Forum

Drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 9. marts 2017 kl. 8.45

Hej
Jeg er i overvejelsesfasen mht indkøb af drivhus. Jeg har ingen forstand på de forskelllge typer. Har I råd ang. glas og tykkelse og skydedør contra alm dør/dobbeltdøre?
Vh Benedicte

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2017 kl. 11.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 9. marts 2017 kl. 16.46

Købte et brugt.
Juliana væg drivhus. "Stald dør" så man kan åbne den øverste del når det er for varmt uden der kan komme kravlende dyr ind.
Mvh

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 9. marts 2017 kl. 20.40

Hej igen
Nej ønsker bare råd ang glas.
Tykkelse.
Og forskellige typer på døre.
Vh Benedicte.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. marts 2017 kl. 20.48

Standard drivhusglas er 3mm. 61cm i breden og i forskellige længder, dørene findes som enkelte eller dobbelte skyde døre.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. marts 2017 kl. 8.37

Du vil aldrig fortryde en bred dør.
Skydedørene kræver lidt mere vedligeholdelse (fedt el. silicone på skinnerne) end de sidehængte. De sidehængte kan dog blæse ud af hånden på dig, så pas på i stærk blæst.

Held og lykke med en dejlig hobby.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 10. marts 2017 kl. 8.49

Tusind tak for svar.
Kan ikke rigtig beslutte mig mht hvilken dørtybe der er bedst. Tænker det bliver en ' stalddør' trods andre råd, der siger at de to ' døre' bliver skæve i forhold til hinanden. Desuden vil jeg vælge glas, trods større risici for de går itu.
Vh Benedicte

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. marts 2017 kl. 7.10

Lige som så mange andre forhold vedr. drivhus, så er valg af dørtype også mest en smagssag.
Hvis du påtænker at skulle ha' en trillebøre med ind i huset en gang i mellem, så er en dobbeltdør at foretrække.
Jeg er selv glad for mit ordinære Juliane 12 m² drivhus med dobbelt skydedør. Det gør det let at "regulere" udluftning sommeren igennem, og så er det skønt med helt åbne døre om dagen når vejret er til det. Og at skydedøre kræver mere vedligehold er vist noget sludder. Jeg giver lige skinnerne en klat vaseline hvert forår, og så kører de som en drøm hele sommeren, så de kan lukkes op og i med en enkelt finger. Det tager ca. 1 - 2 minutter, så det burde være overkommeligt selv for de mest dovne.
Men nogen finder det måske mere romantisk med en delt enkeltdør a la stalddør, så vælg du det du synes passer dig bedst.
Vi har en gammel tråd om drivhusbyggeri (i kategorien drivhus) der er flere billeder der måske kan være til inspiration for dig, også af mit drivhus og skydedørene m.v.
Og så til dine overvejelser om glas. En god kombination kan være glas i sider og gavle, og så polycarbonatplader i taget. Det giver flere fordele, bl.a. at man ikke behøver at skygge for den hårde sommersol, pladerne dæmper tilstrækkeligt, og så er varmeudstrålingen (varmetabet) væsentligt mindre end i glastag.
Held og lykke med dit projekt, men det haster hvis du også skal ha' glæde af det her fra sæsonstarten.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 11. marts 2017 kl. 12.38

Tusind tak.
Det var lige de svar jeg havde brug for.
Ved at min drivhussæson nok først blir 2018, men er så også KLAR🤗
Vh. Benedicte

Nyt svar til emnet »Drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider