Forum

Forspiring gik helt galt i år

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. april 2017 kl. 10.06

Gennem mange år har jeg problemfri forspiret tomater, chili, agurker mm. i vinduet og brugt vækstlys.
Indtil i år har jeg bare brugt muld jeg havde ved hånden til spiring - pottemuld, plantesæk o.l.
I år ville jeg gøre alt perfekt og købte en pose så - og prikle muld. Alt spirede, men kun ganske få af planterne kom videre fra Kim-bladstadiet. Her over en måned efter spiring er kimplanterne ved at dø. Jeg har flytte nogle af dem over i anden muld, men det ser ud til at være for sent for mange af dem

Har andre oplevet noget lignende? Mulden jeg brugte er den på billedet.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. april 2017 kl. 14.29

Åh, hvor træls! Jeg ved ikke, om du kan have lavet samme fejl som jeg har lavet. Jeg fik ikke vandet godt nok. Den fejl har jeg ikke lavet før. Jeg brugte en forstøverflaske, men vandede desværre ikke i dybden...

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. april 2017 kl. 15.54

Helt sikkert ikke. Jeg har dog tidligere lavet den fejl at undervand, og har derfor fokus på det.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2017 kl. 16.31

Prøv at måle pH i jorden. Mange spagnumprodukter er ikke kalket ordenligt op.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. april 2017 kl. 17.43

Jeg har selv overvejet om der ved en fejl er komme for meget gødning i, men ikke at det kunne være for surt.

Hvad skal pH gerne være ?

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2017 kl. 18.55

(5,5) 6-7 (7,5)

Hvis der er tale om utilstrækkelig opkalkning af spagnum kan pH være <5

Klart, at et for højt ledningstal også kan være en årsag, men den tror jeg er mindre sandsynlig - gødning er dyr, så det har de styr på :)

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. april 2017 kl. 20.07

Fandt mit pH papir frem fra bryggeriet. Skala fra 5,2-6,8. Målingen sagde 5,9. På bagsiden af posen stod pH skulle være 6-6,5. Det virker ikke kriminelt.

Jeg har ikke mulighed for at måle ledningsevne, med mindre der er et trick med et multimeter.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2017 kl. 20.30

Burde være fint.
Ville være smart, hvis der er et trick med et multimeter ;)

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. april 2017 kl. 16.25

Hvis jorden ikke fejler noget så er der kun en løsning , overvanding.............

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. april 2017 kl. 8.59

som erhvervsgartner har jeg altid blandet 1/3 grus i alle færdigblandinger

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. april 2017 kl. 10.25

Ja Mogens det gør jeg også +nogle leca ærter, det gør at jorden ikke klumper , mere luftigt , og så strækker det længdere...........

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. april 2017 kl. 10.35

På billedet kan i se Kim planterne til venstre. Til højre er dem jeg har pottet over i noget plantesæk muld.
Kim planterne er blålige - mener at have hørt det er tegn på for meget gødning. Måske er gødningen i pottemulden ikke blandet ordentlig rund, og jeg har fået en med for meget gødning.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. april 2017 kl. 11.08

Du kan vande plantejorden ud ved at vande potterne godt og grundigt , vandet i underskålen bliver næsten sort og kan gemmes og bruges som gødningsvand senere , lad jorden tørre lidt før du sår...........

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. april 2017 kl. 9.47

Hej alle sammen

Hos mig er forspiringen af tomater heller ikke gået som planlagt. Jeg har også mistanke om, at den så- og priklemuld, jeg har brugt, ikke dur.

Jeg plejer kun at så et antal frø, der svarer til antallet af planter, jeg skal bruge. For tidligere år har alle frø spiret og er blevet til udmærkede planter. I år spirede kun ét enkelt frø af første såning den 22. februar, dvs. at jeg kun har en enkelt stor og kraftig plante, der snart skal til at sætte blomster.

Ved de efterfølgende såninger var det ikke stort bedre. Jeg har opgivet at så flere planter. Jeg vil klare mig med at lave flere planter ved at knibe sideskud af og sætte dem i jord, så de slår rødder, hvis jeg vel at mærke kan finde noget jord, der dur til at sætte stiklinger i!

Min mistanke går på, at så- og priklemulden indeholder for meget gødning, som der er andre, der foreslår. Kan problemet ikke skyldes, at så- og priklemulden ganske vist har opfyldt kravene ved påfyldning på poserne, men at produktet derefter har ligget uden at blive solgt, og at der så er sket en kompostering, der har gjort, at organisk materiale er blevet til (for mange) næringsstoffer?

