Skrevet af: Alice Greifenstein, 3. august 2017 kl. 22.47
Jeg har en stikling af "Himrod".
Den trives fantastisk. Skal jeg begrænse dens vækst? Allerede nu er den flere m høj.
Den står i en mindre urtepotte og skal plantes ud i drivhuset til efteråret. Jeg har tænkt mig at plante den dybt, så dens rødder kan søge ud under soklen, som er betoneret i ca. 1 m, da vores grund er meget kuperet.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. august 2017 kl. 9.03
klip nyvæksten ned til 1 meter og plant den dog ud nu så den kan komme i gang inden vinteren
Skrevet af: Lars Holt, 4. august 2017 kl. 10.28
Ja, en vin skal have varme til rødderne for at trives. Du kan roligt plante den dybt. Vent med at fylde hullet helt op, til planten har fået fat, så undgår du at den bruger kræfter på at danne nye rødder i overfladen og du har et hul at vande i.
Skrevet af: Alice Greifenstein, 4. august 2017 kl. 16.01
Tak for svar. Jeg vil gøre mit bedste; den skal så 80 cm - 1 m ned i jorden.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. august 2017 kl. 9.53
det er nok lidt rigeligt
Skrevet af: Alice Greifenstein, 6. august 2017 kl. 12.53
Ja, jeg ville jo også helst plante den normalt, men der er betonsokkel i den højde, og jeg vil gerne, at druen fortrinsvis har sine rødder uden for drivhuset. Jeg vil gerne have den i sydsiden, så jeg slipper for skyggegardin. Det gør jeg ganske vist allerede, for den nuværende drue gør sit bedste for at fylde drivhuset helt ud.
Jeg har "moderen" i et andet hjørne af drivhuset, og den bliver jeg nødt til at fjerne, for den er ved at ødelægge metalsoklen rundt om drivhuset. Der er ganske vist hakket hul i fundamentet, men det er for højt oppe, så stammen nærmer sig metallet, og med den vækstkraft er jeg desværre sikker på, at drivhuset taber kampen.
Skrevet af: Henry G., 6. august 2017 kl. 18.27
Hej Alice det bedste du kan gøre er at plante din vin udenfor soklen og lade den komme ind i drivhuset over jorden, eventuelt gennem et stykke plastikrør i den nederste rude, når planten står inde i drivhuset vil den danne rødder på stammen til helt op til jordoverfladen, og i løbet af nogle år vil huset være fyldt med rødder, så der ikke vil være plads til andre afgrøder. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.