Forum

Miljø¨rigtigt vaskemiddel til drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. marts 2017 kl. 17.14

Så er tiden kommet til at klargøre drivhuset , afvaskning af glasene ind og udvindigt , men hvilket rengørings middel er bedst og som forurener jorden mindst , Sæbespåner eller alm. opvaskemiddel måske soda , gode råd modtages.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. marts 2017 kl. 18.30

Måske kan du bruge et svar fra eksperterne:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/17861.html

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. marts 2017 kl. 22.02

Tak Tom ......... det står på brun sæbe og masser af vand til efterskylning.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. marts 2017 kl. 8.52

Lige en bemærkning Peter: Det er KRYSTALSÆBE som eksperten anbefaler.
Fast Brun Sæbe (Krystalsæbe), er fremstillet af rene vegetabilske fedtsyrer uden parfume, farve eller stabilisatorer. Den har en højere PH-værdi end den flydende brune sæbe. Tilmed er sæbeindholdet ca. dobbelt så højt i krystalsæben.

Om krystalsæben er mere skånsom for micro livet end den flydende brune sæbe, det kan jeg ikke vurdere,- men parfumestofferne kan vi i al fald godt undvære.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. marts 2017 kl. 11.18

Krystalsæbe og fast brun sæbe er det samme.................

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. marts 2017 kl. 12.17

Du kan også anskaffe dig en højtryksrenser og rense drivhuset helt uden rengøringsmidler - udelukkende ved trykket fra vandstrålen.

Peter

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. marts 2017 kl. 17.22

Ja, men det kræver da at glassene er limet godt fast.
Min kone har været ved at blæse alle ruderne (de er (var) kittede) ud ved at bruge højtryk.
Så nu må hun kun bruge brun sæb (den gammeldags) og en børste, og en hel del vand (men drivhuset trænger til vand på den årstid!)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. marts 2017 kl. 11.47

Det der med højtryksrenseren, det er sådan en rigtig "Silvan-løsning" Det skal være let, og helst helt uden arbejdsindsats.
Jeg vasker mit drivhus 2 gange om året. Efter sæsonen, når gamle planterester m.v. er ryddet ud, og så igen tidlig forår inden sæsonstart.
Det er ca. 2 gange ½ time, vask med brun sæbe og en blød autobørste, og så afskylning med vandslangen. Med den lille indsats syntes jeg ikke det kan betale sig, at prøve at slippe lettere om ved det. Og indtil nu har jeg aldrig haft utøj i mine planter, allerhøjest lidt bladlus i peberplanter, men de står i store potter af samme grund. Så kan de let tages ud til en gang brusebad udenfor.
Og min gamle Himrod-vin lader ikke til overhovedet at tage skade af lidt sæbevask - den kvitterer år efter år med masser af store saftige kastrerede druer på trods af den brune sæbe.

Nyt svar til emnet »Miljø¨rigtigt vaskemiddel til drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Miljø¨rigtigt vaskemiddel til drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider