Skrevet af: Helle L., 26. december 2016 kl. 10.29
Nu kommer Urd....
Men hvordan er det lige med drivhuset?
Hvad gør I?
Lukker alt? Elker åbner alt?
Jeg har nemlig fundet flere "gode råd" på google.
Så hvad skal der gøres?
Stripes på tagvinduer?
Lukket dør?
Bedste hilsner og hjælp!
Helle
Skrevet af: Lars Holt, 26. december 2016 kl. 10.42
Det afhænger jo af, hvordan drivhuset er placeret.
Jeg sørger for at alt er lukket, og så sætter jeg ruderne i igen, hvis de glider af (på trædrivhuset).
Skrevet af: Helle L., 26. december 2016 kl. 10.50
Tja... Ikke vildt udsat, men med store 4 mm sikkerhedsglas.
Så de glider ingen steder - går nærmere i 1000vis af stykker.
Tror jeg prøver at lukke alt denne gang, og så håber på det bedste (ingen nattesøvn i nat, nok mere pga den gamle gårds tage end drivhus ;-)
Tak,
Helle
Skrevet af: Svend Høst, 26. december 2016 kl. 12.28
Ja , så får vi besøg af Urd ikke en fudblodsstorm i store dele af landet, men kan dog give vindstød af stormstyrke i det meste af landet og de kommer fra nordvest , så hvis drivhuset ligger naturligt med gavlene øst-vest så er det vestgavlens nordre side der er udsat , så det er en god ide at sikre at alle glasholdere sidder som de skal, og alle døre og vinduer er sikret så de ikke kan springe op .
Skrevet af: Lars Holt, 30. december 2016 kl. 16.41
Ja, der faldt to glas ud på et 50 m2 trædrivhus fra 1990. De er nu sat i igen.
Og jeg er ved at afprøve nogle nye, hjemmelavede beslag til at få glassene til at blive på plads fremover.
Skrevet af: Helle L., 1. januar 2017 kl. 19.09
Sådan gik det hos os....
Ps. Måske det ikke lykkedes med billedet - problemer med størrelse på filen ;-)
Skrevet af: Helle L., 1. januar 2017 kl. 19.10
Ha!
Det lykkedes jo....
Skrevet af: Jan E, 1. januar 2017 kl. 19.23
_Øverst_ på nedenstående site er der et link til en ret omfattende vejledning i stormsikring af drivhus (det er en pdf-fil der hentes/åbnes):
vitavia.dk/dk/info/i-tilfaelde-af-storm-61/
Skrevet af: Lars Holt, 1. januar 2017 kl. 20.59
Det er da utroligt.
Det drivhus kan da ikke være konstrueret korrekt!
Rammen må ikke kunne falde fra hinanden, selv om det stormer. Det er jo ruderne, der plejer at flyve ud, eller hele drivhuset, der letter fra fundamentet.
Skrevet af: Svend Høst, 1. januar 2017 kl. 21.25
Ja den lille storm vi havde skal absolut ikke splitte drivhuset ad på den måde , byggesjusk af værste skuffe.............
Skrevet af: Helle L., 2. januar 2017 kl. 8.58
#Lars Holt: Jeg tror ikke drivhuset er fejlkonstrueret, det er nemlig Pavillon DKs bedst sælgende model (Helios Vic.).
Hvis der var en fejlkonstruktion ved denne type drivhus, tror jeg det ville være almendigt kendt.
#Svend Høst: Nu vil jeg være rigtigt ked af, at kalde det byggesjusk. Vi har nemlig selv sat det op....
Men hva' så?
Jeg har et par gæt:
Jeg har læst den pdf som Jan E. linker til, og den nævner - i flere omgange - turbulens omkring bygninger.
Drivhuset står netop, så vindretningen fra Urd var presset op over stuehuset og ned mod drivhuset.
- Måske en årsag?
Ellers nævner pdf'en jalousivinduet skal stå åbnet, og det var faktisk lukket om morgen (Måske blæst i, eller ikke lukket nok op fra starten?).
- Måske en årsag?
Konklusion: Jeg ringer til Pavillon DK!