Med venlig hilsen

Doris Møller

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 10.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. april 2017 kl. 11.00

@Frank

Det er et rigtig god opskrift til begyndere du der giver. Alle med egen have/ adgang til almindelig muldjord kan bruge det. Vasket grus kan fås hos alle større byggemarkeder.

Kan varmt anbefale at gå uden om spagnumprodukter. Dels er brugen af spagnum en trussel mod naturtypen "højmose", dels er der så mange ting der kan gå galt for begyndere ud i havebrugets kunst.

Det er en gåde for mig, at man vil basere sine anstrengelser i haven på plantesække til 10 - 15 kr eller mindre. Hvis nogen tror, at de får et kvalitetsprodukt i den prisklasse, så bliver de klogere på den lange bane.

Som Doris er inde på, er det helt almindeligt at se udendørs overvintrede plantesække blive solgt i havecentre. Og her skal man i hvert tilfælde ikke tro på varedeklarationen!

Så uanset om man vil gøre lidt for miljøet eller man blot vil gøre det bedste for sig selv og sine oplevelser i egen have, så start på kompostering og bland din egen jord.

Det betaler sig på alle måder.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. april 2017 kl. 14.42

Nu er vi ikke alle sammen garvede økologer! Indtil nu har jeg valgt at købe så- og priklemuld, fordi det var det produkt, jeg plejede at bruge, inden jeg fik min egen kolonihave.

Jeg har haft stor succes med at bruge så- og priklemuld i mange år - både til at så i og til at lave nye planter af stiklinger.

Købt så- og priklemuld har blandt andet den fordel, at det normalt er fri for ukrudtsfrø, hvilket sikrer, at det, der spirer faktisk er det, man har sået!

Men dette års uheld med forspiring har da afgjort betydet, at jeg for fremtiden vil bruge min egen jord fra haven, evt. med lidt sand i.

Med venlig hilsen

Doris Møller

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2017 kl. 16.05

I år har jeg, med stort held, brugt den jord, som mulvarperne, har været så søde at skubbe op. Dejlig fin, let og porrøs jord. Jeg har ikke tilsat andet end frø og vand.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 17.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. april 2017 kl. 17.37

@Doris
Som jeg skrev, så står det jo én frit for, om man vil vise hensyn til naturen i sin adfærd i haven. Købejord er den eneste løsning for mange uden egen have og det er jo nemt og bekvemt og uden ukrudt, som du nævner. For en begynder, der ikke ved, hvordan de såede planters kimplanter ser ud, er det jo en stor fordel.

Jeg finder det blot interessant, at gøre de gamle gartnere kunsten efter. Nogle af de gamle metoder til fremstilling af såjord var meget arbejdskrævende, f.eks. fremstilling af bladmuld, der kræver afsindigt mange blade eller kompostering af græstørv i kule, som er meget tungt arbejde.

Du kan finde et par gode artikler om fremstilling af egen så- og ottejord her på havenyt, som du kan søge inspiration i.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. april 2017 kl. 20.00

Hej Tom Andersen

Mange tak for rådet.

Jeg komposterer alt hækafklip og andet plantemateriale, inklusive det grønne affald fra køkkenet. Det er bare ikke så nemt at anvende til såjord, fordi jeg tømmer begge mine kompostkasser og lægger materialet ud i bedene i november måned hvert år, uanset tilstanden. Og på det tidspunkt er det virkelig meget groft, for nu at sige det mildt. Men det er altså den metode, jeg har fundet lettest at bruge. Så er begge kompostkasser tomme, når sæsonen begynder om foråret.

Bag mine høje stauder skjuler jeg imidlertid hvert år et tykt lag hækafklip efter hækkeklipningen. På nuværende tidspunkt er der et fint lag muld, der må være komposteret hækafklip. Det kan jeg nok godt anvende til så- og priklejord, når det bliver blandet med sand.

Ellers kan jeg jo bare tage noget jord fra et bed.

I øvrigt komposterer jeg massevis af græstørv fra et stykke nedlagt græsplæne. Det skulle give en meget kraftig muld, især fordi der er en del kløver i min græsplæne.

Med venlig hilsen

Doris Møller

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. april 2017 kl. 20.53

@Doris

Lyder som min egen brug af komost :)

Jeg dyrker hvert år nogle planter i større potter. Jorden blander jeg selv ud fra den grove kompost.

Hvert forår tømmer jeg alle potteklumperne over i en sold og fjerner her de grove.

Den siede fraktion bruger jeg efter lidt justering med lerfrit/ vasket grus til min såjord. Ca. 90 liter hvert år svarende til en murerbalje. Det fungerer for mig.

Nyt svar til emnet »Forspiring gik helt galt i år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Forspiring gik helt galt i år

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider