Skrevet af: Mette Christiansen, 30. november 2016 kl. 8.45
Jeg har lige købt en sekskantet pavillon, der skal bruges til drivhus samt hygge-ude-rum. Det er 9,9 m2 stort, og skal stilles op til foråret.
Er der nogle, der har gode erfaringer og idéer til indretningen af sådan et, de vil dele?
Jeg tænker, at bruge kapillærkasser.
Jeg har planer om at skulle have tomater, agurker, peberfrugt, vindruer, figen, blomster og sikkert mere:-)
Skrevet af: Svend Høst, 30. november 2016 kl. 10.34
Spring de der kapillærkasser over og plant direkte i jorden , du får meget bedre frugter med smag.
Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2016 kl. 11.12
Jeg anbefale at indramme bedene i samme højde som drivhusets sokkel, og så holde jordniveauet 2 cm under. Derved undgås en masse jordspild på belægningen.
Det kan enten gøres ved at belægningen hæves i randen, eller med et fint lærkebræt.
Skrevet af: Mette Christiansen, 30. november 2016 kl. 11.44
Tak for svarene:-)
Jeg tænker bare, at kapillærkasser er så praktiske, idet at man ikke skal vande så tit. Så kan man lidt bedre tage på ferie.
Derudover kan indretningen være lide mere fleksibel år efter år. Jeg har fliser, der hvor drivhuset skal stå. Det vil være så let at lade dem ligge. Men jeg er nu enig i, at det ikke pynter med kapillærkasserne, så måske det alligevel skulle overvejes en ekstra gang.
Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2016 kl. 11.48
Jeg har hørt, at man kan få drypvanding, så man kan tage på ferie uden bekymringer (om vandingen).
Jeg er selv ved at tage tilløb til at få installeret automatisk vanding.
Skrevet af: Svend Høst, 30. november 2016 kl. 21.58
Hvis du planter dine tomater figen osv tæt ved soklen så behøver du ikke at vande , da planterne selv søger efter vand , og sender et stort rodnet ud , sådan har jeg gjort i mange år , jeg vander aldrig tomater hverken på friland eller i drivhus .
Skrevet af: Karna Maj, 1. december 2016 kl. 12.41
Jeg dyrker tomater og agurker direkte i jorden i mit drivhus. Fra midt i juni begynder jeg at træne planterne, så de ikke behøver vanding hver dag. Jeg vander med stadig flere dages mellemrum, og det får planterne til at sætte længere rødder, så de henter vand fra større jordvolumen. Tomater sætter rødder helt ned i 2 m dybde, men vander du hele tiden i overfladen, så gider de ikke.
Kombineret med jorddække, kan du fra juli grundvande tomatbedet og være væk i hvert fald 5 døgn uden vanding. I august har jeg været væk op til 7 døgn. Fra først i september holder jeg op med at vande, og det giver de allerbedste søde tomater. Kan du får en god ven til at kigge forbi og giver hver plante 10-15 l vand på en gang, kan du forlænge den periode, du er væk med et tilsvarende antal dage. Hedebølge forkorter dog perioden med nogle dage.
Kombineret opholds- og dyrkningsdrivhus betyder nok, at du skal lave bedafgrænsning, så du ikke får jord ud på gangene.
Man kan lave pæne trækasser rundt om kapillærkasser. De kan vist også købes.
Skrevet af: Karna Maj, 1. december 2016 kl. 12.42
Jeg glemte lige at skrive, at kapillærkasser tager 30 cm af den væksthøjde, der er til planterne, så det betyder en klase mindre i højden.
Skrevet af: Svend Høst, 1. december 2016 kl. 16.30
Jeg vander kun tomaterne når jeg planter dem , og så må de selv finde vand og det er de gode til , det resultere i et enormt rodnet , med rødder der løber mange meter omkring , det ser man om efteråret når man river planterne op...........
Skrevet af: Mette Christiansen, 1. december 2016 kl. 23.09
Tak for Jeres gode råd og idéer. Det er da meget interessant, at man kan tvinge rødderne til at blive lange og lede efter vand.
Det er måske alligevel ikke så tosset at prøve den direkte jord, kan jeg godt høre på Jeres erfaringer:-)
Nu hvor det er et sekskantet drivhus jeg har købt, vil det også gøre det lettere med at lave bed direkte i jorden. I hvert tilfælde i forhold til drivhusets hjørner og vinkler versus formen af kapillærkasser.
Skrevet af: Mikkel K., 2. december 2016 kl. 18.54
Jeg prøver også lykken næste år med færre kapillærkasser.
Også for at blive mere selvforsynende (minus plantesække og plastikposer).
Der skal måske vandes lidt oftere uden kapilærkasser. Men til gengæld går det måske ikke helt så galt hvis det glipper?
Skrevet af: Ayoe B. P., 3. december 2016 kl. 2.58
Jeg har så haft rigtig dårlige erfaringer med mine tomater i min havejord. De voksede rigtig godt og satte mange tomater, men på 2 dage fik de sorte blade og rådne pletter på tomaterne (ved stilken) og døde. Så er overbevist om, at mine tomater fik en sygdom. Det gjaldt både dem på friland og i mit drivhus. De eneste der ikke blev syge og gav fint helt til nu, var dem jeg havde i min havestue, i plantesække og kapillærkasser. :(
Skrevet af: Karna Maj, 3. december 2016 kl. 9.38
Det er helt sikkert kartoffelskimmel, som har ødelagt dine tomater på friland og i drivhuset.
Med hensyn til den sygdom er det helt uden betydning om de står i jord eller kapillærkasser. Det er luftbåren smitte.
Der har været andre forhold i din havestue, hvor planterne sikkert har været helt tørre. Kartoffelskimmel kan kun angribe, hvis bladene er fugtige. Derfor har du sikkert haft nattefugt i drivhuset. Fra sankthans har jeg alle vinduer og døre åbne hele døgnet i drivhuset for at undgå fugt på planterne.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2016 kl. 10.26
Helt enig Karna, og havde Ayoe haft tomaterne i havestuen i en plantekumme med rigtig kompostblandet jord, var de stadig sunde - og bæredygtige :)
Skrevet af: Tilde P., 3. december 2016 kl. 11.53
Hej.
Mange anbefaler at døre og vinduer skal stå åbne i drivhuset, også om natten, fra midt på sommeren.
Men er det rigtigt i forhold til luftbårne sygdomme og fugtige planter?
Er det ikke et spørgsmål om at undgå de store variationer i temperaturerne mellem dag og nat og dermed dugdannelse om natten. Altså lukke døre og vinduer om natten, så der undgås store temperaturfald?
Vi har aldrig haft problemer med skimmel ved denne fremgangsmåde.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2016 kl. 12.20
Hans, du har helt ret i at det handler om luftfugtighed og den påvirkes af store temperaturudsving, f.eks. nat og dag giver anledning til. I et klassisk uopvarmet, uisoleret hobbydrivhus, fritstående og med dyrkning i bede i det meste af arealet vil temperaturen om natten falde stort set ligemeget om vinduer er åbne eller ej, mens luftskiftet ved åbne vinduer betyder en langt lavere luftfugtighed om natten og dermed mindre dugvåde planter.
Sådan er det og det kan du selv eftervise ved målinger.
Har man mindre temperaturfald i drivhuset om natten, f.eks. ved opvarmning eller via varmeakkumulering i en stor masse, har du ret i, at den luftbårne smitte reduceres ved at reducere udluftningen. En stor masse kan være tunge fliser som gulv, et vægdrivhus på en tung væg eller andre opstillinger af drivhus i kombination med varmeafgivende hus, bygning etc.
Så tingene er selvfølgelig lidt mere nuanceret end som så.
Mit drivhus, er uopvarmet, fritstående og med jord / bede i hele grundfladen. For alle sammenlignelige drivhuse gælder Karnas anbefaling til udluftning, hvis ikke det hele skal sejle i kondens om natten og deraf følgende skimmelangreb.
Skrevet af: Lars Holt, 3. december 2016 kl. 12.29
Når døre og vinduer er lukkede om natten, rådner druerne, når de nærmer sig modning.
Med meget luft bliver det udsat, og er først et problem nu, hvor der stadig er mange klaser af Vanessa.
Det er noget vi herhjemme kæmper om hvert år, for Lone er bange for, at det skal blive for koldt til tomater, agurk og peber.
Ved at holde åbnet hele døgnet udskiftes den varme fugtige luft med kølig luft, der ikke indeholder så meget vanddamp. Vanddampen kondenserer på kolde flader, typisk glasset, og ikke på planterne. Men det kan selvfølgelig dryppe ned på planterne.
Om formiddagen bliver luften i drivhuset atter varmet op, og bliver derved tør.
Så jeg kæmper fortsat med fruen om at få lov til at give rigelig luft.
Skrevet af: Lars Holt, 3. december 2016 kl. 12.34
Jeg kan se at Tom og jeg svarede "samtidig". Vi har 3 drivhuse, men det, jeg omtaler er det store, hvor der er fliser på gangarealerne, Inddeling i 3 rum og en støbt sokkel i de lodrette sider (gammelt erhvervsdrivhus).
Trods de varmeakkumulerende egenskaber skal der luftes meget ud.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2016 kl. 12.47
Ja, Lars, der skal rigtig meget masse til, før det batter noget :)
Jeg har set et lille såkaldt vægdrivhus give tomater hen mod jul, men det var tydeligt, at huset afgav en del varme. Med tilførsel af varme og lys er alt muligt og skimmel er for det meste kun et teoretisk problem.
Desværre har jeg ikke de muligheder....
Skrevet af: Tilde P., 3. december 2016 kl. 12.48
Jeg er da godt klar over, at her er lidt specielle forhold med vægdrivhus op ad en sydvendt rød blank mur.
Der blev spurgt til cementgulv (fliser) og kapillærkasser. Her er begge dele som giver visse fordele.
Og så kender jeg en lille smule til relativ luftfugtighed og temperaturer ved vandprocenter i høst og kornopbevaring.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2016 kl. 13.08
Betongulve og kapillærkasser passer rigtig godt sammen :-)
Skrevet af: Ayoe B. P., 3. december 2016 kl. 17.54
Well, jeg kan så fortælle, at jeg helt sikkert ikke har glemt at lufte ud, da jeg først lukkede vinduer og døre i min plasttunneldrivhus i oktober måned. ;)
Men det lyder rigtigt, at det er kartoffelskimmel, for nu når jeg tænker over det, så døde mine blå kartofler også samtidig (har ikke haft andre end nogle få planter). :(
(billedet herunder er fra tidligere på sæsonen)
Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2016 kl. 20.26
Ayoe, har du indtryk af om udluftningen var effektiv, at der ingen kondens var? Der skal være flere åbninger end man umiddelbart tror. I en drivtunnel ville jeg mene, at der skal være dør i begge ender før udluftningen er effektiv.
Ærgerlig oplevelse, når du nu har fået så meget plads...
Jeg har også et hjemmebygget drivhus med folie og selv om døren, et tagvindue og alle 4 vinduer i siderne er åbne, stiger luftfugtigheden voldsomt, så snart natten falder på og temperaturen falder. Jeg har nogle kurver et eller andet sted af målingerne.
Af samme årsag afmonterede jeg de automatiske vinduesåbnere - det hele sejlede om morgenen, når vinduerne var lukket om natten og skimmelen kommer lynhurtigt under de forhold.
Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2016 kl. 9.17
Man bør have manuel betjening af halvdelen af vinduerne. Automatvinduerne er til at regulere temperaturen.
Jeg har tit set, at siderne i plasttunneler være rullet en meter op (med net under for at holde dyr og fugle ude).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.