Og frygter nu det blæsevejr der er varslet onsdag :-(
Helle
Skrevet af: Helle L., 2. januar 2017 kl. 10.03
Så er der svar fra Pavillon DK.
Bedste forklaring er "placering".
Placering forstået som, at drivhuset står så det er temmelig udsat for turbulens pga. nærtstående bygninger.
Løsningen i vores tilfælde er at skifte hovedparten af boltene med låsemøtrikker - så det bliver gjort i dag.....
Skrevet af: Svend Høst, 2. januar 2017 kl. 10.44
Jeg vil stadig holde på at det er dårligt samlet , normalt kan der gå et eller nogle glas , men drivhusets "skelet" bliver som regel stående , dit billede viser jo at dele af drivhuset er faldet ud , og så var det ikke engang er særlig stærk storm.
Skrevet af: Tine Horsum, 4. januar 2017 kl. 20.40
Efter Orkanen i -99, var der gået to ruder i mit drivhus og dørene røg af- og min "kinesiske ene" blæste skæv. Dengang arbejdede jeg på en genbrugsstation, og vi fik ufatteligt mange sammenkrøllede aluminiums drivhuse ind længe efter.
Mit er også af aluminium og bruges til oplag af brombærafklip. Der ryger af og til en rude, men det er kondemneret.
@Helle: Det er da ellers pænt!
Men fordi, noget er det mest solgte betyder ikke nødvendigvis at, det er den bedste kvalitet. Bare at det er middel, som de fleste køber.
Mvh
Tine- der ønsker sig et drivhus- om nogle år
Skrevet af: Lise D, 8. januar 2017 kl. 15.53
Mit orangeri på knap 30 m3 er fra Pavillon Danmark. Det har efterhånden stået igennem Bodil, en storm jeg ikke husker navnet på, og Urd.
Ved Bodil havde jeg ikke fået fæstnet tag vinduerne - der er 6 stk. I mit orangeri. Det resulterede i, at de stod og klaprede løs.
Jeg har efterfølgende lært af det og hvert efterår lukker jeg de automatiske åbnere med dobbelt strips og har monteret en stormkrog på dørerne. Så ALT lukkes i huset mens jeg krydser fingrer for, at det stadig står :-)
Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2017 kl. 20.28
Du skriver: "hvert efterår lukker jeg de automatiske åbnere"
Skruer du ikkeåbnerne (stemplerne) af?
Jeg har fået ødelagt flere stempler, fordi jeg ikke tog dem af om efteråret. I vinterens løb frøs vinduet fast, men da solen begyndte at skinne for at tø vinduerne op igen, ville stemplerne åbne vinduerne for at undgå, at der blev for varmt.
Men da vinduerne jo var frosset fast, gik stemplet itu under arbejdet med at prøve at åbne vinduet.
Skrevet af: Lars Holt, 8. januar 2017 kl. 20.29
PS det er nok stormen Egon, du heller ikke kan huske.
Skrevet af: Lise D, 8. januar 2017 kl. 22.25
Hej Lars.
Jo Egon, det var den - tak for det ;-)
Det giver mening der du skriver ift. stemplet men jeg skruer dem ikke af. Lukket bare med strips rundt om "armene" så de ikke har mulighed for bevægelighed/åbne vinduet.
Det har ikke givet mig udfordringer men jeg lukker dem også først medio oktober og fjernet dem medio februar. Der når ikke at blive så varmt, at de åbner.
Skrevet af: Svend Høst, 9. januar 2017 kl. 10.45
Hvis man vil gøre det helt rigtigt så skal man ikke kun tage stemplerne ind men også de fjerder som lukker vinduet og holder det lukket , da de står spændt igennem vinteren og dermed bliver noget slappe , det kræver naturligvis at man har sikret vinduerne med strips...............
Skrevet af: H. Christensen, 9. januar 2017 kl. 14.25
Øh Svend. Fjerder der holder vinduet lukket er da ikke spændte når vinduet er lukket.
De er da kun spændte når vinduet er åben.
Sådan virker de da på mit selvom jeg ikke er færdig med at sætte det op.
Automat åbneren er kun envejs.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.