Forum

Spåner i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 21.46

Hej

Er ved at ordne mit drivhus. polycarbonatpladerne har fået en tur med rodalon og er blevet lidt mere gennemsigtige. Nu skal jeg så til at råde med bunden.
Min tanke er at grave 10-15cm ned og løsne jorden og si sten fra. Ved ikke hvor langt jeg når med at si jorden. Er vist et større arbejde :)
Men jorden skal løsnes. Jeg tænker så at blande noget savssmuld i jorden for netop at løsne den, men også for at gøde den. Savssmulden tages fra bunden af hesteboks. Så der er urin og møg i det. Savssmuldet er vist nok primært bøg.
Spørgsmålet er, om savssmuld af bøg kan dyrkes i. Er det ikke noget med at bøg indeholder meget garvesyre?
Hvis det kan bruges, kan jeg så evt. dyrke i savssmuld alene eller er det for purrøst?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 7. april 2017 kl. 22.53

Hej Axell
Tror der er flere ting i det...
Om man dyrker i jord, sand, rockwool etc er som sådan ligemeget. Mediummet du dyrker i er for at planten har noget at holde fast i..
Jeg tror sagtens du kan dyrke ved at blande spåner i jorden. Ville nok ikke benytte UDELUKKENDE spåner...
Men det rigtig god gødning. Dog kan du risikere det kan være for kraftigt hvis du benytter for meget af det. Så planterne bliver svedet af...
Og fordi der er store mængder møg ved spånerne vil de højst sandsynligt blive til kompost ret hurtigt

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 23.51

Vil det så være ok med halvt af hver?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 8. april 2017 kl. 0.00

Ja det lyder ganske fornuftigt
1/2 - 1/3 tror jeg er rigtig fint

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. april 2017 kl. 8.35

Hej Axell A.

Du skal lige være opmærksom på, at savsmuld gør jorden sur (lav pH-værdi). Det betyder, at savsmuld er godt for surbundsbedet, altså til rododendron eller magnolia eller blåbærbuske m.m.

Jeg husker det, fordi Bonderøven plantede sine blåbærbuske i ren savsmuld i en af sine udsendelser. Siden har jeg brugt rester af savsmuld og høvlspåner ved mine blåbærbuske ;-)

Men i dit drivhus skal du vel ikke dyrke surbundsplanter. Jeg ved desværre ikke, hvor surt savsmuld er, og om det kan gå, når det er blandet op med muld og hestegødning. Men det er der nok andre, der ved.

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2017 kl. 10.23

@jakob

At jordtypen skulle være ligegyldig og kun tjener til fastholdelse af planten er en grov forenkling af virkeligheden.

Succes eller fiasko afhænger primært af jordtypen/ voksemediet.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 10.36

Jeg har da også planer om at plante blåbærbuske ude i haven en dag. Så det er jo godt at vide, at savsmuldet kan bruges der i stedet for at skulle ud i en skov og finde fyrretræsnåle.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2017 kl. 12.40

Når du har blandet savsmuldet i jorden og vandet mm kan du måle pH-værdien. Hvis den er under 5,5 kan du tilføre kalk, så den kommer op igen.
Mål gerne pH-værdien før og efter du tilfører savsmuld. Så bliver du klogere, og fortæller forhåbentlig os andre om resultatet.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 12.56

Hvis man havde et ph-meter. Men ku da være jeg skulle finde et. Er de billige noget værd?

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2017 kl. 12.57

Hej Axell A

Du kan løsne jorden i drivhuset ved at indblande bakkesand (endelig ikke strandsand!) - det er en blivende forbedring af jorden!
Savsmuldet kan nok løsne strukturen på kort sigt (dvs i nogen få år) men det bliver omsat af mikroorganismer og orme i jorden - og så synker jorden lidt sammen i løbet af processen.

Den bedste virkning af hestemøg fås ved at lægge hestemøget ovenpå en mekanisk løsnet jord (med greb).
Omsætningen - og dermed frigivelsen af næringsstoffer sker med denne metode under iltrige forhold som fremmer livsbetingelsene for de organismer, der kan omsætte hestemøget. Nogen steder vil du se metoden omtalt som "brunt jorddække med halvomsat kompost/førne.

Hvis du graver du hestemøg iblandet spåner ned - og særlig hvis du graver hestemøg ned under et mere end 5 - 10 cm tykt jordlag går der iltfattige omsætningsprocesser igang, som kan skabe ugunstige vilkår for rodudvikling på de planter, du gerne vil dyrke i drivhuset.

Og så lige et tip - der retter sig mod brugen af Rodalon med formål at rense drivhusvinduer og -inventar:
Du kan med fordel fremover spare udgiften til Rodalon - brug Brun sæbe til formålet.
Det er langt billigere, effektivt og har ikke Rodalon's skadevirkninger (ud over at brun sæbe naturligvis ændrer pH i jorden eller i vandmiljøet, hvis der spildes større mængder - og det kan jo i sig selv være umiddelbart skadeligt!).

Rodalon-producenten mærker selv sine produkter med følgende tekst:
"Skadeligt for vandlevende organismer, med langvarige virkninger"
Skadevirkningerne omfatter skader på alger, bakterier og både hvirvelløse og ikke-hvirvelløse dyr. De langvarige skader gælder reproduktion.
Alger og bakterier er jo en del af det ønskelige mikroliv i jordbunden - også i drivhuset! Og de lever netop i vandhinderne omkring jordpartikler eller på overflader....
Og hæld ikke evt bundsjat Rodalon-opløsning i afløb til septiktank / kloak med forbindelse til rensningsanlæg!

Venlig hilsen
Lone

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 13.01

ok. Det var bare producenten af polycarbonatplader der sagde til mig at rodalon virker bedst. PLus hvis jeg ikke skyller det af, så vil rodalonen forhindrer fremtidig vækst af grønalger.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 13.03

mht. savsmuld, så vil jeg hvert år blande savsmuld i.
mht. hestemøget kan jeg ikke få det ud af savsmulden. Det er blandet godt sammen og urinen er jo også suget ind i savsmulden.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2017 kl. 14.16

Der er rigtigt, som Lone skriver, at savsmuld har en begrænset levetid. Den bliver omsat.
Den bliver omsat til humus, og det er gavnligt for jorden. Og så skal der blot jævnligt tilføres nyt hestemøg med savsmuld.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. april 2017 kl. 17.15

Og så skal man måske heller ikke ukritisk benytte frisk hestegødning til sine grønsager i drivhuset.
Stort set al hestegødning hentes jo i eller fra private hestehold og rideklubber m.v.
Hobbyhestene behandles hyppigt med medicin og ormekure m.v. Derfor er det også kraftigt anbefalet, at hestegødning komposteres, gerne i en hel sæson inden det benyttes i spiselige afgrøder. Vel bekomme !

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2017 kl. 19.07

Vedr. svar 8.
Jeg bruger en pH-måler til knap 500 kr.
Jeg bruger den primært til at måle pH-værdien i druer og vin.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 19.27

Ok, må prøve at blande jorden med lidt savsmuld og så lægge et lag savsmuld på 2-3cm ovenpå i drivhuset. Ude i haven vil jeg så bare lægge det mellem afgrøderne i stedet for halm, som nogen siger holder utøj væk og holder på fugten. Men har da også rigelidt med hø og halm som den kræsne hest ikke gider æde.
Men er savsmuld ikke lettere omsætteligt end halm?

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 8. april 2017 kl. 19.29

Jeg bruger stampet kalk til huset. Er det i orden at bruge det til at blande i jorden hvis den bliver for sur?

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. april 2017 kl. 21.25

Det kan næppe anbefales at bruge stampet kalk eller andre former for læsket kalk til jordforbedring. Det er en betydelig stærkere base end kalk og derfor svær at styre.

Mht. savsmulden vil jeg anbefale at kompostere det først. Blandingen af husdyrgødning og savsmuld vil kompostere hvilket gør at du undervejs vil opleve ret store udsving i både pH og tilgængeligt kvælstof. Det er ikke noget planterne holder af.
Problemet er nok mindre hvis det ligger på overfladen, men alligevel...

Du kan måle pH med forholdsvis billige strips som vist nok stadig kan fås på apoteket.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. april 2017 kl. 8.36

Jeg har høns -og savsmuld i hønsehuset. Det har ikke været uden problemer at bruge savsmulden i køkkenhaven.

Det første år lagde jeg alt savsmuld og hønsemøg på bedene. Det gav mangel på kvælstof. Savsmuld indeholder rigtig meget træstof og som jeg har forstået det 'æder' savsmulden kvælstoffet fra møget i nedbrydningsprocessen. Jeg måtte supplere med kunstgødning for at redde høsten. Savsmulden giver dog en dejlig 'luftig' jord.

Nu bruger jeg kun de klatter - med det savsmuld der følger med - jeg samler dagligt i have og hønsehus.

Derudover går jeg væk fra savsmuld og over til halm - for at få et lettere og bedre komposteringsmateriale. Halm indeholder ikke nær så meget træstof og skulle give en bedre balance i jorden.

Har tidligere brugt hestemøg og halm uden problemer og kender ikke til hvordan hestemøg og spåner virker, men tænker at problemstillingen nok er den samme -afhængig af forholdet mellem møg og spåner.

Skal tilføje er jeg ikke er super erfaren/vidende udi det her- fortæller blot hvad jeg har været ude for.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 9. april 2017 kl. 10.48

Ja, måske skal jeg være varsom med at putte for meget savsmuld i jorden så. og på jorden og så bruge halm og hø istedet.
og så smide det brugte savsmuld i en bunke og lade det formulde og så bruge mulden i steden for til drivhhuset.
Hvor land tid er sådan noget om at formulde?

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2017 kl. 23.19

Hvis der er fugt og kvælstof tilstede, tager det ikke mange måneder.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 9. april 2017 kl. 23.49

ok

Nyt svar til emnet »Spåner i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spåner i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider