 14.36

Hej Anna.

Harald Nyborg til 8,95 og Fakta 10,95

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj, 26. september 2005 kl. 17.31

Jeg har en Zibro Kamin til vores udstue og vil gerne vide hvor jeg kan købe lugtfri Petroleum midt byggemarked skal have 13.00 pr lite jeg har set på nettet til ca 9 kr.

Jeg kan godt købe 200 liter pr gang
Jeg er fra Sønderborg

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 1. november 2007 kl. 19.03

Vi har købt hus, hvor der er en original petroleumsovn/pejs med 1200liter fuld petroleums tank i udeskuret. Det hele er til salg – også hver for sig: pejs, indhold, tank – hvis nogen er interesseret!

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walid, 22. november 2008 kl. 17.32

Hej... kan man ikke bare bruge fyringsoli i stedet for petroleum?

hilsen walid

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. november 2008 kl. 17.53

Det kommer helt an på hvad du vil bruge fyringsolie til. Generelt soder den olie meget, hvis den ikke bliver brændt af ved en meget høj temperatur.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 22. november 2008 kl. 21.48

Hej mogens...

er dit drivhus isoleret så hvorfor ikke bare bruge alm stearinlys...de hvide da de farvede soder mere...jeg har et drivhus på ca 8 kvadrat m og det kan holde en temp på ca 5+ ved 5 store lys...

erik

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. november 2008 kl. 22.30

Hejsa Erik. Jeg var lidt i tvivl om til hvilket formål Walid skulle bruge fyringsolien, derfor mit svar i nr. 5.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walid, 22. november 2008 kl. 22.41

Hej mogens og erik... mening med af brand fyringsoli i stedet for petroleum er til at varm drivhuset med, for det er både billigere og nemmere at anskaffe end petroleum.

men jeg må også sige hvis det med starin lyset passer så er det endnu nemmere og måske billigere end furingsoli.

hilsen

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. november 2008 kl. 12.53

Hej Mogens.

kan godt forstå hvad Walid mener...og du har ret i at fyringsolie ikke er smart pga sod og kulilte+andre gasser det kan planterne ikke klare de vil dø...men hvis drivhuset er godt isoleret med bobbel plastik eller det tykke afdæknings plastik...jeg har bobbel i siderne og det andet i taget det er så tapet sammen så der ikke er træk og sat op med dem man bruger til at binde planter op med...dem til at sætte i sprosserne i taget...man skal simpelhen lave et telt inde i drivhuset...og det med stearinlys det virker...men luft ud når det ikke er frost om dagen for ny ilt og luftudskiftning...det jeg opbevare i mit d.hus er tropiske planter så som bananer-alocasia-colocasia-træbregner-og meget andet og de klarer sig ok med de 5+.

mvh erik
mvh erik

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walid, 24. november 2008 kl. 0.47

Hej erik...

jeg beklager det underligt skrift på mit tidligere indlag, det skyledes simpelthen at jeg skriv det, på den anden pc som ikke kunne helt de danske bogstaver.

Tilbage til planterne, har jeg taget min banana plante hjem til mig, og sat den ind i stuen hvor der er ikke ret meget lyst, og den trives overaskende godt, den skyder en ny plade hver uge.

Det jeg have tilbage i drivhuset er to citrus planter, og det med at udluft drivhuset om dagen, kan være lidt vandskligt for mig at gøre, for jeg bor langt væk fra min have, og jeg have en travl hverdag.

Jeg have overvejet at tage dem hjem, ligesom jeg gjorde ved banan planten, men jeg synes de trives bedre i kolonien, hvor der er mere lyst om dagen, og de kan tåle lidt mere kulde end bananen.

Jeg vil bare bekytte dem mod de væreste frost grader, for jeg ved de brander når tempraturen nå de minus 5–6 grader.

hilsen Walid

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 24. november 2008 kl. 11.04

Hej Walid...

Pyt med skriften det var nem nok at læse...de bananer jeg har er typer der kan tåle kulde...jeg har 6 arter de 2 skal ind om vinteren og opbevares ved 5+ det er ensete arter...en har jeg udplantet i haven og har haft det nu i 4–5 år med vinterdækning den hedder musa basjoo de andre 3 arter står i 1oo L murebaljer og flyttes in i et skur hvor de står uden blade da de helst skal gå i stå med væksten de kan godt plantes ud i haven og vinterdækkes...de hedder musa sikkimensis red tiger...musa balbisiana...og musella laciocarpa eller lotus banan pga blomsten...har selv haft kolonihave engang og skulle cykle frem og tilbage hverdag og jeg må nok sige at har man gjort det i nogle år så får man nok af det så jeg flyttede til lejlighed med have og det gjore jo det hele noget nemmere + muligheden for at leve min hobby helt ud...nemlig tropisk/ temperede planter der kan gro i dk har en hel del efter hånden og det er jo så også et + at esbjerg jo ligger i en af de mildeste egne af dk og det er jo en stor hjælp...angåendne citrus...kender du den der hedder pontcirus trifoliata...en citrus der kan tåle ned til ca 2o minus den skal ikke ind om vinteren...ok herfra esbjerg...

mvh erik

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. november 2008 kl. 17.01

Til Walid.

Lidt mere om Poncirus trifoliata. Den bruges i Japan som levende hegn da den har lange spidse torne, og at de små orangefarvede frugter med mange sten, er uspiselige for de fleste mennesker. Men det er et flot lille træ med smukke blomster dog uden nogen duft.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 24. november 2008 kl. 20.30

Hej Mogens...

jo uspislig som alm frugt...men spislig som mamelade og i madlavnng og som skive til drinks...nam nam...opskrifter på google under cooking with pontcirus...bladene bruges også til madlavning...jo jo lidt gavn kan den da gøre...

erik

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. november 2008 kl. 21.33

Den bliver åbenbart brugt til lidt af hvert, over there. Man bør nok lige afprøve et par drinks, en kold vinteraften med en god slat rom. Eller har du en god blanding.

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. november 2008 kl. 0.02

Hej Mogens...

det skal nok ikke lige være mig da jeg ikke kan tåle nogen form for stærke våde varer...pga at det gir mig migræne og det gælder det hele lige fra øl til hvad drinks blir lavet af...tro mig har prøvet men har måtte sande at jeg nok heller ikke blir lagt i sprit bare tanken kan gøre mig dårlig...ha ha ha og hej herfra esbjerg ø.

erik

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. november 2008 kl. 14.19

Det er dog en skam at sådan en pasioneret banan avler ikke kan nyde en flamberet Musa Banana.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. november 2008 kl. 16.04

Hej Mogens...

ja men så må jeg ta en banana split eller en banan smoothy one way or the other i will get it...

erik

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. november 2008 kl. 18.02

Til Erik.

Spøg tilside, til foråret vil jeg godt plante en bananpalme i parken. Selvfølgelig med spiselige frugter og en der gror godt i højden (til naboens misundelse) og frosttålende. Bor i zone 8+. Hvilken Musa vil du anbefale mig.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. november 2008 kl. 20.24

Hej Mogens...

nå nå det vil du...kender det godt fra mig selv angåendne misundelse fra mennesker der går søndags tur om sommeren hvor bananerne står både i min atriumgård ud til gaden og omme i haven hvor de rager et godt stykke op over hæk og hustag...

jeg vil anbefale musa sikkimensis.men det dumme ved den er at den ikke så godt ka li væde om vinteren om rødderne der er basjoo bedre men gir ikke spise frugter men frugter med mange frø...der findes andre musa arter og der vil jeg nok gå på google under hardy musa eller banana det dumme ved det er de næsten kun kan fås i USA...sikkimensis kommer du nok ikke udenom at pakke ind selv om du bori zone 8.min har jeg i en 100L balje...ikke den alm sikkimensis men den der hedde red tiger med store aubergine farvede pletter men den skal behandles på samme måde som alm sik...den blir ca 4–4.5oM...

okmogens håber du kan bruge det her til noget.

mvh erik

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. november 2008 kl. 21.17

Fin forklaring, tak.

Lige et par spørgsmål mere, bliver den også med tiden 4,5m. i DK. Når jeg er 2 spadestik nede i min jord er der stenhårdt, og skal derefter bruge en håndgranat. Hvor langt går rødderne norm. ned i jorden. Er ikke så begejstret for en balje i haven. Jeg har set i Marokko at man laver en bred jordforhøjning rundt om stammen med en voldgrav udenom til vand. Fik fortalt at så sopper rødderne ikke i vand. Det kan vel også praktiseres i DK.

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. november 2008 kl. 22.57

Hej Mogens.

højden kommer an på hvordan den passes med gødning og vand...jeg gør det at skære mine musa ned hvert efterår for at højden ikke skal gro fra mig pga vinterindpakning...ca 50 cm må de af med i toppen for så er de under tagrenden og nemmere at pakke ind.og der skal noget til da der står mellem 6–8 planter i hver gruppe med højde fra 50 cm op til 3m det vil sige ca 3–4 generationer...

2 spadestik når du nok ikke langt med det er slet ikke nok til at holde planten oprejst i stærk vind da vil den vælte pga bladmængden...mine har rødder ned1–1.50m det fandt jeg ud af da jeg skulle flytte en basjoo sidste sommer...du skal bruge dynamit så skulle jeg bruge en kran til at flytte den med men fandt en anden løsning ved at skære de fleste rødder af og genstarte den igen i d.huset+den blev skåret ned til 50 cm.

det med en vold ved jeg ikke rigtig da rødderne så næsten er i jordhøjde og da vil det jo være nemmere for frosten at nå dem så skal du dække ret meget for at beskytte rødderne...ser for mig en bæverhytte...er der ikke et sted i haven hvor du kan grave frit og helst med vintersol da det er en hjælp til overvintring i det fri...?.

erik esbjerg

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. november 2008 kl. 23.29

Kom lige i tanke om, at det med volden er jo normalt i sand hvor rødderne kan gå langt ned. Jeg må prøve at finde en velegnet placering nede i den anden ende af parken, hvis jeg kan komme i dybden. Du skal have mange tak for råd og god vejledning. Du hører nærmere om jeg må nøjes med en Musa Plastico.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 26. november 2008 kl. 13.24

Ok Mogens...

Ja plastico...kræver jo ik det helt storekun en gang grøn malingen gang om året...og velbekom.

erik esbjerg

Nyt svar til emnet »Hvor køber jeg petroleum til drivhusvarmer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvor køber jeg petroleum til drivhusvarmer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider